Quattro: popis, vlastnosti a princíp funkčnosti

Quattro: popis, vlastnosti a princíp funkčnosti

Quattro je systém permanentného pohonu všetkých kolies, ktorý sa inštaluje na autách Audi s priečnym usporiadaním motora. Po prvýkrát sa objavil v roku 1980. Dnes sa ponúka ako štandard alebo ako voliteľný prvok pre väčšinu modelov Audi. Quattro umožňuje vylepšiť terénne vlastnosti auta alebo vlastnosti mimo vozoviek, a vylepšiť aj jeho dynamiku.

Ako funguje systém Quattro

Kľúčové komponenty systému sú:

  • Prevodová skriňa: prispôsobuje krútiaci moment motora podľa zvoleného jazdného režimu a prenáša krútiaci  moment na ostatné diely prevodovky.
  • Rozvodovka s centrálnym diferenciálom: rozkladá krútiaci moment motora medzi prednú a zadnú nápravu.
  • Hnacie ozubené kolesá: zvyšujú krútiaci moment prenášaný na kolesá.
  • Krížové diferenciály: rozkladajú krútiaci moment medzi ľavé a pravé kolesá.
  • Hnací hriadeľ: spája prevodnú skriňu a zadné hnacie ozubené koleso.
  • Predný hnací hriadeľ: prenáša krútiaci moment z prevodnej skrine na predné hlavné ozubené koleso.

Väčšina modelov Audi používa Torsen samosvorný diferenciál alebo samosvorný diferenciál s korunovým ozubeným kolesom ako centrálny diferenciál. V normálnych jazdných podmienkach je krútiaci moment motora distribuovaný medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60. Keď kolesá začnú prekĺzavať, väčšina krútiaceho momentu sa presunie na nápravu, ktorá má lepšiu trakciu. Pomer krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou môže byť napríklad 15:85, 20:80, 80:20, 70:30, alebo 75:25.

Vlastnosti systému Quattro

Generácia systému Typ diferenciálu Rok výroby Modely Audi vybavené týmto systémom
Medzinápravový Zadná náprava Predná náprava
I Otvorený s mechanickou uzávierkou Otvorený s mechanickou uzávierkou Otvorený bez uzávierky 1981 Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85
II Symetrický, samosvorný Torsen Т-1 1988 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5
III Symetrický, samosvorný Torsen Т-1 1988 V8 441, 442, 4C2, 4C8
IV Otvorený s elektronickou uzávierkou 1995 A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8
V Asymetrický, samosvorný Torsen Т-3 2006 RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH
VI Asymetrický, samosvorný, korunové ozubené koleso 2010 RS5 8T; A7 4A, 4G

Typické zlyhania systému Quattro

  • Ozubené kolesá diferenciálu sa rýchlo opotrebujú.
  • Univerzálne kĺbové kríže sa môžu poškodiť vplyvom jazdy na drsných cestách.
  • Zlyhanie ABS senzora spôsobí zlyhanie elektronickej uzávierky diferenciálu.
    Váš profil je váš osobný asistent.

    Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty