Moderný spaľovací motor sa v podstate skladá z dvoch základných kovových prvkov – bloku motora a hlavy valcov. Ako už názov napovedá, v týchto dvoch komponentoch sa nachádzajú valce motora a na rozhraní, kde sa stretávajú rovné kovové plochy, sa nájde takzvané tesnenie hlavy valcov. Plní hneď niekoľko úloh súčasne a nielenže chráni obe súčasti motora pred poškodením vibráciami a pohybmi jednotky, ale zodpovedá aj za správnu distribúciu motorového oleja a chladiacej kvapaliny a zabraňuje vzájomnému miešaniu týchto dvoch systémov. A rovnako ako všetky ostatné komponenty, najmä motora, ani toto tesnenie nie je nezničiteľné.
Ako takúto závadu včas odhaliť a čo s tým robiť, si objasníme v tomto článku.
Ako dochádza k vadnému tesneniu?
Tesnenie hlavy valcov sa nazýva aj tesnenie pod hlavou motora, pretože vo väčšine konštrukcií motorov sa nachádza priamo pod hlavou valcov. V závislosti od modelu, roku výroby a mnohých ďalších faktorov sa vyrába z ocele, medi alebo sylikónu. Mazivo a chladiaca kvapalina obiehajú takmer celým vnútorným priestorom vozidla a na jednej strane zabezpečujú, aby bolo trenie medzi jednotlivými prvkami minimálne, a na druhej strane, aby sa teplo, ktoré vzniká z rôznych dôvodov, udržiavalo pod kontrolou a nepoškodzovalo žiadne súčiastky. Tieto obrovské zaťaženia spôsobené extrémnymi teplotami z jednej strany a trením a pohybmi z druhej sú totiž najčastejšou a takmer jedinou príčinou poškodenia a opotrebenia. opotrebovania
A aj to sa už považuje za zriedkavú udalosť počas životnosti vozidla, keďže sa dnes skôr hovorí o tom, že motor zvykne prežiť samotné auto. Samozrejme, takisto ako pri iných súčiastkach, môže byť príčinou prasknutia tesnenia tiež bezohľadné riadenie a nedostatočná údržba okruhov prevadzkových kvapalín a ostatných komponentov motora.
Ak však už máte prvotné podozrenie, môžete si pomocou nasledujúceho zoznamu overiť, či sa vaša príčina nachádza medzi uvedenými alebo či sa návšteve servisu ešte môžete vyhnúť.
Ako zistím, či je tesnenie poškodené?
Ako sme už uviedli vyššie, zdroje porúch tesnenia pod hlavou valcov môžu byť rôzne. Nasledujúci súhrn určite nie je úplný, ale ponúka dobrý prvý prehľad k samostatnej analýze vášho vozidla. Ak sa vám nepodarí problém jednoznačne vylúčiť a odstrániť svojpomocne, je nevyhnutné čo najskôr vyhľadať autoservis.
Skutočnosť, že sa pretrhlo iba tesnenie, nemusí na prvý dojem vyznieť príliš zle. Môže to však mať celý rad následkov, niektoré z nich sú aj závažné. Miešanie dvoch okruhov kvapalín, teda maziva a nemrznúcej zmesi, môže úplne zmariť prínos týchto látok a viesť k nenapraviteľnému poškodeniu motora. Ohnutie a poškodenie prvkov motora tiež nepatrí medzi veci, ktoré by ste svojmu vozidlu želali. Vzhľadom na to, ako presne sú valce časované, netreba veľa predstavivosti, aby si človek uvedomil, že dôsledky pre zariadenie sú katastrofálne.
Prejdime teda k možným príčinám:Dôležité! Všetky vyššie uvedené príznaky nemusia nutne znamenať len to, že je poškodené tesnenie. Bohužiaľ, sú to aj náznaky mnohých ďalších závad v agregáte. Jedným z nich je prasknutá hlava valcov. Príznaky a dôsledky sa zvyčajne nelíšia od prasknutého tesnenia, preto sa v nasledujúcom odseku dozviete, čo robiť v prípade takýchto viditeľných problémov.
Ako opraviť poškodené tesnenie hlavy valcov?
Pri tejto príležitosti treba zdôrazniť, že takáto oprava nie je určená ani pre začiatočníkov, ani pre pokročilých automechanikov, ale mala by sa vykonávať iba skúsenými nadšencami do áut a odborníkmi v dielňach. Celý postup môže trvať nielen niekoľko hodín v závislosti od typu motora a skúseností špecialistu, ale logicky si vyžaduje aj sprístupnenie celého motora a demontáž mnohých komponentov. Je samozrejmé, že následne musíte veľmi dobre vedieť, kam jednotlivé demontované súčasti patria a ako ich vôbec rozobrať a znovu namontovať.
Bohužiaľ, aj návšteva dielne nie je práve lacná záležitosť. Nejedná sa však o kozmetickú vadu, ale o defekt, ktorý má vplyv na celkovú funkčnosť vášho vozidla, a preto sa musí urýchlene odstrániť. Lebo bezpochyby možno povedať, že ak to odložíte, pravdepodobná výmena motora bude podstatne drahšia ako len nové tesnenia.
Naša rada preto znie: starostlivá prevencia. A ako pri väčšine problémov, aj tu sa dá riešenie často nájsť tým, že sa problematika „obráti“. Keďže vysoké a náhle zaťaženie, obzvlášť kým je motor ešte chladný, podporuje opotrebovanie tesnenia, kľúčom k dlhej životnosti je rozumnejší a opatrnejší štýl jazdy. Teraz, keď už vieme, že prehriatie môže viesť k prasknutiu tesnenia, môžeme dbať na to, aby sme mali vždy dostatok chladiacej kvapaliny a motorového oleja a aby boli vhodnej kvality a spĺňali požiadavky nášho vozidla.
A aj keď poškodenie strojových súčiastok nemožno nikdy stopercentne vylúčiť, vždy je lepšie venovať sa správnej údržbe a starostlivosti o naše autíčko. Pretože zanedbanie životne dôležitých systémov nikdy nevyústi do poškodenia alebo poruchy len jednej súčasti a naopak, dôsledná starostlivosť o naše vozidlo má za následok bezproblémové fungovanie celého systému.
- @user_60262128.08.2023 20:05Člen
Chcel by som sa opýtať. Mam superb3 r.v 2018 2l.140kw diesel.problem je ze mi mizne voda..Aši každých 500km.je pod minimom...voda pod autom alebo pri. Chladici nieje...ani biely ani modrý dym nejde z výfuky...auto sa chová úplne normálne...musím to kontrolovať bo pod minimom mi nezasvieti ani kontrolka ..kde môže byt problém?
- @O.20.09.2023 08:29Člen
Dobrý deň, radšej kontaktujte servis a nechajte si skontrolovať chladiaci systém, urobte skúšku tesnosti, či je s ním všetko v poriadku
- @user_86980706.12.2023 21:56Člen
Ja mam problem že mi auto nekúri tak ako by malo voda sa nestráca ani žiaden povlak na vičku od oleja alebo chladiacej kvapaliny
Auto sa zahmlieva
Vykon je rovnaky- @R.09.01.2024 07:11Člen
Pričín môže byť veľa, odporučam navštiviť servis.
Komentáre – 4