TiD a TTiD motory sú názvy dieselových motorov s priamym vstrekovaním paliva. Inštalovali sa na autách Saab v rokoch 1998 až 2012. Skratka TiD znamená Turbo Injected Diesel a označuje, že motor je vybavený jedným turbodúchadlom. TTiD alebo Twin Turbo Injected Diesel indikuje, že motor má dvojité turbodúchadlo. Prvý TiD motor sa objavil v roku 1998 a bol inštalovaný na modeli Saab 9-3. Verzie s motorom TTiD boli vytvorené v roku 2007. Takmer všetky motory vyrábala spoločnosť General Motors. Niektoré z nich boli vytvorené v spolupráci s inými výrobcami, ako napríklad Isuzu Motors.
Vlastnosti motorov TiD a TTiD
Motory TiD a TTiD majú blok motora z liateho železa a hlavu valcov z hliníka. Väčšina je vybavená systémom vstrekovania paliva Common Rail, no existujú aj verzie bez rozdeľovača paliva, kde sa palivo dodáva čerpadlom priamo do palivových vstrekovačov. Mechanizmus časovania ventilov obvykle používa remeň; reťaz je menej bežná.
Obľúbené motory TiD a TTiD
Názov | Kód | Objem motora, l | Počet a usporiadanie valcov | Počet ventilov | Max. výkon, hp | Max. krútiaci moment, N⋅m | Začiatok výroby | Saab modely vybavené týmto druhom motora |
TiD | D223L (X22DTH) | 2.2 | radový, štvorvalcový | 16 | 115 | 260 | 1998 | 9-3; |
TiD | D308L | 3.0 | V6 | 24 | 170 | 350 | 2001 | 9-5; |
TiD | Z19DTH | 1.9 | radový, štvorvalcový | 16 | 150 | 320 | 2004 | 9-3; |
TTiD | Z19DTR | 1.9 | radový, štvorvalcový | 16 | 180 | 400 | 2007 | 9-3; 9-5; |
TiD | Z19DT | 1.9 | radový, štvorvalcový | 8 | 120 | 280 | 1998 | 9-3; 9-5; |
TiD | A20DTH | 2.0 | radový, štvorvalcový | 16 | 170 | 350 | 2010 | 9-5 |
Bežné zlyhania motorov TiD, TTiD
Zlyhania | Motory |
Palivový systém je náchylný na tvorbu vzduchových bublín. | X22DTH (D223L). |
Dieselový filter pevných častíc a EGR ventil sa upchávajú pomerne často. | X22DTH (D223L); Z19DTH. |
Kladka kľukového hriadeľa sa poškodí pomerne rýchlo. | X22DTH (D223L). |
Motorový olej sa dostane do paliva vplyvom vysušenia podložiek inštalovaných pod vstrekovačmi paliva. | X22DTH (D223L). |
Elektrické komponenty vysokotlakového palivového čerpadla sa často stávajú nepoužiteľnými. | X22DTH (D223L). |
Víriace klapky sacieho potrubia sa môžu jednoducho poškodiť. | Z19DTH; A20DTH. |
Výfukové zvodové potrubie sa zdeformuje pri vysokej teplote. | Z19DTH. |
Hlavné ložisko kľukového hriadeľa sa poškodí vplyvom nedostatku oleja, čo vedie k zablokovaniu motora pri vysokých otáčkach motora. | A20DTH. |
Tesnenie chladiča motorového oleja rýchlo stratí tesnosť. | A20DTH. |
Nestabilné otáčky motora môžu byť spôsobené zašpineným ovládacím palivovým ventilom. | A20DTH. |
Blok motora je náchylný na prehriatie. | D308L. |
Komentovať