XWD, Cross-Wheel Drive, alebo Haldex Generation 4 sú názvy systémov pohonu všetkých kolies, ktorý sa po prvýkrát objavil na modeli Saab Turbo X v roku 2008. Vytvorila ho švédska spoločnosť Haldex Group v spolupráci s automobilkou Saab Automobile AB. Tento systém zaručuje optimálne rozloženie krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu podľa štýlu jazdy a prevádzkových podmienok auta. Bráni šmyku kolies a podporuje úsporu paliva. Tento systém sa inštaloval na modeloch Saab 9-3, Saab 9-5, a Opel Insignia do roku 2011.
Ako funguje systém XWD
Systém je riadený elektronickou jednotkou, ktorá komunikuje s riadicimi jednotkami motora, prevodovky, ABS a ESP. Informácie o rýchlosti kolies, brzdnej sile, a miere vychýlenia sa od kurzu jazdy sú odosielané do riadiacich jednotiek systémov a používajú sa na riadenie jednotky odpájania výkonu. Tá prenáša krútiaci moment motora cez kardanový hriadeľ do elektronicky riadeného samosvorného diferenciálu. Ten distribuuje krútiaci moment medzi zadné kolesá.
Prenos krútiaceho momentu
- Až 100% na jednu z náprav v prípade šmyku.
- 50% na obe nápravy v rámci optimalizovania akcelerácie, vylepšenie trakcie a stabilizácie polohy vozidla.
- 90% na predné kolesá pri jazde na diaľnici pre úspornejšiu jazdu a šetrenie paliva.
- Asi 60% na prednú nápravu pri jazde na mokrom alebo klzkom povrchu.
- Až 85% na jedno zo zadných kolies, ak si to vyžaduje maximálna trakcia pri manévrovaní.
Nevýhody systému XWD
- Tesnenie sa rýchlo opotrebuje.
- Kvapalina prevodovky rýchlo degraduje.
- Systém si vyžaduje častú údržbu.
Komentovať