G-Tronic je séria automatických prevodoviek s manuálnym režimom, ktoré sa inštalujú na modeloch značiek Mercedes-Benz a SsangYong. Prvá prevodovka G-Tronic bola 4-rýchlostná automatická prevodovka, ktorá prišla na trh v roku 1981. Dnes výrobca vyrába 9-rýchlostnú prevodovku G-Tronic. Všetky tieto prevodovky vyvinula spoločnosť Daimler AG. Sú typické spoľahlivosťou, vysokým výkonom a dokážu prenášať vysoký krútiaci moment.
Princíp funkčnosti prevodovky G-Tronic
G-Tronic prevodovka je založená na klasických automatických prevodovkách s hydraulickým konvertorom krútiaceho momentu a elektronickým riadením. Od 90. rokov 20. storočia má aj uzávierku konvertora krútiaceho momentu. Pôvodne to vodičovi umožňovalo zvoliť si najvyšší prevodový stupeň (jeden alebo viacero vyšších stupňov sa mohlo uzamknúť). Neskôr to pomohlo zaviesť plne manuálny režim, ktorý nájdeme vo všetkých ďalších generáciách tejto automatickej prevodovky.
Obvykle majú tieto prevodovky niekoľko automatických režimov prevádzky, ako napríklad Sport, Comfort, Eco. Vodič si môže zvoliť požadovaný režim použitím tlačidla, špeciálneho spínača alebo páky na stredovej konzole. Ak chcete prepnúť do manuálneho režimu, radiacu páku bude potrebné presunúť do polohy “D” a potom ju postrčiť doľava k značke “–”. Takto sa zamkne aktuálne zaradený prevodový stupeň. Potom môžete radiť rýchlosti nadol alebo nahor postrkovaním páky smerom k značke “+” alebo “–”. Manuálne radenie sa môže vykonať aj pomocou páčkového radenia (ak sa páčky nachádzajú vo vozidle).
Obľúbené prevodovky G-Tronic
Verzia prevodovky | Index prevodovky | Počet rýchlostí | Max objem motora, l | Max krútiaci moment motora, N⋅m | Začiatok výroby | Pohon | ModelyMercedes-Benz | Modely SsangYong |
4G-Tronic | 722.3 (W4A040) | 4 | 6.0 | 570 | 1981 | Zadný | S-trieda W126; E-trieda W123; S-trieda W140; SL R107; E-trieda W124; SL R129 | ― |
4G-Tronic | 722.4 (W4A020) | 4 | 3.0 | 250 | 1981 | Zadný | S-trieda W126; E-trieda W123; C-trieda W202; E-trieda W124 | ― |
5G-Tronic | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) | 5 | 3.5; 4.3; 6 | 350; 420; 580 | 1996 | Zadný, Pohon všetkých kolies | C-trieda W202; S-trieda W221; C-trieda W204; E-trieda W211; C-trieda W203; E-trieda W212; M-trieda W163; S-trieda W140; S-trieda W220 | Rodius AJ; Rexton Y200 |
5G-Tronic | 722.7 (W5A180) | 5 | 1.9 | 205 | 1998 | Predný | Vaneo W414 ;A-trieda W168 | ― |
7G-Tronic | 722.9 (W7X550, W7A700, W7B700, ) | 7 | 3.5; 5.5; 6.3 | 550; 700; 850 | 2003 | Zadný, pohon všetkých kolies | C-trieda W204; S-trieda W221; E-trieda W211; S-trieda W220; M-trieda W164; C-trieda W205; E-trieda W212; M-trieda W166 | Chairman W |
9G-Tronic | 725.0 (NAG3) | 9 | 6.7 | 1000 | 2013 | Zadný, Pohon všetkých kolies | C-trieda W205; GLE W166; S-trieda W222; E-trieda W213; GLS X166; CLS W218 |
Bežné zlyhania prevodoviek G-Tronic
Zlyhania | Prevodovky |
Upchatý chladič oleja prevodovky spôsobuje prehrievanie prevodovky. | 722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040) |
Pružina kolies spojky spiatočky sa poškodzuje. | 722.3 (W4A040); 722.4 (W4A020). |
Ventil modulátora podtlaku sa často poškodzuje. | 722.4 (W4A020); 722.3 (W4A040) |
Vložka medzi hriadeľmi prevodovky má často nedostatočnú silu a často sa poškodzuje. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
Solenoidy tela ventilu sa upchajú produktami opotrebenia kolies spojky. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
Solenoid uzávierky konvertora krútiaceho momentu predčasne prestane pracovať. | 722.6 (W5A330, W5J400, W5A580) |
Často zlyháva palubný okruh tela ventilu. | 722.7 (W5A180); 722.9 (W7A700, W7X550, W7B700) |
Často sa poškodí jeden z bubnov spojky. | 722.7 (W5A180) |
Vibrácie spôsobené agresívnym štýlom jazdy vedú k závažnému poškodeniu krytu prevodovky. | 722.9 (W7B7000, W7X550, W7A70) |
Zlyhania prevodovky spôsobené zašpinením a nedodržaním intervalu včasnej výmeny prevodovej kvapaliny. | 725.0 (NAG3) |
Komentovať