Čo je to AT? Definícia, druhy, vlastnosti a ako to funguje

Čo je to AT? Definícia, druhy, vlastnosti a ako to funguje

AT je automatická prevodovka. Je to systém, ktorý preraďuje rýchlosti samostatne vďaka rozdielnym parametrom. Hlavným parametrom je tu rýchlosť auta. Hlavnou výhodou AT je pohodlné používanie auta. Automatická prevodovka umožňuje hladko preraďovať rýchlosti, čo sa dosiahne pomocou konvertora krútiaceho momentu. Jeho funkcia spočíva v prenose krútiaceho momentu z pohonnej jednotky do manuálnej prevodovej skrine, ktorá je jedným z komponentov AT.

 Najobľúbenejšie automatické prevodovky sú: 

Prvkom AT s klasickou automatickou prevodovou skriňou je, že krútiaci moment sa prenáša z motora k hnaným kolesám cez pracovnú kvapalinu. Jednou z hlavných nevýhod takejto prevodovky je vysoká spotreba paliva.

Planétový súbor ozubení
 Funkčným prvkom takejto prevodovky je planétový súbor ozubení, do ktorého patrí: 
  • Centrálne ozubené koliesko;
  • Epicykloidné koliesko;
  • 2 alebo viac planétových ozubení;
  • Nosník.

Všetky planétové ozubené kolieska rotujú na svojich osiach. Dosiahne sa to vďaka spojeniu ozubených koliesok s nosníkom.

Použitie 2 alebo viacerých planetárnych súborov v rôznych kombináciách v AT systéme umožňuje zväčšiť počet rýchlostí. Ich preradenie v moderných autách sa vykonáva cez počítač, čím sa zaručia optimálne podmienky na operáciu motora a minimalizuje sa tým možnosť príliš veľkej záťaže.

Moderné výbavy áut s automatickou prevodovkou nemajú pedál spojky. Páka prevodovky klasickej automatickej prevodovej skrine má obvykle tieto polohy: jazda vpred, neutrál, cúvanie a parkovanie.

Váš profil je váš osobný asistent.

Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty