Q-Tronic je automatická prevodovka s režimom manuálneho radenia, inštalovaná v autách značky Alfa Romeo. Debutovala v roku 2005 a je založená na obľúbenej prevodovke – Aisin TF-80SC – klasická automatická prevodovka s hydraulickým konvertorom krútiaceho momentu a súborom planétových prevodoviek. Manuálny režim je možné zapnúť pomocou špeciálneho firmvéru. Vďaka tomu vodič manuálne ovláda krútiaci moment motora, zlepšuje sa dynamika auta a jeho vlastnosti v teréne.
Ako funguje systém Q-Tronic
V rámci normálnych podmienok funguje systém Q-Tronic ako bežná automatická prevodovka: rýchlosti sa radia na základe príkazov z riadiacej jednotky. Takisto je možné aktivovať režimy Sport a Winter.
Keď vodič presunie radiacu páku do špeciálnej drážky, rýchlosť, ktorá je práve aktívna, zostane zaradená, až kým vodič nepreradí vyššie alebo nižšie pohnutím páky do polôh “+” alebo “-”.
Technické vlastnosti prevodoviek Q-Tronic
Kód prevodovky | Počet rýchlostí | Max objem motora, L | Max krútiaci moment, N·m | Pohon | Začiatok výroby | Aplikácia na modeloch |
TF-80SC | 6 | 2.5 | 450 | Predný pohon, Pohon všetkých kolies | 2005 | Alfa Romeo 159; Alfa Romeo Spider; Alfa Romeo Brera |
Typické zlyhania systému Q-Tronic
- Telo hydraulického ventilu sa poškodí, spôsobí sa tým trhavý pohyb a vibrácie počas radenia.
- Prevodovka začne prekĺzavať a vibrovať vplyvom opotrebenia trecích dosiek konvertora krútiaceho momentu.
- Brzdové pásy sa opotrebujú, čo vedie k silnému klepaniu v karosérii auta v mieste, kde sa nachádza prevodovka.
Komentovať