AMT je automatizovaná manuálna prevodovka. Konštrukčne je založená na manuálnej prevodovke, avšak líši sa od nej prítomnosťou systému automatických rýchlostí a ovládania spojky.
Výhody AMT sú:- Pohodlnosť používania;
- Účinné využívanie energie;
- Spoľahlivosť;
- Relatívne nízke náklady, v porovnaní s klasickými automatickými prevodovkami.
AMT môže pracovať v polo-automatickom alebo automatickom režime. Prvý zahrňuje konzekventné preraďovanie rýchlostí pomocou páky v stredovej konzole alebo pomocou páčiek na preraďovanie.
V automatickom režime je AMT ovládaná elektronickým systémom, ktorý sa skladá z:
- Riadiacej jednotky;
- Vstupných snímačov;
- Aktivačného mechanizmu.
Riadiaca jednotka analyzuje vstupné informácie, najmä údaje teploty oleja, polohu radiacej páky a vidlice radenia. Podľa analyzovaných údajov posiela príkazy do aktivačného mechanizmu.
AMT je vybavená trecou spojkou. Moderné autá môžu mať prevodovú skriňu s duálnou spojkou. Tá prenáša rotačný krútiaci moment z motora bez prerušenia prúdenia sily a výkonu.
Najobľúbenejšie automatizované manuálne prevodovky s duálnou spojkou sú:- DCT M Drivelogic (BMW);
- PDK (Porsche);
- DSG (Volkswagen);
- Speedshift DCT (Mercedes-Benz);
- Powershift (Ford, Volvo);
- S-Tronic (Audi);
- Twin Clutch SST (Mitsubishi);
- TCT (Alfa Romeo).
- S elektrickým pohonom.
- Allshift (Mitsubishi);
- Durashift EST (Ford);
- Dualogic (Fiat);
- MultiMode (Toyota);
- Easytronic (Opel);
- 2-Tronic (Peugeot);
- SensoDrive (Citroën).
- S hydraulickým pohonom.
- SMG (BMW);
- Selespeed (Alfa Romeo);
- R-Tronic (Audi);
- Quickshift (Renault);
- ISR (Lamborghini).
Aktivačný mechanizmu AMT s elektrickým pohonom používa elektromotor, a s hydraulickým pohonom využíva hydraulické valce ovládané elektromagnetickými ventilmi. Ovládací systém AMT s hydraulickým pohonom obsahuje hydraulickú riadiacu jednotku, ktorá riadi operáciu hydraulických valcov a udržuje tlak v systéme.
Hydraulický pohon, v porovnaní s elektrickým, je typický vyššou spotrebou energie: dodatočná energia sa spotrebuje na udržanie tlaku v systéme. Výhodou hydraulického pohonu nad elektrickým je vysoká rýchlosť prevádzky.
Komentovať