ATTESA (Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain) je názov systému pohonu všetkých kolies v autách Nissan a Infiniti. Systém sa po prvýkrát objavil v roku 1987 pri zverejnení modelu Nissan Bluebird U12. Systém vylepšuje schopnosti auta v teréne a pomáha získať trakciu na klzkom povrchu. Pomáha účinne využiť krútiaci moment motora. Tiež vylepšuje dynamické vlastnosti vozidla a stabilitu pri jazde v zákrutách.
Ako tento systém funguje
ATTESA systém pohonu všetkých kolies môže byť plnohodnotný alebo na vyžiadanie. Najskôr boli autá s priečnymi motormi vybavené prevodnou skriňou s planétovým stredovým diferenciálom. Zamykal sa pomocou viskóznej spojky. Krútiaci moment motora sa rozložil medzi všetky 4 kolesá podľa podmienok na ceste.
Neskôr sa používal pohon všetkých kolies na vyžiadanie. Nemá centrálny diferenciál. Namiesto toho je skosený prevod uložený v prevodnej skrini a spojený s prídavným hriadeľom predného diferenciálu. Tento prevod neustále prenáša krútiaci moment na kardanový hriadeľ. Viskózna spojka riadená palubným počítačom spája kardanový hriadeľ s rozvodovkou zadnej nápravy.
Komplikovanejší systém je inštalovaný na autách s pozdĺžnym motorom. Viackotúčová spojka s čerpadlom je prítomná v prevodnej skrini. Keď sa odpojí, 100% krútiaceho momentu motora je dodávaného iba na zadnú nápravu.
Vlastnosti
Názov | Druh pohonu | Typické vlastnosti | Prvý rok výroby | Autá vybavené týmto systémom |
ATTESA | Plnohodnotný | Samosvorný centrálny diferenciál je zamknutý pomocou viskóznej spojky. | 1987 | Nissan Bluebird U12, U13; Pulsar C13; Primera P10. |
Čiastočný | Zadná náprava je zapojená viskóznou spojkou, keď je predná v šmyku a môže dostať až 50% krútiaceho momentu motora. | 2000 | Nissan Bluebird G10, N16; Pulsar C13; Primera P12. | |
ATTESA E-TS | Čiastočný | Viackotúčová spojka sa používa ako centrálny diferenciál. Až 50% krútiaceho momentu sa môže presunúť na prednú nápravu. Niektoré verzie majú manuálnu plnú uzávierku spojky s tlačidlom. V tomto režime sa krútiaci moment rovnomerne rozdelí medzi prednú a zadnú nápravu. | 1989 | Nissan Skyline R32, R33, GT-R, GTS-4, Cefiro SE4 LNA31, Stagea, Laurel C34, C35, Cedric; Infiniti M Y51, QX4, G V35, V35, M35 Y50, 37 Y51, QX70 Y51, EX J50. |
ATTESA E-TS Pro | Používajú sa rovnaké jednotky, ako v prípade ATTESA E-TS. Rozdiel tkvie v samosvornom diferenciáli s aktívnym riadením, ktorý distribuuje krútiaci moment medzi kolesá. | 1995 | Nissan Skyline R33, R34. |
Komentovať