Dvojhmotový zotrvačník a zotrvačník: typy, funkcie, príznaky poškodenia

Dvojhmotový zotrvačník a zotrvačník

Ako sme si napísali v jednom z prechádzajúcich článkov, spaľovací motor v bežnom vozidle je pomerne komplikovanou sústavou rôznych systémov a navzájom spolupracujúcich súčiastok. Popísali sme si prácu piestov a valcov, a zistili sme, že pri procese spaľovania paliva dochádza k výmene obrovského množstva energie, či už tepelnej alebo kinetickej a mechanickej. Motor dokáže tieto energie „skrotiť“ a nasmerovať tam, kde sú potrebné pre jeho správny chod vďaka ďalším podporným súčiastkam. Jednou z nich je napríklad zotrvačník, resp. dvojhmotový zotrvačník, ktorého funkciu si popíšeme v dnešnom článku.

Ako funguje dvojhmotový zotrvačník

Ako funguje dvojhmotový zotrvačník

Pri práci piestov a detonácii palivovej zmesi v spaľovacích komorách sa v systéme vymieňa veľa energie, ktorá v motorovom priestore spôsobuje vznik vibrácií a kmitov. Tieto vibrácie je potrebné čo do najväčšej miery eliminovať pre zaručenie hladkého chodu motora. No a práve to je hlavnou funkciou dvojhmotového zotrvačníka. Táto súčiastka má tvar robustného ozubeného kotúča, ktorý je vyrobený z materiálov odolných voči teplu, odretiu a opotrebeniu. Obvykle sa nachádza na kľukovom hriadeli, kde má za úlohu efektívne tlmiť všetky vzniknuté vibrácie, ktoré pochádzajú z činnosti piestov.

Dvojhmotový zotrvačník sa od bežného zotrvačníka líši pružným spojením s kľukovým hriadeľom a tým, že sa skladá z primárneho kotúča s vonkajším tlmičom a sekundárneho tlmiča s vnútorným tlmičom. Znamená to, že miera tlmenia vzniknutých vibrácií sa môže prispôsobiť aktuálnym podmienkam, čoho dôsledkom je mierne spomalenie alebo zrýchlenie kľukového hriadeľa, avšak bez straty potrebnej energie a výkonu. Vďaka tomuto princípu funkčnosti sa zaručí hladký chod motora bez zbytočných vibrácií a hluku. Dvojhmotový zotrvačník je vďaka svojmu pružnému spojeniu schopný zachytiť takmer všetku rozptýlenú energiu.

Vo všeobecnosti platí, že čím má motor menej valcov, tým sú vibrácie v ňom citeľnejšie, a tým viac je potrebná prítomnosť zotrvačníka. Ak napríklad hovoríme o osemvalcovom motore, vibrácie v ňom sú len minimálne, a zotrvačník si tu plní skôr úlohu prostredníka medzi motorom a prevodovkou, než úlohu tlmiča vibrácií motora. Vďaka tejto súčiastke sa teda predlžuje životnosť kľukového hriadeľa i prevodovky, a rovnako aj ďalších súčiastok motora, ktoré by sa inak rýchlejšie opotrebovali.

Okrem tejto funkcie si dvojhmotový zotrvačník plní úlohu tlmiča síl pri radení rýchlostí, keď vodič zošliapne a uvoľní spojkový pedál. Určite sa ti viackrát stalo, že si chcel preradiť na nižší prevodový stupeň, a pri nesprávnej práci s pedálmi ťa auto pekne „koplo“. Úlohou dvojhmotového zotrvačníka je v tomto prípade tlmenie týchto „kopancov“ a vyrovnanie otáčok pri preraďovaní prevodových stupňov.

Životnosť súčiastky a príčiny poškodenia dvojhmotového zotrvačníka

Čo sa týka životnosti tejto súčiastky, tá je celkom dlhá a počíta sa na stovky tisíc kilometrov. Ako však pri každej inej súčiastke, tak aj tu platí, že životnosť súčiastky závisí od prevádzkových podmienok a správneho používania vozidla. Bežne sa zotrvačník opotrebuje pri približne 300 000 km, no pri nesprávnom používaní a agresívnej jazde sa jeho životnosť môže skrátiť aj na polovicu.

Príčiny poškodenia dvojhmotového zotrvačníka môžeme teda hľadať väčšinou u vodiča a jeho štýlu jazdy. Nesprávne preraďovanie rýchlostí, nesprávna práca so spojkou, nesprávna akcelerácia, preťažovanie motora, jazda na nízkych otáčkach a vytáčanie motora do príliš vysokých otáčok – to všetko má vplyv na účinnosť práce a životnosť dvojhmotového zotrvačníka.

