Ako funguje posilňovač riadenia

Ako funguje posilňovač riadenia

Mnoho z vás sa určite pamätá na časy, keď bol na točenie volantom v starých autách potrebný kus poriadnej sily. Často sa v tomto ohľade vtipkovalo, že pri pravidelnom točení volantom ti z toho snáď aj narastú svaly. Volanty boli v minulosti veľmi tvrdé, neflexibilné a otáčať nimi, keď auto stálo na mieste, bolo takmer nemožné. Dnes je tento problém minulosťou, a to najmä vďaka posilňovaču riadenia, ktorý nám umožňuje točiť volantom jediným prstom v akýchkoľvek podmienkach. V tomto článku sa dozvieš, ako funguje posilňovač riadenia, z čoho sa skladá, aké môže mať typy a prípadné poruchy.

Charakteristika a princíp funkčnosti posilňovača riadenia

Princíp funkčnosti posilňovača riadenia

Skôr, než sa zameriame na samotný posilňovač riadenia, povedzme si niečo o systéme riadenia. Ten sa skladá najmä z volantu, spojovacích riadiacich tyčí a kolies. Princíp funkčnosti je pomerne jednoduchý – vodič otáča volantom doľava alebo doprava, a táto sila sa prenáša prostredníctvom spojovacích riadiacich tyčí na kolesá, ktoré menia svoj uhol a zároveň aj smer jazdy vozidla. Bez posilňovača riadenia by bolo otáčanie volantom pomerne náročné, preto odborníci vymysleli zariadenie, ktoré bude tento úkon výrazne uľahčovať.

Existujú dva základné typy posilňovačov riadenia. Prvý je elektrický, ktorý je jednoduchší, účinnejší, má nižšiu hmotnosť a na svoju prevádzku nepotrebuje používať žiadnu špeciálnu kvapalinu. Tento typ je dnes stále viac obľúbenejší než hydraulický posilňovač riadenia, ktorý je síce účinný, ale má vyššiu hmotnosť a v rámci svojej operácie využíva silu z hydraulickej kvapaliny. Poďme sa na to teda pozrieť hlbšie.

Elektrický posilňovač riadenia

Elektrický posilňovač riadenia

V rámci konštrukcie elektrického posilňovača riadenia je prítomný elektromotor s príslušným snímačom. Vzájomnou spoluprácou dokážu určiť silu potrebnú na točenie volantom, pričom táto sila sa môže meniť spolu s meniacimi sa podmienkami jazdy. Vďaka tomu si vodič ani nevšimne, či sa volantom jeho auta otáča ťažšie alebo ľahšie. Systém sa totiž snaží udržať konštantnú hladinu sily potrebnej na otáčanie volantom.

Hovoríme tu najmä o podskupine elektrických posilňovačov riadenia, tzv. variabilné posilňovače, ktoré sú typické tým, že čím rýchlejšie auto ide, tým menej sa posilňovač riadenia zapája do samotného procesu riadenia. Sám určite vieš, že keď ide auto rýchlo, točenie volantom bez ohľadu na používanie alebo nepoužívanie posilňovača riadenia je z fyzikálneho hľadiska omnoho jednoduchšie, než ak by si ním mal točiť napríklad pri parkovaní. Pri parkovaní je variabilný posilňovač zapojený do procesu riadenia omnoho intenzívnejšie. Jednou z úloh takéhoto posilňovača riadenia je aj vrátenie volantu do pôvodnej polohy, napríklad ak bol predtým vytočený do extrémnej polohy.

Hydraulický posilňovač riadenia

Tento typ posilňovača sa skladá z niekoľkých základných súčiastok. Je tu najmä hydraulické čerpadlo, hydraulická kvapalina, piest, hadičky, ventily a rôzne ďalšie menšie súčiastky, ktoré umožňujú funkčnosť tohto zariadenia.

Hlavnú úlohu v tomto systéme hrá čerpadlo, ktoré svojim pohybom vytvára tlak a uvádza ho na hydraulickú kvapalinu. Kvapalina následne tlačí na piest, a podľa toho, či volantom práve točíš doľava alebo doprava, ti tlak hydraulickej kvapaliny pomáha otáčať volantom ľahšie.

Poruchy posilňovača riadenia

Bez ohľadu na to, či máš v aute inštalovaný elektrický, hydraulický, elektro-mechanický alebo elektro-hydraulický posilňovač riadenia, je to zariadenie, ktoré sa občas môže pokaziť. Na poškodenie ťa bežne upozorní kontrolka posilňovača riadenia, ktorá sa na prístrojovom paneli zobrazí ako červený volant. V tomto prípade by si určite mal/a spozornieť a začať to riešiť. Auto nemusíš hneď zastaviť – stačí, ak s ním pohodlne zájdeš do najbližšieho autoservisu. Cesta tam však môže byť o niečo nepríjemnejšia než obvykle, pretože točenie volantom bude pravdepodobne dosť namáhavé.

Kontrolka volantu sa môže objaviť z rôznych príčin. Asi tou najmenej závažnou poruchou je jednoduché opotrebovanie príslušného snímača. Je to spotrebiteľná súčiastka, ktorá má svoju životnosť, a z toho dôvodu je potrebné ju občas vymeniť. Keď zlyhá, systém ti túto poruchu signalizuje na prístrojovej doske v podobe kontrolky posilňovača riadenia. Ďalšou chybou môže byť porucha v riadiacej jednotke posilňovača. Toto zlyhanie je o niečo náročnejšie na opravu, čas opravy a na financie, no výmenou riadiacej jednotky sa problém vyrieši.

Treťou najčastejšou poruchou posilňovača riadenia je jeho preťaženie, prípadne prehriatie elektromotora. Posilňovač riadenia najviac pracuje, keď sú kolesá otočené do extrémnej polohy. Ak sa s autom otáčaš pri plne zaťaženom volante o 360 stupňov niekoľkokrát za sebou, uvádzaš tým obrovskú záťaž na posilňovač riadenia, ktorý sa môže prehriať a zlyhať. Natočenie volantu do extrémnej polohy by preto malo byť vždy čo najkratšie. Okrem toho sa často môžeme stretnúť aj s tým, že kontrolka posilňovača riadenia signalizuje poruchu v prípade zlyhávajúceho alternátora alebo slabo nabitej autobatérie. Tieto zariadenia a systémy sú poprepájané, a preto sa zlyhanie jedného z nich môže ukázať aj na prevádzke toho druhého.

Vo väčšine prípadov sa však jedná skôr o poruchu v elektrických súčiastkach posilňovača riadenia, než o mechanické poškodenie samotného zariadenia. Pri kontrole posilňovača je vhodné pozrieť sa na jeho konektory, vodiče, snímače a stav elektromotora.

Tipy na záver pre správne používanie posilňovača riadenia

Ak chceš, aby ti posilňovač riadenia vydržal v aute bez poruchy čo najdlhšie, vždy sa ho snaž šetriť, neuvádzaj naňho príliš veľkú záťaž, neprehrievaj ho zbytočne dlhým zatáčaním pri volante otočenom do extrémnej polohy. Životnosť jednotlivých súčiastok posilňovača, ako napríklad hadičky, piest, hydraulická kvapalina alebo čerpadlo, môže pokojne dosiahnuť niekoľko stotisíc kilometrov, a to najmä pri správnom používaní a správnej údržbe pridružených systémov vozidla, ktorými sú systém riadenia, systém zavesenia kolies a elektrický systém. Vyhýbaj sa agresívnej jazde a jazdi opatrne.

Posilňovač riadenia

Ako pri každej kontrolke, tak aj tu platí, že odkladanie opravy posilňovača sa nevypláca. Keď uvidíš, že ti na prístrojovej doske vybehla príslušná signalizácia poruchy, snaž sa ju diagnostikovať a opraviť čo najskôr. V opačnom prípade by sa k tejto poruche mohli pridružiť aj ďalšie, čo bude viesť len k jednej veci – omnoho drahšej oprave. Pri rozhodovaní sa o tom, kde si necháš auto opraviť a aké náhradné diely si kúpiš vždy zohľadni fakt, že nákup u overených a spoľahlivých predajcov ti zaručí rýchle navrátenie tvojho auta do dokonalého stavu.

Ak zháňaš rady od odborníkov alebo si chceš kúpiť kvalitné súčiastky na opravu alebo údržbu posilňovača riadenia v tvojom vozidle, určite sa obráť na online obchod AUTODOC, v ktorom nájdeš všetko, čo práve potrebuješ – kvalitné služby, prvotriedne produkty, kompetentných odborníkov, výhodné ceny, množstvo akcií a možnosť doručenia zadarmo.

Váš profil je váš osobný asistent.

Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty