Airbagy: čo je potrebné vedieť

Airbagy: čo je potrebné vedieť

Už niekoľko desaťročí výrobcovia áut aktívne pracujú na výraznom znížení pravdepodobnosti vážnych zranení pri autonehodách. Jedným z najlepších riešení v tejto oblasti je airbag, ktorý je zodpovedný za milióny zachránených životov. Podľa americkej agentúry Insurance Institute for Highway Safety sú airbagy schopné znížiť pravdepodobnosť smrteľného zranenia o tretinu a niekedy až o polovicu. Pri nesprávnom použití môžu byť aj nebezpečné. V tomto článku vám povieme, ako airbagy fungujú a kedy je vhodné ich deaktivovať.

 8 zaujímavých faktov o airbagoch 

  1. Prvé patenty na airbagy boli udelené súčasne Walterovi Lindererovi z Nemecka a Johnovi Hetrikovi z USA v roku 1951. V ich zariadeniach sa na nafúknutie používal stlačený vzduch. Produkty sa aktivovali veľmi pomaly, mali nízky výkon a na trhu sa neujali.
  2. V roku 1963 Japonec Yasuzaburou Kobori ponúkol airbag, ktorý sa nafukoval pomocou hnacieho plynu namiesto stlačeného vzduchu. Avšak kvôli japonským zákonom o ochrane pred požiarom malo riešenie tohto vynálezcu množstvo obmedzení a preto sa ďalší vývoj tohto produktu neuskutočnil.
  3. V roku 1968 predstavil vynálezca Allen Breed prvý airbag so snímačom nárazu a s automatickým systémom nafúknutia.
  4. Prvým sériovo vyrábaným autom s predným airbagom bol americký model Oldsmobile Toronado 1973. V Európe sa táto inovácia predstavila na modeli Mercedes-Benz S-Klasse sedan v roku 1980.
  5. Počas rôznych období vyvíjali túto technológiu viacerí známi výrobcovia:
    • V roku 1994, spoločnosť Volvo začala inštalovať bočné airbagy do svojich áut. Tieto airbagy boli zamerané na ochranu panvy, hrudníka a brucha a tiež zabraňovali vniknutiu ostrých predmetov do kabíny auta.
    • V roku 1996, kórejský výrobca áut KIA začal používať kolenný airbag, ktorý bol určený na zníženie miery záťaže spodnej časti tela.
    • V roku 1998, spoločnosti Toyota a Volvo ponúkali špeciálne závesy, ktoré chránili človeka pred zranením hlavy v prípade bočného nárazu alebo pri prevrátení auta. Okrem ich hlavnej funkcie zabraňovali produkty od týchto spoločností vniknutiu rozbitého skla do auta a vyhodeniu cestujúcich z auta.
    • V roku 2009, firma Toyota predstavila ďalšie riešenie – centrálny airbag. Jeho funkciou je ochrániť vodiča a cestujúcich pred sekundárnymi zraneniami, ktoré sú spôsobené napríklad nárazom do inej osoby.
    • V roku 2012 sa spoločnosť Volvo začala starať aj o bezpečnosť chodcov, kedy na autá inštalovala nafukovacie zariadenie pod kapotu.
    • V tom istom roku – 2012 – predstavila spoločnosť Ford v Európe bezpečnostné pásy so zabudovanými nafukovacími prvkami. Poskytujú rovnomernejšie rozloženie sily nárazu, čím sa redukuje pravdepodobnosť vážnych zranení, najmä u detí.
  6. Dnes je najvyšší počet nafukovacích zariadení v jednom aute 14.
Dnes je najvyšší počet nafukovacích zariadení v jednom aute 14
  1. Puzdro airbagu je po veľmi dlhý čas poskladané. Aby sa jednotlivé záhyby nezlepili, výrobca používa škrob alebo mastencový púder ako mazivo. Tieto látky je často vidieť v kabíne auta po nafúknutí systému.
  2. Obvykle trvá úplné nafúknutie airbagu asi 0.01 až 0.05 sekundy. Človek potrebuje viac času na žmurknutie – asi 0.05 sekundy.

 9 tipov od AUTODOC, ako správne používať airbagy 

  1. Vždy používajte bezpečnostné pásy. Airbag nie je ich náhradou, ale iba doplnkom. Pri nafúknutí sa pohybuje smerom k človeku rýchlosťou 300 km/h, a ak nie ste pripútaný bezpečnostným pásom, riskujete vážne zranenie.
  2. Nastavte si sedadlo. Vzdialenosť medzi vodičom a stredom volantu musí byť najmenej 25 cm. K tomu môžete sedadlo posunúť dozadu alebo nakloniť jeho zadnú opierku. Majitelia áut starších generácií, ktorých sedadlá nie sú vybavené veľkým množstvom možností pre nastavenie, môžu použiť špeciálne predĺženia na pedále pre pohodlnejšiu jazdu.
Nastavte si sedadlo
  1. Uistite sa, že vaša poloha za volantom je správna. Vodiči a cestujúci musia byť usadení uprostred sedadla vertikálne, a opierať sa o zadnú opierku. Chodidlá musia byť na podlahe auta. Je zakázané opierať sa o airbag: vysoká intenzita nafúknutia a horúce plyny môžu spôsobiť zranenie. Navyše, je zakázané opierať sa o okno, a platí to najmä pre deti.
  2. Zabezpečte, aby v dráhe nafúknutia airbagu neboli žiadne prekážky. Nepoužívajte poťahy na sedadlá, ktoré môžu čiastočne alebo úplne znemožniť nafúknutie bočných airbagov. Neskladujte ťažké alebo ostré predmety v odkladacích priestoroch vo dverách. V prípade nafúknutia systému môžu spôsobiť zranenie. Z rovnakého dôvodu je zakázané držať tašku alebo iný predmet na kolenách.
  3. Detskú sedačku neinštalujte na predné sedadlo. Deti mladšie ako 12 rokov sa odporúča prepravovať na zadných sedadlách. V niektorých krajinách je to povinné. Ak si potrebujete inštalovať detskú sedačku na predné sedadlo, toto sedadlo posuňte čo najviac dozadu a v prípade potreby deaktivujte systém. V najmodernejších autách je táto deaktivácia automatická.
Detskú sedačku neinštalujte na predné sedadlo
  1. Tehotné ženy v treťom trimestri by nemali odmietnuť použitie tejto technológie. Aj napriek vysokej pravdepodobnosti zranenia plodu nafukovacím zariadením, dôsledky nárazu do stĺpika riadenia bývajú omnoho vážnejšie. Preto správne nastavené a upevnené bezpečnostné pásy poskytujú najvyššiu mieru bezpečia spolu s aktivovanými airbagmi. Avšak, v posledných fázach tehotenstva je lepšie vyhnúť sa dlhým cestám, najmä ak tehotná žena musí šoférovať.
  2. Nefajčite za volantom. Fajka alebo elektronická cigareta nie je len rozptyľujúci faktor, ale je tiež veľkým rizikom pre fatálne zranenie pri nafúknutí airbagu.
Nefajčite za volantom
  1. Udržiavajte systém funkčný. Príslušný indikátor na palubnej doske indikuje dobrý stav systému. Indikátor sa zapne, keď zapnete zapaľovanie, a vypne sa asi po 5-6 sekundách. Ak je indikátor stále zapnutý alebo občas bliká, pre hlbšiu diagnostiku navštívte autoservis.
  2. Nikdy neodstraňujte kryt a nevykonávajte opravu v mieste nafukovacieho zariadenia bez predchádzajúceho odpojenia autobatérie. Iba pri odpojení dodávky energie sa môžete ochrániť pred náhodným nafúknutím airbagu.
Odpojenia autobatérie

Záver

Airbagy sú bez pochýb jedným z najlepších technologických riešení na ochranu vodiča a cestujúcich pred zraneniami v prípade nehody. Avšak aj napriek výraznej výhode so sebou nesú aj istú dávku nebezpečia, preto je potrebné prísne dodržiavať pravidlá správneho používania. Ak ich dodržíte, spolu s ostatnými aktívnymi a pasívnymi bezpečnostnými systémami dokonale ochránite seba a ostatných cestujúcich pred rôznymi nepredvídateľnými situáciami na cestách.

Váš profil je váš osobný asistent.

Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty