Quattro je systém permanentného pohonu všetkých kolies, ktorý sa inštaluje na autách Audi s priečnym usporiadaním motora. Po prvýkrát sa objavil v roku 1980. Dnes sa ponúka ako štandard alebo ako voliteľný prvok pre väčšinu modelov Audi. Quattro umožňuje vylepšiť terénne vlastnosti auta alebo vlastnosti mimo vozoviek, a vylepšiť aj jeho dynamiku.
Ako funguje systém Quattro
Kľúčové komponenty systému sú:
- Prevodová skriňa: prispôsobuje krútiaci moment motora podľa zvoleného jazdného režimu a prenáša krútiaci moment na ostatné diely prevodovky.
- Rozvodovka s centrálnym diferenciálom: rozkladá krútiaci moment motora medzi prednú a zadnú nápravu.
- Hnacie ozubené kolesá: zvyšujú krútiaci moment prenášaný na kolesá.
- Krížové diferenciály: rozkladajú krútiaci moment medzi ľavé a pravé kolesá.
- Hnací hriadeľ: spája prevodnú skriňu a zadné hnacie ozubené koleso.
- Predný hnací hriadeľ: prenáša krútiaci moment z prevodnej skrine na predné hlavné ozubené koleso.
Väčšina modelov Audi používa Torsen samosvorný diferenciál alebo samosvorný diferenciál s korunovým ozubeným kolesom ako centrálny diferenciál. V normálnych jazdných podmienkach je krútiaci moment motora distribuovaný medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60. Keď kolesá začnú prekĺzavať, väčšina krútiaceho momentu sa presunie na nápravu, ktorá má lepšiu trakciu. Pomer krútiaceho momentu medzi prednou a zadnou nápravou môže byť napríklad 15:85, 20:80, 80:20, 70:30, alebo 75:25.
Vlastnosti systému Quattro
Generácia systému | Typ diferenciálu | Rok výroby | Modely Audi vybavené týmto systémom | ||
Medzinápravový | Zadná náprava | Predná náprava | |||
I | Otvorený s mechanickou uzávierkou | Otvorený s mechanickou uzávierkou | Otvorený bez uzávierky | 1981 | Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85 |
II | Symetrický, samosvorný Torsen Т-1 | 1988 | 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5 | ||
III | Symetrický, samosvorný Torsen Т-1 | 1988 | V8 441, 442, 4C2, 4C8 | ||
IV | Otvorený s elektronickou uzávierkou | 1995 | A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8 | ||
V | Asymetrický, samosvorný Torsen Т-3 | 2006 | RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH | ||
VI | Asymetrický, samosvorný, korunové ozubené koleso | 2010 | RS5 8T; A7 4A, 4G |
Typické zlyhania systému Quattro
- Ozubené kolesá diferenciálu sa rýchlo opotrebujú.
- Univerzálne kĺbové kríže sa môžu poškodiť vplyvom jazdy na drsných cestách.
- Zlyhanie ABS senzora spôsobí zlyhanie elektronickej uzávierky diferenciálu.
Komentovať