TDCi: Ford dieselové motory so systémom priameho vstrekovania paliva Common Rail

TDCi: Ford dieselové motory so systémom priameho vstrekovania paliva Common Rail

TDCi sú preplňované dieselové motory so systémom vstrekovania paliva Common Rail, inštalované na autách Ford. Predstavené boli v roku 2000. Niektoré z týchto motorov sú vyrábané priamo spoločnosťou Ford Motor Company, a iné vyrába Groupe PSA (dnes Stellantis).

Vlastnosti motorov TDCi

Všetky motory TDCi majú 4 valce a 8 alebo 16 ventilov. Podľa verzie je blok motora vyrobený z hliníka alebo liateho železa. Hlava valca môže byť tiež vyrobená z hliníka alebo liateho železa. Motor má turbodúchadlo – často s variabilnou geometriou. Mechanizmus časovania ventilov využíva remeň. Existujú aj verzie s kombináciou remeňa a reťaze.

Obľúbené motory TDCi

Názov verzie Kód Objem, L Počet ventilov Max. výkon, hp Max. krútiaci moment, Nm Začiatok výroby Ford modely vybavené týmto druhom motora
Duratorq DLD-414 F6JA 1.4 8 68 160 2002 Fusion; Fiesta Mk5. 
Duratorq DLD-415 UGJC 1.5 8 75 185 2012 B-Max; Fiesta Mk5.
DLD-416 GPDA, GPDC 1.6 16 90 215 2005 Focus Mk1; C-Max. 
DLD-416 G8DA; G8DB 1.6 16 109 240 2003 Focus C-Max; Focus Mk2.
Duratorq DLD-418 HCPA 1.8 8 90 227 2002 Focus C-Max; Transit Connect Mk1.
DLD-418 FFDA 1.8 8 100 240 2002 Focus Mk1.
DLD-418 KKDA; KKDB 1.8 8 115 280 2004 C-Max; Focus Mk1.
DLD-418 QYWA 1.8 8 125 320 2006 Galaxy Mk2; S-MAX Mk1.
Duratorq DW QXWA 2.0 16 140 320 2006 S-MAX Mk1; Galaxy Mk2.
Duratorq DW TXDA 2.0 16 163 340 2010 Kuga Mk1.
Duratorq DW Q4BA 2.2 16 175 400 2008 Mondeo Mk4.
Duratorq DW KNWA 2.2 16 200 420 2010 Galaxy Mk2; C-Max.
TDCi Duratorq FMBA 2.0 16 130 330 2002 Mondeo Mk3.
TDCi Duratorq QJBB 2.2 16 155 360 2004 Mondeo Mk3.
TDCi Duratorq JXFA 2.4 16 115 310 2006 Transit Mk6.

Bežné zlyhania motorov TDCi

ZlyhaniaMotory
Vstrekovače paliva sa poškodia pomerne skoro.F6JA; FFDA; JXFA; KKDA; KKDB; FMBA; TXDA; KNWA; Q4BA; QJBB; TXDA; HCPA.
Vysoké riziko tepelného poškodenia piestov motora vplyvom preplnenia vstrekovačov palivom.FFDA; KKDA; KKDB; HCPA.
Opotrebenie zostavy valca a piestu spôsobuje zvýšenie spotreby motorového oleja.F6JA.
Turbodúchadlo sa opotrebuje pomerne rýchlo.GPDA; GPDC; F6JA.
Predné uloženie motora má pomerne krátku životnosť.F6JA.
Na EGR ventile sa pomerne rýchlo začnú hromadiť uhlíkové usadeniny.TXDA; KNWA; Q4BA; UGJC.
Dieselový filter pevných častíc sa upchá po pomerne málo najazdených km.UGJC; Q4BA; KNWA; TXDA.
Prvky palivového systému sa pomerne rýchlo opotrebujú.G8DA; UGJC; G8DB.
Vačkové hriadele sa opotrebujú predčasne a ich rozvodová reťaz sa natiahne.GPDA; GPDC; G8DA; QXWA; G8DB. 
Podložky pod vstrekovačmi paliva sa pravidelne vypaľujú.GPDA; G8DA; G8DB; GPDC.
Na motore sa rýchlo tvoria uhlíkové usadeniny.GPDA; G8DA; G8DB; GPDC.
Hydraulické uloženia stratia po chvíli svoju tesnosť.GPDA; GPDC; G8DB; G8DA.
Tlmiaca kladka kľukového hriadeľa a snímač polohy kľukového hriadeľa sa predčasne poškodia.HCPA; KKDA; QYWA; FFDA.
Prvky palivového systému sú náchylné na tvorbu vzduchových bublín.QYWA.
Poškodenie sa môže objaviť pomerne skoro na hydraulických zdvíhačoch, čo vedie ku klepaniu.QXWA; TXDA.
Vibrácie spôsobia poškodenie elektrického vedenia a zlyhanie elektronickej riadiacej jednotky.QXWA; TXDA.
Nečistoty v palive spôsobia poškodenie na hriadeli palivového čerpadla.JXFA; FMBA.
Malý koniec ojníc sa zničí.FMBA; JXFA; QJBB.