Q-Tronic prevodovka: typické vlastnosti a technické charakteristiky

Q-Tronic prevodovka: typické vlastnosti a technické charakteristiky

Q-Tronic je automatická prevodovka s režimom manuálneho radenia, inštalovaná v autách značky Alfa Romeo. Debutovala v roku 2005 a je založená na obľúbenej prevodovke – Aisin TF-80SC – klasická automatická prevodovka s hydraulickým konvertorom krútiaceho momentu a súborom planétových prevodoviek. Manuálny režim je možné zapnúť pomocou špeciálneho firmvéru. Vďaka tomu vodič manuálne ovláda krútiaci moment motora, zlepšuje sa dynamika auta a jeho vlastnosti v teréne.

Ako funguje systém Q-Tronic

V rámci normálnych podmienok funguje systém Q-Tronic ako bežná automatická prevodovka: rýchlosti sa radia na základe príkazov z riadiacej jednotky. Takisto je možné aktivovať režimy Sport a Winter.

Keď vodič presunie radiacu páku do špeciálnej drážky, rýchlosť, ktorá je práve aktívna, zostane zaradená, až kým vodič nepreradí vyššie alebo nižšie pohnutím páky do polôh “+” alebo “-”.

Technické vlastnosti prevodoviek Q-Tronic 

Kód prevodovkyPočet rýchlostíMax objem motora, LMax krútiaci moment, N·mPohonZačiatok výrobyAplikácia na modeloch
TF-80SC62.5450Predný pohon, Pohon všetkých kolies2005Alfa Romeo 159; Alfa Romeo Spider; Alfa Romeo Brera

Typické zlyhania systému Q-Tronic

  • Telo hydraulického ventilu sa poškodí, spôsobí sa tým trhavý pohyb a vibrácie počas radenia.
  • Prevodovka začne prekĺzavať a vibrovať vplyvom opotrebenia trecích dosiek konvertora krútiaceho momentu.
  • Brzdové pásy sa opotrebujú, čo vedie k silnému klepaniu v karosérii auta v mieste, kde sa nachádza prevodovka.