Kaj je nastavek dušilne lopute

Kaj je nastavek dušilne lopute

Moderné systémy nasávania vzduchu môžu pracovať veľmi dlho bez potreby údržby. Približne každých 120,000 km je ale potrebné vykonať určité preventívne opatrenia, aby tieto súčiastky pracovali bez porúch. Konkrétne je vhodné vyčistiť telo škrtiacej klapky. Túto úlohu zvládnete hoci aj do 10 alebo 20 minút. V tomto článku sa pozrieme na príznaky kontaminovanej škrtiacej klapky a vysvetlíme si, ako ju môžete svojpomocne vyčistiť.

Čo je to telo škrtiacej klapky?

Táto súčiastka je prvkom systému nasávania vzduchu, ktorý ovláda množstvo dodávaného vzduchu do spaľovacích komôr. Má priamy vplyv na proces tvorby zmesi paliva a vzduchu. Môže mať mechanický alebo elektrický aktivačný prvok. Súčiastka je inštalovaná v kryte, ktorý je pripojený k hadičkám systému chladenia, ventilácie kľukovej skrine, k systému riadenia výparových emisií, konektorom senzorov, atď. Hriadeľ taniera škrtiacej klapky má senzor polohy, ktorý meria uhol otvorenia škrtiacej klapky a rýchlosť. Údaje z tohto snímača použije riadiaca jednotka motora, ktorá prispôsobí vstrekovanie a zapaľovanie.

Čo je to telo škrtiacej klapky

V mechanických komponentoch je tanier škrtiacej klapky pripojený k plynovému pedálu pomocou lanka alebo páky: keď zatlačíte pedál, tanier sa otvorí do príslušného uhla.

Zostavy s elektrickým aktivačným prvkom zahŕňajú elektromotor, ktorý je zodpovedný za otváranie vzduchového potrubia. Riadiaca jednotka motora dá povel tomuto elektromotoru podľa údajov z rôznych senzorov.

Aké sú príznaky kontaminovaného tela škrtiacej klapky?

  • Problémy so štartovaním motora. Kvôli tvorbe usadenín môže klapkový uzáver prepúšťať menej vzduchu než koľko je potrebné pri malom uhle otvorenia. Vedie to k redukovanej trakcii, najmä pri nízkych otáčkach motora. Niekedy motor dokonca zhasne.
  • Nestabilné otáčky motora alebo vysoké otáčky motora pri voľnobehu. Stane sa to, keď sa do motora privádza viac vzduchu než je potrebné, a to vplyvom zablokovania mechanizmu v otvorenej polohe.
  • Zvýšená spotreba paliva. V niektorých autách prebytočná dodávka vzduchu spôsobuje, že do motora sa dostane viac paliva než je potrebné. Ten sa spáli bez akéhokoľvek využitia.
  • Zníženie výkonu motora. Ak sa ventil neotvorí do požadovaného uhlu, spaľovacie komory dostanú nedostatok vzduchu. Vodič môže spozorovať, že dynamika auta sa výrazne zhoršila.

Ako vyčistiť telo škrtiacej klapky bez odstránenia tejto súčiastky z auta?

