Q4 je systém pohonu všetkých kolies, ktorý sa inštaluje na autách značky Alfa Romeo od roku 1994. Tento systém vylepšuje dynamiku vozidla a vlastnosti v teréne. Takisto vylepšuje stabilitu vozidla na klzkých povrchoch.
Ako funguje systém Q4
Najskôr sa vyrábali iba plnohodnotné verzie pohonu všetkých kolies, kde sa krútiaci moment motora prenášal na všetky štyri kolesá súčasne. Viskózna spojka Ferguson alebo Torsen samosvorný diferenciál boli zodpovedné za distribúciu krútiaceho momentu medzi nápravy.
Neskôr sa vyrábali aj verzie s čiastočným pohonom všetkých kolies. V rámci normálnych podmienok jazdy sa krútiaci moment dodával iba na zadnú nápravu, no keď zadné kolesá prekĺzavali, zapojila sa aj predná náprava, ktorá dostala až 50% krútiaceho momentu. K tomu sa používala elektronicky riadená viackotúčová trecia spojka.
Vlastnosti systému Q4
Typ pohonu | Typické vlastnosti diferenciálov | Modely Alfa Romeo vybavené týmto typom pohonu |
Plnohodnotný pohon všetkých kolies | Centrálny diferenciál je planétová prevodovka s viskóznou spojkou. Predný diferenciál je otvoreného typu, a zadný je samosvorný Torsen diferenciál. | 155 167. |
Torsen centrálny diferenciál distribuuje krútiaci moment medzi nápravy v pomere 57:43. V prípade preklzu kolies sa pomer zmení od 72:28 do 22:78, čím poskytne viac výkonu kolesám s lepšou trakciou. | 159 939; Brera 939; Spider 939. | |
Centrálny diferenciál je vybavený viskóznou spojkou a elektronickou uzávierkou. Zadný diferenciál je samosvorný. | 164. | |
Čiastočný pohon všetkých kolies | Torsen samosvorný alebo elektronicky riadený otvorený diferenciál sa môže použiť na zadnej náprave. Aktívna rozvodovka (ATC) je typická rýchlou aktiváciou a okamžite spája prednú nápravu. | Giulia 952; Stelvio 949. |
Komentovať