Čo je to piest a ako funguje

Čo je to piest a ako funguje

Dnes si budeš môcť prečítať niečo o jednej z najdôležitejších súčiastok motora – o pieste. Jedná sa o súčiastku každého spaľovacieho motora, ktorá v úzkom kontakte spolupracuje najmä s valcami motora, pričom valec a piest sú uložené v bloku motora. Spoločne v tejto zostave tvoria základnú konštrukčnú časť motora. Ak chceš vedieť, ako funguje piest, z akých materiálov môže byť vyrobený a aké poznáme typy piestov, dočítaj tento článok až do konca.

Charakteristika tejto súčiastky a princíp jej funkčnosti

Piest v bežnom modernom vozidle je pre svoju odolnosť jednodielnou súčiastkou, no ak by sme si ho mali rozdeliť podľa jeho tvaru a typických prvkov, skladá sa z troch hlavných častí. Horná časť musí znášať najväčšiu záťaž, pretože je v kontakte so spaľovacou zmesou a jej detonáciami. Druhou časťou je plášť piestu s drážkovaním pre piestne krúžky. V dolnej časti piestu nájdeme špeciálne otvory na upevnenie piestnej spojovacej tyče (ojnice) pomocou piestneho čapu.

Tento základný komponent motora je súčiastkou, ktorá sprostredkováva prenos energie zo spaľovaného paliva na ďalšie komponenty systému pohonu. Keďže je táto súčiastka vystavená veľmi vysokým teplotám a priamo prichádza do kontaktu so zmesou paliva a vzduchu, ktorá sa zapaľuje v spaľovacej komore, je potrebné, aby bol piest vyrobený z materiálu odolného voči extrémne vysokým teplotám. Najčastejšie sa piesty vyrábajú z tvrdých zliatin, ktoré vydržia aj náročné prevádzkové podmienky. Oceľ sa na výrobu týchto súčiastok používa len zriedka. Čo sa týka spôsobu samotnej výroby, najúčinnejšími metódami sú odlievanie a razenie. Vďaka tomu si materiál zachová svoju integritu a odolnosť.

Okrem vysokých teplôt na piesty pôsobí aj zvýšený tlak, a to najmä pri kroku detonácie paliva v spaľovacej komore. Nahromadená energia pôsobí na piest, a vďaka nej získa energiu k spätnému pohybu. Okrem prenosu energie na ďalšie pohyblivé diely systému pohonu (predovšetkým kľukový hriadeľ, ktorý vďaka piestu a premene tepelnej energie a tlaku získa svoj rotačný pohyb) sa pohybom piestu nadol uvoľní výfuková komora, cez ktorú môžu zo spaľovacej komory uniknúť výfukové plyny.

Piesty motora sú súčiastkami, ktoré musia v motorovom priestore znášať azda najväčšiu záťaž, no zároveň aj samotné piesty sú veľmi náročné na správne prevádzkové podmienky. Jednou z nemenej dôležitých funkcií piestov je oddelenie priestoru na spaľovanie paliva od priestoru pôsobenia kľukového hriadeľa. No a práve z tohto hľadiska je veľmi dôležité správne utesnenie piestov. Aby sa piestom motora zaručil hladký pohyb, je potrebné, aby boli správne mazané olejom.

Typy, tvary a vlastnosti piestov spaľovacích motorov

Jednotlivé piesty sa môžu líšiť svojim tvarom, typom i inými vlastnosťami, a to predovšetkým podľa typu motora, v ktorom musia pracovať. Najväčšie rozdiely je vidieť medzi piestmi, ktoré sa používajú v benzínových a dieselových motoroch. Napríklad v dieselových motoroch sú inštalované piesty so špeciálnymi piestnymi krúžkami, ktoré zaručujú správne mazanie pre hladký pohyb komponentu vo valci. Piestne krúžky sa v tomto prípade delia na tesniace a stieracie, pričom tesniaci zabezpečuje oddelenie od spaľovacieho priestoru a stierací odvádza olej z povrchu valca.

Potom sa piesty môžu deliť aj podľa materiálu, z ktorého sú vyrobené, alebo aj podľa svojej výšky. Výrobcovia používajú piesty vyrobené zo zliatin kremíka, hliníka, medi alebo iných kovov. Čo sa týka ich výšky, použiť sa môžu buď vyššie alebo nižšie piesty podľa výkonu a krútiaceho momentu motora.