  1. Auto zaparkujte na rovnom povrchu tak, aby ste zo všetkých strán mali prístup do motorového priestoru. Lepšie je, ak budete pracovať vonku alebo v dobre vetranej miestnosti.
  2. Auto zaistite pomocou klinov pod kolesá.
  3. Otvorte kapotu. Odpojte negatívnu svorku z autobatérie.
  4. Lokalizujte telo škrtiacej klapky. Malo by byť niekde medzi vzduchovým filtrom a sacím zberným potrubím. Ak máte problém nájsť túto súčiastku, požiadajte vášho pomocníka, aby zatlačil plynový pedál – aspoň uvidíte, ako sa otvára ventil škrtiacej klapky.
  5. Určte si, aké náradie budete potrebovať na odmontovanie rúrky vzduchového filtra. Pripravte si ho. Okrem náradia budete potrebovať ochranné rukavice a okuliare, papierové utierky, málo motorového oleja, malú mäkkú kefku alebo jemnú handričku, maskovaciu pásku alebo špeciálnu kryciu pásku a nádobu s čističom škrtiacej klapky.
  6. Pomocou maskovacej pásky alebo krycej pásky si označte všetky hadičky, ktoré je potrebné odstrániť, aby ste sa dostali k telu škrtiacej klapky a vzduchovému potrubiu.
  7. Pomocou skrutkovača alebo montážneho kľúča uvoľnite svorku, ktorá zaisťuje vzduchové potrubie.
  8. Opatrne odpojte rúrku. Uistite sa, že nepoškodíte tesnenie, ak tam nejaké je. Prácu vykonajte opatrne, aby ste neodpojili elektrické spojenia a hadičky. Ak je telo škrtiacej klapky spojené so vzduchovým potrubím z oboch strán, stačí odstrániť iba jedno z nich.
  9. Nasaďte si okuliare a rukavice.
  10. Nasprejujte čistič na škrtiacu klapku na vnútorný povrch komponentu. Nechajte látku asi 5-10 minút, aby mala čas vsiaknuť.
Nasprejujte čistič na škrtiacu klapku na vnútorný povrch komponentu
  1. Odstráňte špinu pomocou kefky alebo jemnej handričky. Pozor: telá niektorých škrtiacich klapiek majú špeciálny molybdénový náter. Čistiť by ste ich mali veľmi opatrne.
  2. Použite papierové utierky na odstránenie zvyškov čističa s rozpustenými usadeninami. Podľa potreby natrite povrch aj druhýkrát.
  3. Zostavu utrite dosucha.
  4. Aplikujte kvapku oleja na hriadeľ škrtiacej klapky. Rozotrite olej napríklad pomocou bavlneného tampónu.
  5. Pripevnite rúrku sacieho zberného potrubia a utiahnite svorku približne rovnakou silou, akou bola pôvodne utiahnutá. Vráťte všetky odstránené hadičky späť na svoje miesto.
  6. Naštartujte motor a nechajte ho bežať niekoľko minút na voľnobeh.
  7. Urobte si testovaciu jazdu. Ak boli problémy s motorom spôsobené špinavým telom škrtiacej klapky, mali by zmiznúť.

Ako vyčistiť telo škrtiacej klapky, keď sa musí odstrániť z auta?

Demontáž súčiastky vám umožní jej čo najdôkladnejšie vyčistenie. Zaberie to viac času.

 Postupujte takto: 
  1. Zopakujte kroky 1, 2, 3, 4 a 5 z predošlého postupu. Pozor: možno budete potrebovať viac nástrojov, pretože bude potrebné odstrániť celú zostavu. Okrem toho je vhodné pripraviť si čistú nádobu pre vypustenú chladiacu kvapalinu, a tiež čerstvú chladiacu kvapalinu, ktorá bude identická s tou, ktorú aktuálne používate.
  2. Odstráňte kryt vzduchového filtra ak je to potrebné k sprístupneniu tela škrtiacej klapky.
  3. Uvoľnite všetky svorky a potom odpojte všetky elektrické konektory, hadičky a rúrky z tela škrtiacej klapky. Dávajte si pozor pri odstraňovaní hadičky systému chladenia, najmä ak bol predtým zapnutý motor – chladiaca kvapalina v nej môže byť horúca.
  4. Odpojte upevňovacie prvky tela škrtiacej klapky a odstráňte ho z auta. V niektorých autách je ešte jedno upevnenie – držiak. Ak je škrtiaca klapka aktivovaná mechanicky, potrebné bude odpojiť lanko plynového pedála.
  5. Prekryte otvor sacieho zberného potrubia, aby sa do jednotky nedostala špina.
  6. Odpojte riadiaci vzduchový ventil voľnobehu od tela škrtiacej klapky a vyčistite ho.
  7. Aplikujte trocha čističa na povrch tela škrtiacej klapky a natrite všetky ťažko dostupné dutiny tejto súčiastky. Odstráňte špinu pomocou kefky a papierových utierok, alebo pomocou jemnej handričky.
Aplikujte trocha čističa na povrch tela škrtiacej klapky a natrite všetky ťažko dostupné dutiny tejto súčiastky
  1. Vysušte vyčistené súčiastky.
  2. Vyčistite montážnu pozíciu tela škrtiacej klapky a nainštalujte nové tesnenie.
  3. Nainštalujte všetky súčiastky späť na svoje miesto v opačnom poradí.
  4. Skontrolujte hladinu chladiacej kvapaliny a podľa potreby ju doplňte.
  5. Nastavte súčiastku. Čítajte ďalej, a dozviete sa ako to urobiť.

Opätovné nastavenie mechanicky riadenej škrtiacej klapky

  1. Odstráňte svorky z autobatérie na 15 minút. Potom ich znova zapojte. Ak ste ich už odpojili počas čistenia jednotky, tento krok môžete preskočiť.
  2. Naštartujte motor. Nechajte ho bežať na voľnobeh asi 10 minút. Pozor: nesmiete zapnúť žiadne iné elektrické zariadenia auta.
  3. Zastavte motor asi na 10 sekúnd a potom ho znova naštartujte.
  4. Počkajte, kým sa pohonná jednotka rozohreje na prevádzkovú teplotu. Potom môžete začať používať auto.
  5. Upozornenie: kým sa voľnobeh stabilizuje, potrebné bude odjazdiť asi 150-200 km.

Opätovné nastavenie elektronicky riadenej škrtiacej klapky

Proces opätovného nastavenia škrtiacej klapky sa v rôznych autách môže líšiť. Pred začatím procesu si prečítajte návod na používanie auta, kde nájdete presný sled krokov.

 Všeobecný postup je nasledovný: 
  1. Preštudujte si daný proces a skúste si ho zapamätať. Potrebné bude pracovať rýchlo, takže nebudete mať čas na dodatočné študovanie detailov.
  2. Naštartujte motor. Zohrejte ho na pracovnú teplotu.
  3. Zastavte ho na 10 sekúnd.
  4. Zapnite zapaľovanie na 3 sekundy.
  5. Zatlačte plynový pedál 5-krát po sebe a veľmi rýchlo. Jedno zatlačenie by malo trvať asi sekundu.  
  6. Plynový pedál zatlačte k podlahe a držte ho tak 7 sekúnd. Držte ho zatlačený, kým nebude indikátor „Kontrola motora“ stále svietiť. Potom pedál takto držte ešte 3 sekundy.
  7. Uvoľnite plynový pedál a naštartujte motor.

Ako zabrániť telu škrtiacej klapky, aby sa zašpinilo?

  • i Používajte iba kvalitné palivo. Inak sa nečistoty a kontaminácia môžu dostať do motora, čím sa začne rýchlo tvoriť veľké množstvo uhlíkových usadenín na tele škrtiacej klapky. Z toho istého dôvodu by ste nemali zanedbať výmenu palivového filtra. Odporúča sa, aby ste občas vypláchli palivovú nádrž.
  • i Včas vymeňte vzduchový filter. Vždy sa uistite, že sací systém je utesnený. Táto jednoduchá kontrola zabráni nefiltrovanému vzduchu, aby sa nasal sacím systémom na miestach, kde súčiastky nie sú utesnene spojené.
  • i Vždy sa uistite, že systém ventilácie kľukovej skrine je neporušený. Jeho zlyhanie môže spôsobiť rýchlu tvorbu olejových usadenín na prvkoch tela škrtiacej klapky.

Záver

Stabilita a výkon motora závisia od správnej funkčnosti príslušných zostáv. Preto je vyčistenie tela škrtiacej klapky jedným z povinných procesov údržby v rámci údržby sacieho systému. Naše tipy vám pomôžu urobiť túto prácu svojpomocne a ušetriť na službách autoservisu.

Váš profil je váš osobný asistent.

Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty