Čo je to AMT? Definícia, druhy, vlastnosti a ako to funguje

Čo je to AMT? Definícia, druhy, vlastnosti a ako to funguje

AMT je automatizovaná manuálna prevodovka. Konštrukčne je založená na manuálnej prevodovke, avšak líši sa od nej prítomnosťou systému automatických rýchlostí a ovládania spojky.

 Výhody AMT sú: 
  • Pohodlnosť používania;
  • Účinné využívanie energie;
  • Spoľahlivosť;
  • Relatívne nízke náklady, v porovnaní s klasickými automatickými prevodovkami.

AMT môže pracovať v polo-automatickom alebo automatickom režime. Prvý zahrňuje konzekventné preraďovanie rýchlostí pomocou páky v stredovej konzole alebo pomocou páčiek na preraďovanie.

V automatickom režime je AMT ovládaná elektronickým systémom, ktorý sa skladá z:

  • Riadiacej jednotky;
  • Vstupných snímačov;
  • Aktivačného mechanizmu.

Riadiaca jednotka analyzuje vstupné informácie, najmä údaje teploty oleja, polohu radiacej páky a vidlice radenia. Podľa analyzovaných údajov posiela príkazy do aktivačného mechanizmu.

AMT je vybavená trecou spojkou. Moderné autá môžu mať prevodovú skriňu s duálnou spojkou. Tá prenáša rotačný krútiaci moment z motora bez prerušenia prúdenia sily a výkonu.

AMT je vybavená trecou spojkou
 Najobľúbenejšie automatizované manuálne prevodovky s duálnou spojkou sú: 
  • DCT M Drivelogic (BMW);
  • PDK (Porsche);
  • DSG (Volkswagen);
  • Speedshift DCT (Mercedes-Benz);
  • Powershift (Ford, Volvo);
  • S-Tronic (Audi);
  • Twin Clutch SST (Mitsubishi);
  • TCT (Alfa Romeo).
 Existujú dva druhy AMT, podľa druhu spojky a pohonného mechanizmu: 
  1. S elektrickým pohonom.
    • Allshift (Mitsubishi);
    • Durashift EST (Ford);
    • Dualogic (Fiat);
    • MultiMode (Toyota);
    • Easytronic (Opel);
    • 2-Tronic (Peugeot);
    • SensoDrive (Citroën).

  2. S hydraulickým pohonom.
    • SMG (BMW);
    • Selespeed (Alfa Romeo);
    • R-Tronic (Audi);
    • Quickshift (Renault);
    • ISR (Lamborghini).

Aktivačný mechanizmu AMT s elektrickým pohonom používa elektromotor, a s hydraulickým pohonom využíva hydraulické valce ovládané elektromagnetickými ventilmi. Ovládací systém AMT s hydraulickým pohonom obsahuje hydraulickú riadiacu jednotku, ktorá riadi operáciu hydraulických valcov a udržuje tlak v systéme.

Hydraulický pohon, v porovnaní s elektrickým, je typický vyššou spotrebou energie: dodatočná energia sa spotrebuje na udržanie tlaku v systéme. Výhodou hydraulického pohonu nad elektrickým je vysoká rýchlosť prevádzky.

Váš profil je váš osobný asistent.

Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty