AT je automatická prevodovka. Je to systém, ktorý preraďuje rýchlosti samostatne vďaka rozdielnym parametrom. Hlavným parametrom je tu rýchlosť auta. Hlavnou výhodou AT je pohodlné používanie auta. Automatická prevodovka umožňuje hladko preraďovať rýchlosti, čo sa dosiahne pomocou konvertora krútiaceho momentu. Jeho funkcia spočíva v prenose krútiaceho momentu z pohonnej jednotky do manuálnej prevodovej skrine, ktorá je jedným z komponentov AT.
Najobľúbenejšie automatické prevodovky sú:- ZF 5HP 24/30 (BMW 5 E39, 7 E38, Z8; Aston Martin DB7; Land Rover Range Rover; Jaguar XJ8; Rolls-Royce Silver Seraph);
- GM 5L40-E (Cadillac CTS, STS; BMW 3 E46, 5 E39, X5 E53, Z3);
- Jeep 545RFE (Jeep Grand Cherokee, Commander, Wrangler; Dodge Dakota, Durango);
- Toyota A340 ( Lexus LS, GS; Toyota 4Runner, Supra);
- Toyota A750 ( Lexus LX; Toyota Land Cruiser);
- Mercedes 722.4 (Mercedes 190, 200-300 W124);
- Jeep A904 (Jeep Cherokee XJ, Wrangler TJ, Y);
- Mazda / Ford FN4A-EL / 4F27E (Ford Transit Connect, Focus; Mazda 3, Mazda 6).
Prvkom AT s klasickou automatickou prevodovou skriňou je, že krútiaci moment sa prenáša z motora k hnaným kolesám cez pracovnú kvapalinu. Jednou z hlavných nevýhod takejto prevodovky je vysoká spotreba paliva.
Funkčným prvkom takejto prevodovky je planétový súbor ozubení, do ktorého patrí:- Centrálne ozubené koliesko;
- Epicykloidné koliesko;
- 2 alebo viac planétových ozubení;
- Nosník.
Všetky planétové ozubené kolieska rotujú na svojich osiach. Dosiahne sa to vďaka spojeniu ozubených koliesok s nosníkom.
Použitie 2 alebo viacerých planetárnych súborov v rôznych kombináciách v AT systéme umožňuje zväčšiť počet rýchlostí. Ich preradenie v moderných autách sa vykonáva cez počítač, čím sa zaručia optimálne podmienky na operáciu motora a minimalizuje sa tým možnosť príliš veľkej záťaže.
Moderné výbavy áut s automatickou prevodovkou nemajú pedál spojky. Páka prevodovky klasickej automatickej prevodovej skrine má obvykle tieto polohy: jazda vpred, neutrál, cúvanie a parkovanie.
Komentovať