Je možné túto súčiastku opraviť, alebo sa musí iba vymeniť?

Je možné túto súčiastku opraviť

Opotrebovaný zotrvačník nie je možné opraviť. V prípade, že je potrebné ho lepšie vyvážiť, v rámci údržby sa môže mierne zbrúsiť jeho ozubenie, aby bol jeho pohyb v súlade s rotačným pohybom kľukového hriadeľa. V prípade silného opotrebovania je však jediným riešením výmena starého zotrvačníka za novú súčiastku.

Výmena sa obvykle uskutočňuje spolu s výmenou spojkovej súpravy, nakoľko tieto dve zostavy spolu úzko spolupracujú. Výmena je náročná finančne i časovo, a preto je vhodné, aby si sa v rámci nej obrátil na autoservis, v ktorom odborníci presne budú vedieť, čo treba urobiť.

Ak budeš dlhodobo jazdiť s opotrebovaným dvojhmotovým zotrvačníkom, pocítiš to najmä v podobe zvýšených vibrácií motora. Opotrebenie tejto súčiastky môže mať vplyv aj na údaje, ktoré bude posielať snímač polohy kľukového hriadeľa do riadiacej jednotky. V niektorých prípadoch sa môže stať, že sa ti na prístrojovom paneli zobrazí indikátor „Kontrola motora“. V prípade, že vplyvom nadmerne opotrebovaného zotrvačníka a zvýšených vibrácií motora sa úplne poškodí snímač kľukového hriadeľa, riadiaca jednotka toto poškodenie vyhodnotí ako kritické, a s autom sa nebude možné pohnúť ďalej.

V autách so staršími motormi bude aj v tomto prípade možná ďalšia jazda, no na úkor opotrebenia ďalších komponentov. Problémy sa môžu objaviť pri štartovaní alebo pri bežnej prevádzke motora v podobe zhoršenia dynamiky vozidla, zhoršenia akcelerácie a zníženia výkonu pri súčasnom zvýšení spotreby paliva.

Tipy pre správnu prevádzku dvojhmotového zotrvačníka

Ak chceš, aby ti táto súčiastka vydržala čo najdlhšie, je potrebné vyvarovať sa príčinám vzniku poškodenia, ktoré sme si popísali vyššie. Je pravdou, že oprava a výmena tejto súčiastky je pomerne drahá a časovo náročná, preto bude určite lepšie, ak sa radšej postaráš o predlžovanie jej životnosti správnou jazdou.

Tip č. 1: Na nízkych otáčkach motora jazdi čo najmenej. V moderných autách vznikajú pri nízkych otáčkach motora najsilnejšie vibrácie, ktoré škodia nielen dvojhmotovému zotrvačníku, ale aj ostatným dielom motora.

Tip č. 2: So spojkou pracuj plynule. Nikdy ju nezošľapuj príliš prudko, ani ju príliš prudko nepúšťaj. Preraďovanie rýchlostí a práca so spojkou musí prebiehať hladko.

Tip č. 3: Brzdenie motorom využívaj iba sporadicky a opatrne. Mnoho vodičov využíva na brzdenie metódu brzdenia motorom, no hoci sa tým šetria brzdy, tým viac sa opotrebováva motor. Keď chceš podradiť na nižší prevodový stupeň, zaisti, aby auto v danej chvíli nemalo príliš vysoké otáčky motora. V opačnom prípade budeš iba zbytočne zvyšovať záťaž na dvojhmotový zotrvačník, spojku a ďalšie komponenty.

Tip č. 4: Keď parkuješ na mierne naklonenom povrchu, po zastavení auta najskôr zatiahni ručnú brzdu a až potom zaraď prvý prevodový stupeň. Ak ručnú brzdu nezatiahneš, a iba zaradíš jednotku, po vypnutí motora sa auto ešte pohne o niekoľko centimetrov a zotrvačník sa tým dostane do tzv. stáleho záberu. Škodí mu to, pretože to preňho predstavuje zvýšenú námahu a skracuje sa tým jeho životnosť.

Ak budeš mať akékoľvek otázky ohľadom tejto súčiastky, neváhaj kontaktovať odborníkov z online obchodu AUTODOC, ktorí ti veľmi radia poradia. V našom katalógu náhradných dielov si môžeš pre svoje auto vybrať dvojhmotový zotrvačník od top výrobcov za rozumné ceny.

Váš profil je váš osobný asistent.

Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty