Správne nahustené pneumatiky zabezpečujú plnú funkčnosť vášho vozidla. Zaručujú spoľahlivú prevádzku a manévrovateľnosť, chránia gumu pred poškodením a opotrebovaním a v neposlednom rade chránia aj vašu peňaženku. Chybne nahustené pneumatiky nielenže menia ovládateľnosť auta v zákrutách, ale aj výrazne predlžujú brzdnú dráhu a vedú k vyššej spotrebe paliva na rovnakú vzdialenosť. Skrátka, zle nafúknuté pneumatiky zhoršujú účinnosť a bezpečnosť vášho vozidla.
Našťastie nie je príliš veľa aspektov, ktoré je potrebné zvážiť, keď chcete zostať na bezpečnej strane. Objasníme vám, ako zistíte, že vaše pneumatiky nie sú riadne nahustené, ako určiť správnu hodnotu a niekoľko ďalších vecí. Poďme na to!
Ako rozpoznám zle nahustené pneumatiky?
Začnime tou najjednoduchšou možnosťou: kontrolka na vašej palubnej doske. Od prijatia nového nariadenia EÚ v roku 2014 musia mať novo registrované vozidlá v pneumatikách nainštalovaný špeciálny snímač, ktorý monitoruje správny tlak vzduchu. Ak sa vyskytne významná odchýlka, na displeji sa rozsvieti príslušný indikátor a vy viete, že je potrebné skontrolovať pneumatiky na najbližšej čerpacej stanici alebo u vás doma.
No ako to už s technikou niekedy býva, môže sa aj ona dopustiť chyby alebo dokonca zlyhať. Z tohto dôvodu by ste mali daný ukazovateľ považovať za užitočnú pomôcku, ale nikdy nie za náhradu vašej vlastnej pozornosti.
Pretože bez ohľadu na to, či máte takúto technológiu nainštalovanú alebo nie, existujú aj iné kritériá, na základe ktorých môžete určiť, či s vašimi pneumatikami nie je niečo v poriadku. Mnohí vodiči si už počas jazdy všimnú, že ich gumy sú nesprávne nahustené. Ako sme už spomenuli, zvyčajne sa to prejavuje zmeneným pocitom z jazdy pri riadení alebo brzdení. V zásade by ste mali byť voči takýmto zmenám podozrievaví. Takisto môže byť užitočné pozrieť sa bližšie na samotnú pneumatiku. Aj ako začínajúci vodič s menej skúsenosti môžete často spozorovať zmenu voľným okom, napríklad obzvlášť vypuklú gumu alebo dezén, ktorý sa zdá byť trochu poklesnutý. Vždy to skontrolujte aj pomocou prsta. Pritlačte na behúň kolesa a na jeho bočnú stenu. Riadne nahustená pneumatika by sa nemala dať ľahko stlačiť, a pokiaľ je nafúknutá príliš, narazíte na nezvyčajne silný odpor.
Ide však len o indície, ktoré vám pomôžu posúdiť, či je potrebné dofúknuť jednu alebo viac pneumatík. Omnoho bezpečnejšie a pravidelne odporúčané je kontrolovať tlak na špeciálnom manometri. Takéto zariadenia sa už nachádzajú na väčšine čerpacích staníc a sú vodičom k dispozícii bezplatne. Aká je však správna hodnota pre moje konkrétne vozidlo a akú úlohu pritom zohráva vonkajšia teplota?
Ako správne nahustiť pneumatiky?
Na túto otázku nenájdete jednoznačnú odpoveď. Skôr existuje niekoľko faktorov, ktoré musíte brať do úvahy ako celok, aby ste dokázali určiť vhodný tlak vo vašich pneumatikách. Pre väčšinu osobných vozidiel sa uvádza smerná hodnota 2,3 baru. Táto hodnota sa však môže líšiť v závislosti od hmotnostnej triedy a typu pneumatík vášho vozidla. Je dôležité vopred vedieť, že všetky podstatné informácie od výrobcu nájdete v príručke k vozidlu. Tam sa takisto dozviete, že optimálny tlak v pneumatikách sa mení so zreteľom na užitočné zaťaženie vášho vozidla. To konkrétne znamená, že ak pomáhate priateľom pri sťahovaní a vaše auto je naložené nábytkom a škatuľami, pravdepodobne budete musieť upraviť tlak vo svojich gumách. Aj keď takúto servisnú knižku práve nemáte po ruke, môžete si v aute skontrolovať, aké nahustenie by sa malo dodržiavať za najbežnejších podmienok. Predovšetkým, mnohé vozidlá majú na vnútornej strane stĺpika šoféra označenie s príslušnými údajmi. Okrem toho sa na palivovej nádrži často nachádza štítok, ktorý vám poskytne potrebné informácie.
Znie to celkom logicky a zrozumiteľne, ale ako je to s tou naznačenou teplotou? Aj tento faktor má svoju dôležitosť, lebo od toho, či je vonku teplo alebo zima, závisí, koľko barov sa v pneumatikách skutočne nameria. Presnejšie povedané, zvýšenie teploty o 10 stupňov Celzia predstavuje rozdiel + 0,1 baru. Na znázornenie si predstavte, že v zime zaparkujete svoje auto vo vykurovanej garáži, kde je príjemná teplota 15 °C. Ak teraz vyrazíte von do zimných mrazov, kde je 15° pod nulou, vznikne rozdiel celých 30°, čo znamená, že skutočný tlak v pneumatikách klesne o 0,3 baru.
Toto je obzvlášť dôležité, keď si chcete skontrolovať tlak v pneumatikách. Ak to urobíte vo vlastnej garáži, môžete síce dosiahnuť odporúčanú hodnotu, ale tá nebude zodpovedať tej, ktorú nameriate na voľnom priestranstve.
Preto je najlepšie otestovať pneumatiky pred jazdou pod šírym nebom – v lete sa tak vyhnete ešte väčšiemu skresleniu údajov v dôsledku tepla a trenia o rozžeravený asfalt.
A ako často by ste mali kontrolovať svoje pneumatiky? Samozrejme, už viete, že je to dôležité najmä vtedy, keď sa striedajú chladné a teplé ročné obdobia. Vzhľadom na vonkajšiu teplotu by ste mali gumy pravidelne preverovať. Odborníci však odporúčajú rutinnú kontrolu nahustenia pneumatík každých 14 dní. Ak je to pre vás príliš časté, radíme vám, aby ste aspoň po každom doplnení paliva a pred každou dlhšou cestou skontrolovali, či sú kolesá nafúknuté tak, ako majú byť.
Extra tip pre odvážlivcov: V predchádzajúcich odstavcoch sme vás dôrazne varovali, aby ste nejazdili s nedostatočne nahustenými pneumatikami. A nech si o tejto téme hovorí kto chce čo chce, je pravda, že na asfaltových rovných cestách môže byť rozhodujúce aj to, ako dobre udržiavate svoje gumy. Áno, tušíte správne, z tohto pravidla existuje jedna výnimka. Skúsení motoristi totiž využívajú mierne podhustené pneumatiky, aby dosiahli lepší pohyb na obzvlášť náročnom území. Predtým, ako vyrazia na nerovný terén, zámerne vypustia trochu vzduchu, aby sa behúň kolesa lepšie prispôsobil členitému povrchu. Je to však len pre pokročilých vodičov a vyžaduje si to dobrú mieru úsudku, ako upraviť tlak. Samozrejme, aj tu platí rovnaké pravidlo: po návrate na štandardizované cesty musíte tlak opäť vyrovnať.
Ako vidíte, správne zaobchádzanie s pneumatikami nie je až také zložité. V príručke k vozidlu nájdete spoľahlivé informácie o tom, ako upraviť hustenie pneumatík v závislosti od poveternostných podmienok a zaťaženia vozidla. Navyše, moderné technológie a váš vlastný cit pre vozidlo vám uľahčia rozpoznať, kedy je namieste skontrolovať tlak v pneumatikách. Využite tiež možnosť pravidelnej kontroly na benzínkach a budete dokonale pripravení na každodennú jazdu aj na dovolenku.
Komentovať