CVT je kontinuálne variabilná prevodovka. Je to druh automatickej prevodovky. Umožňuje hladké nastavenie prevodového pomeru. Nemá fixné polohy. Automaticky koordinuje otáčky kľukového hriadeľa so záťažou motora. Bola vytvorená holandskou spoločnosťou DAF a najskôr sa nazývala Variomatic.
Dnes sa rôzne druhy CVT inštalujú do áut značiek Dodge, Jeep, Mitsubishi, Fiat, Peugeot, Mini, Opel a iných. Kontinuálne variabilná prevodovka väčšiny výrobcov má aj svoje vlastné názvy.
Najobľúbenejšie sú tieto variácie:- Autotronic (Mercedes-Benz);
- Lineartronic (Subaru);
- Durashift CVT and Ecotronic (Ford);
- Multimatic (Honda);
- Multidrive (Toyota);
- Xtronic a Hyper (Nissan);
- Multitronic (Audi).
- ozubený remeň;
- prstencový;
- reťazový.
Princíp funkčnosti variátora
Najrozšírenejšie variátory v moderných autách sú s ozubeným remeňom, ktorých princíp funkčnosti je založený na zmene pracovného priemeru svojich prvkov. Kužeľovité kladky skladajúce sa z 2 častí sa používajú v konštrukcii variátorov s ozubeným remeňom. Vzdialenosť medzi kužeľmi každej kladky a priemer sa nastavujú automaticky pomocou servo mechanizmu, a závisia od počtu otáčok motora a rýchlosti auta. Ozubený remeň sa používa na prevod krútiaceho momentu medzi 2 kladkami. Vo variátoroch s reťazou sa namiesto remeňa používa široká listová reťaz.
Prstencové variátory majú komplikovanejšiu konštrukciu a dnes sa používajú zriedkavejšie.
Výhody CVT inštalácie
Komentovať