Príznaky a príčiny porúch piestov motora

Piesty a valce motora sú komponenty s veľmi dlhou životnosťou. Hoci pracujú vo veľmi náročných podmienkach, vďaka ich trvanlivosti a odolnosti vydržia naozaj dlho. Platí to však len pri dodržaní podmienok, ktoré zaručia ich správnu funkčnosť. Nesmierne dôležitá je pravidelná údržba motorového priestoru, a systému chladenia motora a mazania motora. Práve preto, aby zostava valcov a piestov fungovala hladko a bez porúch, je potrebné pravidelne meniť motorový olej a olejový filter.

Piesty motora pracujú vo vysokej rýchlosti a časom sa z nich môžu začať odlupovať kovové čiastočky. Jedná sa o bežné a prirodzené opotrebenie. Pri správnom mazaní motorovým olejom sa tieto čiastočky odvedú a následne ich zachytí olejový filter. Ak by systém mazania motora nefungoval správne, prípadne by sa vyskytla porucha v systéme chladenia motora, piesty s valcami by sa veľmi rýchlo prehriali a vplyvom rozťažnosti kovových materiálov by sa mohli zdeformovať. Za následok by to malo zablokovanie piestov alebo sťažený pohyb, ďalšie prehrievanie, strácanie väčších kovových úlomkov, zanesenie olejového filtra, a v konečnom dôsledku aj celkové zadretie motora. Východiskom je len veľmi drahá oprava motora.

⚠A ako spoznáš, že v zostave valcov a piestov niečo nie je v poriadku?

Medzi príznaky poškodenia piestov môže patriť prehrievanie motora, zníženie hladiny chladiacej kvapaliny a motorového oleja. Niekedy sa opotrebovanie piestnych krúžkov môže ukázať aj na vzhľade výfukových plynov. Ak sa objaví nejaká netesnosť a do spaľovacej komory sa dostane chladiaca kvapalina, výfukové plyny budú husté a biele. Ak je nejaký problém so stieracím olejovým krúžkom (ak napríklad nestíha odvádzať olej, ktorý sa následne spaľuje v spaľovacej komore), dym z výfuku bude hustý čierny.

V prípade, že sa nejaké mierne poškodenie zistí včas, možnými spôsobmi obnovy funkčnosti sú výmena piestnych krúžkov alebo zbrúsenie piestu, prípadne hlavy valca do požadovaného tvaru.

Medzi ďalšie príčiny zlyhania a predčasného opotrebenia piestov môže patriť vniknutie cudzieho predmetu do valca. Piest sa bude o tento predmet drieť, zničia sa piestne krúžky, piest sa môže zdeformovať a poškodiť. Negatívny vplyv môže mať aj neprimeraný tuning motora. Už pri bežnej prevádzke musia piesty znášať obrovskú záťaž. Pri umelom zvýšení výkonu motora sa na piesty uvedie ešte vyššia záťaž, ktorá môže výrazne skrátiť ich životnosť. Okrem toho môže byť príčinou poruchy používanie nesprávnych súčiastok, nesprávnych pracovných kvapalín, problémy v systéme zapaľovania, presýtenie valcov alebo prípadne nesprávny chod motora pri studených štartoch. Týmto problémom sa však dá vyhnúť správnou údržbou.

Tip na záver k správnemu používaniu piestov motora

Najlepším riešením, ako čo najdlhšie zachovať správnu funkčnosť piestov motora, je primeraná starostlivosť o systém chladenia a systém mazania motora. Pravidelná údržba a výmena chladiacej kvapaliny, motorového oleja a olejového filtra je kľúčom k bezproblémovému chodu motora. Určite si pri nasledujúcej kontrole auta nezabudni dať vymeniť tieto kvapaliny a filter – auto sa ti odvďačí hladkou jazdou. Ak budeš mať akékoľvek otázky k piestom motora, neváhaj kontaktovať našich odborníkov z online obchodu AUTODOC, ktorí ti veľmi radi poradia.

Váš profil je váš osobný asistent.

Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty