Čo je to RWD? Vlastnosti a technické špecifikácie

Čo je to RWD? Vlastnosti a technické špecifikácie

RWD je všeobecný výraz používaný pre systémy zadného pohonu na všetkých značkách osobných a nákladných áut. Znamená to, že krútiaci moment motora sa prenáša na zadné kolesá. Tento typ pohonu sa často používal v 20. storočí. Dnes je zadný pohon menej častý. Obvykle majú tento pohon športové a výkonné autá, ako napríklad Dodge Challenger a Charger, Chevrolet SS, Chrysler 300, Subaru BRZ, Hyundai Genesis Coupe, a Mazda MX-5.

Ako funguje systém RWD

Vo väčšine áut so zadným pohonom sú motor a prevodovka inštalované vpredu. Krútiaci moment motora sa prenáša cez kardanový hriadeľ na rozvodovku zadnej nápravy, a z rozvodovky na diferenciál kolesa. Rozvodovka zahŕňa hlavný prevod a diferenciály kolies. Hlavný prevodový mechanizmus zvyšuje krútiaci moment dodávaný z motora. Diferenciály kolies distribuujú výkon medzi hnané kolesá. Predná náprava nie je spojená s prevodovkou.

Existujú aj iné typy usporiadania. Napríklad, motor môže byť inštalovaný vpredu auta, zatiaľ čo prevodovka je inštalovaná v rovnakom uložení ako rozvodovka zadnej nápravy. Kardanový hriadeľ sa používa na prenos krútiaceho momentu z motora do prevodovky. Na niektorých autách je motor inštalovaný vzadu na jednom uložení s prevodovkou a rozvodovkou zadnej nápravy v jednej jednotke.

Typy a vlastnosti systému RWD

RWD usporiadanie Miesto uloženia motora Miesto uloženia prevodovky Výhody Nevýhody Autá so zadným pohonom
Predné Pred alebo nad nápravou Vpredu, menej často vzadu
  • Výborná ovládateľnosť na suchých povrchoch. 
  • Rovnomerné opotrebovanie pneumatík.
  • Zvýšenie hmotnosti auta.
  • Zmenšený priestor v interiéri.
  • Výrazná strata výkonu.
Alfa Romeo Stelvio 949, Spider 939; Cadillac CTS A1LL; Chevrolet Corvette С7; Aston Martin Vantage Volante; Audi 100 Coupé S C1 F104.
Uprostred Za nápravou
  • Znížená záťaž na prednú nápravu 
  • Neobvyklé usporiadanie interiéru. 
  • Žiadny alebo len malý batožinový priestor.
Mazda RX-7 FD; Dodge Viper SRT-10; Daihatsu Hijet S85, S200; BMW Z8 E52; Ferrari 599 GTB Fiorano, Portofino; Lexus LFA; Mercedes-Benz SLR McLaren R199; Lotus Seven.
Uprostred Pred nápravou Vzadu
  • Vylepšená trakcia hnacích kolies, najmä na klzkých povrchoch. 
  • Výborná ovládateľnosť.
  • Schopnosť jazdiť cez zákruty vo vysokej rýchlosti.
  • Znížená schopnosť držania na vozovke. 
  • Zažký prístup do systému motora. 
  • Malý objem interiéru. 
  • Komplikovaný dizajn systému chladenia motora.
De Tomaso Pantera; Ford GT; Ferrari Enzo; Toyota MR2; Porsche Carrera GT 980, Boxster 987, 981, Cayman 987, 981; Jaguar XJ220 Х27.
Zadné Za nápravou
  • Zníženie hmotnosti vozidla. 
  • Excelentná dynamika.
  • Dobrá trakcia na klzkých povrchoch. 
  • Nízka hlučnosť v interiéri. 
  • Optimálne rozloženie brzdnej sily. 
  • Pretáčavosť. 
  • Slabý výkon systému riadenia. 
  • Znížená stabilita karosérie pri bočnom vetre.
  • Komplikovaný dizajn systému chladenia motora a vyhrievania kabíny; čoho výsledkom je náročnosť opravy.
Renault Twingo CNO, BCM; Smart Fortwo 451, 453, City Coupe 450; Porsche 911 997; Tesla Model S 5YJS.