Systém ABS: Vedel si, ako funguje a na čo slúži

Systém ABS: ako funguje

V tomto článku sa dozvieš všetko dôležité o systéme ABS – čo to je, aký je jeho princíp funkčnosti, aké sú jeho možné poruchy a spôsoby opravy. Jedná sa o jeden zo systémov, ktoré majú vo vozidle na starosti bezpečnosť. Tento systém úzko spolupracuje aj s ďalšími pridruženými systémami. Poďme si ho teda bližšie popísať.

Čo je to systém ABS a na čo slúži?

Skratka ABS znamená Anti-lock Braking System, alebo protiblokovací brzdový systém. Voľnejšie by sme to mohli preložiť ako systém, ktorý zabraňuje zablokovaniu bŕzd. A presne to je jeho hlavnou úlohou – zasiahnuť do chodu vozidla v kritickej situácii, resp. pri prudkom núdzovom brzdení.

Tento bezpečnostný systém sa do osobných vozidiel začal v prvých mechanických verziách inštalovať už od 60. rokov 20. storočia. V roku 1978 spoločnosť Bosch predstavila mechatronickú verziu, a od 90. rokov 20. storočia sa začal inštalovať do nákladných vozidiel a autobusov. Od roku 2004 je povinnou výbavou každého osobného i nákladného vozidla.

Dnešný protiblokovací brzdový systém je elektronický systém, ktorý sa skladá z regulátora tlaku v brzdovom systéme, riadiacej jednotky, snímačov umiestnených na kolesách vozidla, a svojou funkčnosťou je prepojený predovšetkým s brzdovým systémom vozidla.

Princíp funkčnosti systému ABS

Princíp funkčnosti systému ABS

Systém ABS má za cieľ zabezpečiť bezpečné brzdenie vozidla na akomkoľvek povrchu vozovky, pri akýchkoľvek podmienkach, či už sneží alebo prší. Zjednodušene povedané, ak by auto nemalo protiblokovací systém bŕzd, pri prudkom zabrzdení na klzkom povrchu vozovky by sa mu doslova zasekli všetky štyri kolesá, auto by prešlo do nekontrolovateľného šmyku mohol by sa zablokovať aj volant a stalo by sa neovládateľným. Naopak, pri použití systému ABS je zabezpečené, že aj v kritickej situácii, keď vodič naplno zošliapne brzdový pedál, bude auto brzdiť prerušovaným spôsobom tak, aby sa kolesá vozidla nezablokovali. Výskumy a testy ukázali, že tento spôsob brzdenia je omnoho účinnejší a pomáha udržať si kontrolu nad vozidlom v akýchkoľvek podmienkach.

Princíp funkčnosti je nasledovný. Snímače rýchlosti a pohybu kolies, ktoré sú umiestnené na kolesách alebo blízko nich, sledujú správanie kolies v čase, keď vodič zošliapne brzdový pedál. Údaje z týchto snímačov sa prenášajú do riadiacej jednotky, ktorá vyhodnocuje, či je všetko v poriadku. Ak riadiaca jednotka zistí, že niektoré koleso sa točí inak ako ostatné kolesá, môže vyhodnotiť, že toto koleso sa dostáva do šmyku. Následne pošle signál do brzdy príslušného kolesa, v ktorej sa zníži tlak prostredníctvom regulátora brzdnej sily, a vďaka tomu je možné upraviť rýchlosť otáčania tohto kolesa, čím sa zabráni vzniku šmyku.

Základným princípom je zachovanie tzv. valivého trenia pneumatík o vozovku, čím sa zaručí, že koleso sa nebude po klzkej vozovke šmýkať, ale prirodzene valiť. Ak je totiž koleso v šmyku, je neovládateľné a nestabilné. Z dôvodu bezpečnosti je teda potrebné zachovať jeho ovládateľnosť v každej situácii. Snáď jedinou nevýhodou tohto systému je, že mierne predlžuje brzdnú dráhu vozidla. Keď si to však porovnáš s tým, čo by sa mohlo stať pri núdzovom brzdení, ak by sa ti zablokovali kolesá, o pár metrov dlhšia brzdná dráha na extrémne klzkom povrchu je dobrým kompromisom.

V rámci svojej funkčnosti spolupracuje systém ABS aj napríklad do systémom ESP, o ktorom sme písali v článku ESP systém: Ako funguje elektronický stabilizačný systém?

Poruchy systému ABS – príčiny, príznaky a oprava

Poruchy systému ABS

Keď systém ABS funguje správne, počas jeho aktivácie sa rozbliká príslušná kontrolka na prístrojovom paneli. Tento indikátor má obvykle znak žltého dodatočne ohraničeného kruhu, v ktorom je nápis ABS. Blikanie kontrolky počas prudkého brzdenia na klzkom povrchu je úplne v poriadku. Budeš cítiť, že auto nebrzdí plynule, ale prerušovane, a že brzdový pedál má väčší odpor a nespráva sa tak, ako obvykle – vďaka tomu sa zachová ovládateľnosť kolies. Ak však kontrolka ABS svieti a po naštartovaní vozidla po niekoľkých sekundách nezmizne, pravdepodobne bude v tomto systéme nejaká porucha, ktorú je potrebné skontrolovať.

Čo sa týka najčastejších porúch tohto systému, väčšinou ide o poškodenie elektronických súčiastok vplyvom pôsobenia špiny a vlhkosti. Časom môže v snímačoch ABS a v jeho vodičoch nastať skrat. Takisto sa veľmi často objavujú aj mechanické poškodenia na snímačoch, a to najmä z dôvodu, že snímače ABS sa nachádzajú blízko vozovky a musia pracovať vo veľmi náročnom a špinavom prostredí.

V prípade poruchy protiblokovacieho brzdového systému je možné s autom jazdiť ďalej, ale tvoja jazda by určite mala byť opatrnejšia, pretože pri prudkom brzdení ti tento systém už viac nepomôže. V tomto prípade je snáď jediným riešením zájsť čo najskôr do autoservisu, v ktorom ti odborníci povedia, kde je problém, vykonajú diagnostiku systému a väčšinou na počkanie vymenia zlyhané snímače, vodiče alebo konektory.

Ak sa ti nechce ísť hneď po zasvietení kontrolky ABS do autoservisu a chceš sa pokúsiť opraviť túto chybu svojpomocne, odporúčaním je nájsť umiestnenie snímačov ABS a pokúsiť sa ich dôkladne vyčistiť od špiny. V niektorých prípadoch to môže pomôcť obnoviť ich funkčnosť. Ak sa však jedná o závažnejšie poškodenie elektrického charakteru, je vhodnejšie zájsť k odborníkom.

Sekundárne využitie snímačov systému ABS

Okrem svojej hlavnej funkcie sa snímače systému ABS používajú aj na iné účely. Jedným z príkladov je použitie v rámci systému TPMS, teda systému merania tlaku v pneumatikách. Ak na to má vozidlo samostatný systém, tlak sa meria v jednotlivých pneumatikách, a v prípade poklesu tlaku na prístrojovom paneli uvidíš, konkrétne ktoré koleso je potrebné dofúkať. Lacnejšou možnosťou je použitie ABS snímačov. Tie počas jazdy porovnávajú vzájomnú rýchlosť točenia kolies. Ak snímače zistia, že jedno koleso sa točí inou rýchlosťou než to druhé, situáciu vyhodnotia ako pokles tlaku v jednej z pneumatík. Nevýhodou tohto systému však je, že ti presne neukáže, ktorá pneumatika má problém.

 Odporúčanie na záver:  Keď sa aktivuje systém ABS, u vodiča, ktorý s ním doteraz nemal žiadne skúsenosti, to môže vyvolať strach z toho, že sa niečo pokazilo, a môže sa zľaknúť. Prudké brzdenie sa využíva najmä v núdzových situáciách a je potrebné, aby si vodič vopred natrénoval, ako by sa mohlo jeho vozidlo v takejto situácii zachovať. Ak teda máš k dispozícii nejaké voľné a bezpečné priestranstvo, vyskúšaj si na ňom prudké zabrzdenie – najlepšie, ak bude povrch vozovky veľmi mokrý, zasnežený alebo zľadovatený. Vďaka tomu zistíš, čo môžeš od svojho auta očakávať v núdzovej situácii.

Váš profil je váš osobný asistent.

Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty