Tiptronic je funkcia manuálneho radenia rýchlostí v automatických prevodovkách inštalovaných v autách značiek Volkswagen, Audi, Porsche, SEAT, Škoda a niektorých modelov Peugeot. Prevodovka s manuálnym radením bola predstavená v roku 1989: ZF 4HP22 4-rýchlostná automatická prevodovka inštalovaná na modeli Porsche 911 bola prvá s funkciou Tiptronic.
Dizajn a princíp funkčnosti prevodovky Tiptronic
Prevodovka Tiptronic je založená na automatickej prevodovke s dizajnom bez hriadeľa, s konvertorom krútiaceho momentu, s planétovými kolesami, a s funkciou elektronického ovládania a s možnosťou uzamknutia konvertora krútiaceho momentu vo všetkých režimoch. Ak chcete prepnúť na manuál, radiacu páku je potrebné presunúť do špeciálnej drážky, a potom jej pohybom vpred alebo vzad si zvolíte príslušnú rýchlosť. Pohyb páky aktivuje špeciálny program, podľa ktorého elektronická riadiaca jednotka zaradí určitý prevodový stupeň.
Obľúbené prevodovky s režimom Tiptronic
Index | Výrobca prevodovky | Počet prevodov | Max objem motora, l | Max krútiaci moment, Nm | Inštalovaná na modeloch |
01V (5HP19) | ZF | 5 | 3.7 | 325 | Audi A4; Audi A8; Audi A6; Audi Allroad; Porsche Boxster; Porsche 911; Volkswagen Passat |
09A or 09B (JF506E) | Jatco | 5 | 3.8 | 350 | Volkswagen Jetta; Volkswagen Golf; Volkswagen Bora; Volkswagen Sharan |
09E (6HP26А) | ZF | 6 | 6.0 | 600 | Volkswagen Phaeton; Audi A6; Audi A8; Audi S8; Bentley Continental GT; Audi S6; Audi RS6 |
09G, 09K, 09M (TF-60SN) | Aisin | 6 | 2.5 | 280 | Volkswagen Polo; Volkswagen Golf; Volkswagen Jetta; Škoda Fabia; Audi TT 8N; Škoda Rapid; Audi A3; Škoda Octavia; Audi A4 |
0BK, 0BL, 0BW (8HP55) | ZF | 8 | 4.2 | 550 | Audi A7; Audi A8; Audi Q5; Volkswagen Amarok |
0С8 (TR-80SD) | Aisin | 8 | 6.0 | 850 | Volkswagen Touareg; Audi Q7; Porsche Cayenne |
AT6 (TF-70SC) | Aisin | 6 | 2.0 | 300 | Peugeot 308; Peugeot 3008; Peugeot 508; Peugeot 408; Citroën C4; Citroën C4 Picasso; Citroën C5 |
Komentovať