Čo je to 4WD? Popis a princíp funkčnosti

Čo je to 4WD? Popis a princíp funkčnosti

4WD je pojem používaný väčšinou výrobcov áut, ktorý opisuje systém pohonu všetkých kolies. Tiež sa používajú výrazy AWD aleb 4×4. V autách s pohonom všetkých kolies sa môže krútiaci moment motora súčasne prenášať na všetky štyri kolesá. Pomáha to pri jazde v teréne a ovládaní auta na klzkých povrchoch. Vylepšuje sa aj manévrovanie s vozidlom, vďaka čomu vodič lepšie zvládne prudké zatáčanie vo vysokej rýchlosti.

Ako funguje systém 4WD

Dizajn systému sa líši do vozidla k vozidlu, a to podľa toho, kde je inštalovaný. Najbežnejšie prvky sú: prevodná skriňa, kardanový hriadeľ, diferenciály predných a zadných kolies, a nápravové hriadele.

Prevodná skriňa distribuuje krútiaci moment motora medzi nápravy. Nízko-rozsahový prevod je často inštalovaný v jej kryte. Tento prevod sa používa na výrazne zvýšenie krútiaceho momentu vychádzajúceho z motora.

Podľa typu pohonu všetkých kolies sa predná a zadná náprava môžu spojiť rôznymi spôsobmi. V autách s čiastočným pohonom všetkých kolies sa používa flexibilné spojenie. Môže sa zapojiť tlačidlom, ktoré aktivuje elektromotor, alebo pomocou páky. V určitej polohe spojka zapojí príslušné prevody a pevne spojí nápravy. Výsledkom je ich rotácia rovnakou rýchlosťou, bez ohľadu na trakciu na vozovke.

Rozvodovky v autách s plnohodnotným pohonom všetkých kolies zahŕňajú medzinápravový diferenciál. Môže byť samosvorný alebo otvorený – ten sa zamyká elektronicky alebo mechanicky. Umožňuje redistribuovať krútiaci moment motora na kolesá s lepšou trakciou.

V prípade pohonu všetkých kolies je druhá náprava zapojená viskóznou alebo trecou spojkou. Aktivuje sa pomocou gerotorového čerpadla alebo elektromotora.

Pohon všetkých kolies na rôznych autách

NázovTypPrevádzkové režimyVlastnostiAutá vybavené týmto pohonom
Command-TracČiastočnýPohon 2 kolies: zapojená je iba zadná náprava.Pohon 4 kolies: obe nápravy sú pevne spojené.Nízky: zapojený je pohon všetkých kolies a prevod s nízkym rozsahom.N: obe nápravy sú odpojené od prevodnej skrine.Nie je tu medzinápravový diferenciál.Pohon všetkých kolies sa môže použiť v teréne.Páka alebo rotačný spínač sa môže použiť na prepínanie režimov.Jeep Cherokee XJ, KJ, SJ; Grand Cherokee ZJ; Comanche MJ; Liberty KJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Wagoneer SJ
M xDrivePlnohodnotný s funkciou pohonu 2 koliesPohon 4 kolies: aktívne rozloženie výkonu medzi nápravy.Sport: pohon všetkých kolies so športovými nastaveniami.Pohon 2 kolies: zapojená je iba zadná náprava.Ako medzinápravový diferenciál sa používa viackotúčová trecia spojka s elektronickým riadením. Miera, do akej je zamknutý, vplýva na distribúciu krútiaceho momentu medzi nápravy. Nastavuje sa pomocou systému kontroly stability.BMW М5 F90. 
Quattro generation V Plnohodnotný pohon všetkých koliesSamosvorný asymetrický Torsen T-3 diferenciál distribuuje krútiaci moment motora v špecifickom pomere. Keď je zamknutý, je schopný vyrovnať rýchlosť rotácie kolies na oboch nápravách.Audi RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH.
Super SelectPlnohodnotný s funkciou pohonu 2 kolies2H: zapojená je iba zadná náprava.4H: viskózna spojka limituje distribúciu krútiaceho momentu medzi nápravy.4HLc: medzinápravový diferenciál je zamknutý.2LLc: uzávierka medzinápravového diferenciálu a nízko-rozsahový prevod sú zapojené.Rozvodovka ponúka 3 prevádzkové režimy a nízky rozsah. Medzinápravový uzamykací diferenciál s viskóznou spojkou je inštalovaný vo vnútri. Mechanické zamknutie je tiež možné.Mitsubishi L200 KA, KB; Pajero Sport KH, KG; Pajero Pinin V60.
Váš profil je váš osobný asistent.

Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty