Benzínové motory používajú sviečky zapaľovania na zapálenie zmesi paliva a vzduchu vo valcoch. Líšia sa počtom elektród, materiálom výroby a vyrába ich veľké množstvo výrobcov. V tomto článku nájdete množstvo informácií, ako si vybrať správne súčiastky, aby váš motor štartoval jednoduchšie, zvýšil sa jeho výkon, znížila sa spotreba paliva, a ponúkneme vám omnoho viac užitočných tipov.
Hlavné druhy
Podľa počtu elektród:- S jednou elektródou. Inštalovaná tu je jedna centrálna a jedna bočná elektróda vyrobená z kovu s priemerom 2.5 mm. Tento jednoduchý dizajn zaručuje účinné spaľovanie. Tieto diely sú lacné a majú pomerne krátku životnosť.
- S viacerými elektródami. Môžu mať až 4 bočné elektródy. Majú dlhú životnosť, pretože ich pracovné prvky sa opotrebovávajú jeden po druhom, postupne. V tomto prípade avšak nie je možné nastaviť medzeru medzi elektródami. Tieto komponenty sú najlepšou voľbou pre motory, v ktorých je ťažký prístup k otvorom pre sviečky zapaľovania.

- Meď-nikel. Má životnosť asi 25,000-30,000 km. Má dostupnú cenu a je optimálna pre radové motory.
- Platina. Má životnosť asi 120,000 km. Je tu tenká elektróda, ktorá vytvára veľmi výkonnú iskru.
- Irídium. Tieto sviečky sú odolnejšie voči vysokým teplotám a korózii. Majú rovnakú životnosť ako platinové a poskytujú maximálne účinné spaľovanie paliva.
- Striebro. Sú odolné voči vysokej záťaži, vibráciám a zašpineniu. Sú najlepšou voľbou pre autá, ktoré jazdia na LPG. Nevýhodou tu je krátka životnosť: v priemere asi 30,000 km.

Tip od AUTODOC: Platinové a irídiové komponenty sú pomerne drahé. Ak je avšak prístup k sviečkam zapaľovania vo vašom aute náročný, lepšie bude inštalovať tieto súčiastky, pretože majú najdlhšiu životnosť. To isté platí, ak vaše auto používate veľmi často. V iných prípadoch si vystačíte aj s komponentmi s nižšou cenou.
- Horúce. Majú slabé odvádzanie tepla z centrálnej elektródy a izolátora. Používajú sa v pohonných jednotkách s nízkym kompresným pomerom, ktoré pracujú na nízko-oktánové palivo.
- Studené. Majú dobré odvádzanie tepla a používajú sa v motoroch, ktoré si vyžadujú vysoko-oktánové palivo a majú vysoký kompresný pomer.
- Stredné. Majú vyvážené vlastnosti prvých dvoch druhov. Tieto sviečky zapaľovania sú najbežnejšie.

Okrem toho sa sviečky zapaľovania líšia aj priemerom, výškou závitu a dĺžkou, veľkosťou hex zástrčky a typom utesnenia (podložka z mäkkého kovu alebo kužeľovité montážne miesto).
Obľúbené modely sviečok zapaľovania
- Bosch Platinum plus HR6DP. Je tu centrálna elektróda so spájkovaným platinovým hrotom. Je veľmi dobre odolná voči opotrebeniu a má dlhú životnosť – asi 120,000 km.
- Denso K20TT. Má tenké 1.5 mm elektródy z niklu. Produkt je vhodný pre pohonné jednotky pracujúce na benzín a LPG. Má podobné vlastnosti ako irídiové sviečky zapaľovania, ale tento produkt je cenovo dostupnejší. Tieto sviečky zapaľovania znižujú spotrebu paliva a množstvo výfukových emisií.
- Champion N9BYC4. Sú tu 3 uzemnené elektródy a produkt má dlhú životnosť – do 70,000 km.
- Beru ULTRA-14FGR6DDU. Typickým prvkom tu sú 2 páry prídavných asymetrických elektród. Ich prevádzka je stabilná aj pri nízkom napätí.
- Valeo R76H11. Inštalovaná tu je jedna bočná elektróda. Produkt má optimálnu medzeru pre vytvorenie iskry, vďaka čomu sa iskra tvorí bez problémov. Výsledkom je nižšia spotreba paliva a v niektorých motoroch sa dokonca aj zvýši výkon (až o 2.1%). Cena produktu je dostupná.
Záver
Sviečky zapaľovania vymeňte po dosiahnutí konca ich životnosti. Ignorovanie tohto problému môže viesť k poškodeniu motora a iných systémov auta. Dodržte odporúčania od AUTODOC a inštalujte si komponenty, ktoré budú pre vaše auto najlepšie.