CiTD motory sú preplňované dieselové motory so systémom vstrekovania paliva Common Rail. Inštalované sú na autách Mazda. Môžeme ich pomenovať aj ako MZR-CD, MZ-CD, alebo CD. Debutovali v roku 2002 a často sa používali do roku 2014. Následne boli postupne nahradené pohonnými jednotkami Skyactiv-D. Väčšina motorov CiTD je vlastným vynálezom spoločnosti Mazda Motor Corporation. Niektoré z nich sú však modifikované pohonné jednotky od spoločnosti Groupe PSA.
Vlastnosti motorov CiTD
Tieto pohonné jednotky majú 4 valce a 8 alebo 16 ventilov. Blok motora je z liateho železa alebo hliníka. Hlava valcov je vždy z hliníka. Podľa verzie môžu byť motory vybavené turbodúchadlom od IHI, BorgWarner, alebo MHI, a systémy vstrekovania paliva od Siemens alebo Denso. Rotácia medzi prvkami mechanizmu časovania ventilov sa prenáša remeňom alebo reťazou.
Obľúbené motory CiTD
Kód | Objem motora, l | Počet ventilov | Max. výkon, hp | Max. krútiaci moment, N⋅m | Začiatok výroby | Mazda modely vybavené týmto druhom motora |
RF5C | 2.0 | 16 | 120–135 | 310 | 2002 | MPV LW; 6 GG |
RF7J | 2.0 | 16 | 110–145 | 310–360 | 2005 | 3 BK; 6 GG; 5 CR; 6 GH |
R2AA | 2.2 | 16 | 150‒185 | 360‒400 | 2008 | 3 BL; CX-7 ER; 6 GH |
Y404 | 1.4 | 8 | 68 | 160 | 2003 | 2 DY; 2 DE |
Y406/ Y646 | 1.6 | 16 | 90 | 205–215 | 2004 | 2 DE; 3 BK; 3 BL; 5 CW |
Y601, Y642 | 1.6 | 16 | 109 | 240 | ||
Y661 | 1.6 | 8 | 95 | 205 | ||
Y650, Y655, Y6Y1 | 1.6 | 8 | 115 | 270 |
Bežné zlyhania motorov CiTD
Zlyhania | Motory |
Podložky pod vstrekovačmi paliva sa často vypália. | RF7J; R2AA; RF5C. |
Ventily podtlakového potrubia majú krátku životnosť. | RF5C. |
Snímač prúdenia vzduchu sa často kazí. | RF5C; RF7J. |
Vysokotlakové palivové čerpadlo niekedy prestane pracovať. | RF5C; R2AA; Y404; RF7J. |
Príruby medzichladiča sú náchylné na prasknutie. | RF7J. |
Rozvodová reťaz sa predčasne natiahne. | R2AA. |
Tlmiaca kladka kľukového hriadeľa sa môže zničiť pri nízkom počte najazdených km. | Y404. |
Vačky vačkového hriadeľa sa pomerne rýchlo opotrebujú. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Turbodúchadlo sa často kazí. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Reťaz spájajúca vačkové hriadele je náchylná na natiahnutie. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Komentovať