Diagnostika vášho auta podľa farby dymu z výfuku

Diagnostika vášho auta podľa farby dymu z výfuku

Jedným zo znakov zlyhania motora a príslušných systémov je dym z výfuku. Mnoho problémov je možné diagnostikovať podľa farby a štruktúry. V tomto článku vám povieme, aké farby môžu mať výfukové plyny a pozrieme sa aj na dôvody výskytu týchto farieb.

Prečo sa z môjho auta dymí iba po naštartovaní?

Ak uvidíte dym z motora iba po naštartovaní, najmä ak mrzne alebo je veľmi sucho, a po zahriatí motora tento dym zmizne, nie je to indikáciou zlyhania: takýmto spôsobom sa totiž kondenzát vyparuje z výfukového systému.

Prečo z výfuku vychádza biely dym?

Ak sa dym z výfuku nestratí ani po zahriatí pohonnej jednotky, a bude ho vidieť aj pri suchom a horúcom počasí, indikuje to fakt, že do motora sa dostala voda. Obvykle sa to stane 2 spôsobmi: buď sa zmiešala s chladiacou kvapalinou, čo indikuje stratu tesnosti tesnenia hlavy valca alebo chladiaceho systému, alebo spoločne s palivom, ak je jeho kvalita nízka.

 Ako sa zbaviť bieleho dymu z výfuku? Vykonajte tieto kroky: 
  1. Skontrolujte hladinu chladiacej kvapaliny v nádržke. Jej prudké zníženie indikuje fakt, že tesnosť v chladiacom systéme sa narušila.
  2. Skontrolujte motorový priestor: úniky často uvidíte na spojení medzi blokom motora a hlavou valca.
  3. Pozrite sa do nádržky pre chladiacu kvapalinu. Prítomnosť oleja v nej je nepriamym znakom straty tesnosti tesnenia hlavy valca a spolu s bielym dymom môžu indikovať vniknutie chladiacej kvapaliny do spaľovacích komôr motora.
  4. Skontrolujte olejové plniace hrdlo. Nemala by na ňom byť žiadna biela pena.
  5. Ak spozorujete aspoň jeden z vyššie uvedených znakov, auto dovezte do autoservisu na profesionálnu diagnostiku. Ako súčasť opravy bude potrebná výmena tesnenia hlavy valca a možno obrúsenie kontaktných plôch bloku motora a hlavy valca.
  6. Ak nie sú žiadne problémy so systémom chladenia, skúste chodiť na inú čerpaciu stanicu.
  7. Skontrolujte tesnosť palivovej nádrže. Podľa potreby si ju nechajte opraviť alebo vymeniť.
Z výfuku vychádza biely dym

Ak z môjho auta vychádza biely dym, môžem ďalej jazdiť?

Nie, nemôžete. Riešenie problémov nikdy neodkladajte: chladiaca kvapalina, ktorá keď sa zmieša s olejom a zriedi sa v ňom, naruší mazacie vlastnosti oleja. Bude to viesť k deštrukcii pohyblivých dielov motora. Ak sa teda budete chcieť dostať do autoservisu, použite k tomu odťahovú službu.

Niekedy biely dym vychádza spod kapoty. Môže to byť znak variacej sa chladiacej kvapaliny a prehrievania motora, alebo straty tesnosti chladiča alebo jeho rúrok. V tomto prípade auto ihneď zastavte a nechajte motor vychladnúť. Potom skontrolujte možné úniky v chladiacom systéme. Ak uvidíte silné úniky, ďalšia jazda s autom je zakázaná.

Prečo z môjho auta vychádza čierny dym?

Čierny dym z výfuku je znakom príliš bohatej zmesi paliva a vzduchu. Môže to byť spôsobené upchatým vzduchovým filtrom, kvôli čomu sa menej vzduchu dostane do motora, objaví sa zlyhanie palivového čerpadla alebo regulátora, čo bude viesť k zvýšenému tlaku v palivovom potrubí.

 Ak uvidíte problém, postupujte podľa týchto krokov: 
  1. Zmerajte tlak v palivovom systéme pomocou merača tlaku.
  2. Skontrolujte vstrekovače. Ak to chcete urobiť, použite multimeter na zmeranie odporu a porovnajte získané hodnoty s referenčnými hodnotami. Pre podrobnejšiu diagnostiku, ktorá sa vykonáva na špeciálnom stojane, zájdite do autoservisu.
  3. Zabezpečte správne fungovanie kyslíkových senzorov. Najskôr skontrolujte, či sú senzory bezpečne spojené so svorkami. Podľa potreby tieto svorky vyčistite. Rozoberte súčiastku a skontrolujte ju. Prítomnosť usadenín na ochrannej rúrke komponentu indikuje potrebu jej výmeny.
  4. Zapnite zapaľovanie. Zapojte sondy multimetra do okruhu ohrievača. Napätie by malo mať hodnotu 12 V.
  5. Zapojte sondy do signálneho vodiča a uzemnenia podvozku. Multimeter by mal ukazovať hodnotu 0.45 V.
  6. Odstráňte konektor zo zariadenia. Zmerajte odpor medzi svorkami ohrievača. Hodnoty sa budú líšiť podľa typu senzora, no nemali by byť vyššie než 2-10 Ohmov.
  7. Nainštalujte nový senzor namiesto toho poškodeného.
  8. Ak máte dieselové auto, zapnite režim regenerácie dieselového filtra pevných častíc.
  9. V dieselových autách môže byť hustý čierny dym spôsobený upchatým filtrom pevných častíc.
Z môjho auta vychádza čierny dym

Môžem pokračovať v jazde, ak z výfuku vychádza čierny dym?

Ak z výfuku auta vychádza čierny dym, problém je potrebné čo najskôr vyriešiť. Faktom je, že príliš bohatá zmes paliva a vzduchu sa spaľuje pomalšie než obvykle, čo bude viesť k lokálnemu prehrievaniu prvkov motora. Okrem toho sa určitá časť paliva bude spaľovať až v tlmiči výfuku, čo zvyšuje riziko klepania motora a deštrukcie katalyzátora. Sviečky zapaľovania môžu zlyhať skôr než obvykle. Časom sa môžu prepáliť aj prvky výfukového systému. Niekedy sa zašpiní aj motor.

Prečo z výfuku vychádza modrý dym?

Ak z výfuku auta vychádza modrý dym, indikuje to vniknutie oleja do spaľovacích komôr. Obvykle je to spôsobené opotrebením dielov skupiny piestu a valca, zalepením piestnych krúžkov, deštrukciou tesnenia zdvíhadla ventilu a používaním oleja s nesprávnou viskozitou.

 Toto musíte urobiť: 
  1. Uistite sa, že v systéme mazania používate správny olej. Ak to tak nie je, vymeňte ho a systém vypláchnite.
  2. Zmerajte mieru kompresie vo valcoch motora. Ak nie je dostatočná, stratila sa tesnosť v spaľovacích komorách. Potrebná bude podrobnejšia diagnostika.
  3. Auto odvezte do autoservisu: často sa stáva, že keď z auta vychádza modrý dym, je to znakom pre hroziace celkové repasovanie motora. Bez pomoci odborníkov to nie je možné vykonať.
Z výfuku vychádza modrý dym

Čo sa stane, ak budem pokračovať v jazde, keď mi z motora vychádza modrý dym?

Samotný modrý dym je znakom určitých zlyhaní. Ak budete odkladať opravu problému, situácia sa iba zhorší. Napríklad, ak včas vymeníte tesnenie zdvíhadla ventilu a piestne krúžky, môžete sa vyhnúť vážnejším problémom. Ak ich výmenu budete odkladať, piesty sa môžu vypáliť, čo vás bude stáť omnoho viac peňazí.

Záver

Dym z výfuku takmer vždy indikuje nejaké zlyhanie v rôznych systémoch vozidla. Tento znak zlyhania nesmiete ignorovať. Čím skôr tento problém vyriešite, tým menšie poškodenie sa spôsobí na vašom aute.

[Total: 0   Average: 0/5]