Jedným zo znakov zlyhania motora a príslušných systémov je dym z výfuku. Mnoho problémov je možné diagnostikovať podľa farby a štruktúry. V tomto článku vám povieme, aké farby môžu mať výfukové plyny a pozrieme sa aj na dôvody výskytu týchto farieb.
Prečo sa z môjho auta dymí iba po naštartovaní?
Ak uvidíte dym z motora iba po naštartovaní, najmä ak mrzne alebo je veľmi sucho, a po zahriatí motora tento dym zmizne, nie je to indikáciou zlyhania: takýmto spôsobom sa totiž kondenzát vyparuje z výfukového systému.
Prečo z výfuku vychádza biely dym?
Ak sa dym z výfuku nestratí ani po zahriatí pohonnej jednotky, a bude ho vidieť aj pri suchom a horúcom počasí, indikuje to fakt, že do motora sa dostala voda. Obvykle sa to stane 2 spôsobmi: buď sa zmiešala s chladiacou kvapalinou, čo indikuje stratu tesnosti tesnenia hlavy valca alebo chladiaceho systému, alebo spoločne s palivom, ak je jeho kvalita nízka.
Ako sa zbaviť bieleho dymu z výfuku? Vykonajte tieto kroky:- Skontrolujte hladinu chladiacej kvapaliny v nádržke. Jej prudké zníženie indikuje fakt, že tesnosť v chladiacom systéme sa narušila.
- Skontrolujte motorový priestor: úniky často uvidíte na spojení medzi blokom motora a hlavou valca.
- Pozrite sa do nádržky pre chladiacu kvapalinu. Prítomnosť oleja v nej je nepriamym znakom straty tesnosti tesnenia hlavy valca a spolu s bielym dymom môžu indikovať vniknutie chladiacej kvapaliny do spaľovacích komôr motora.
- Skontrolujte olejové plniace hrdlo. Nemala by na ňom byť žiadna biela pena.
- Ak spozorujete aspoň jeden z vyššie uvedených znakov, auto dovezte do autoservisu na profesionálnu diagnostiku. Ako súčasť opravy bude potrebná výmena tesnenia hlavy valca a možno obrúsenie kontaktných plôch bloku motora a hlavy valca.
- Ak nie sú žiadne problémy so systémom chladenia, skúste chodiť na inú čerpaciu stanicu.
- Skontrolujte tesnosť palivovej nádrže. Podľa potreby si ju nechajte opraviť alebo vymeniť.
Ak z môjho auta vychádza biely dym, môžem ďalej jazdiť?
Nie, nemôžete. Riešenie problémov nikdy neodkladajte: chladiaca kvapalina, ktorá keď sa zmieša s olejom a zriedi sa v ňom, naruší mazacie vlastnosti oleja. Bude to viesť k deštrukcii pohyblivých dielov motora. Ak sa teda budete chcieť dostať do autoservisu, použite k tomu odťahovú službu.
Niekedy biely dym vychádza spod kapoty. Môže to byť znak variacej sa chladiacej kvapaliny a prehrievania motora, alebo straty tesnosti chladiča alebo jeho rúrok. V tomto prípade auto ihneď zastavte a nechajte motor vychladnúť. Potom skontrolujte možné úniky v chladiacom systéme. Ak uvidíte silné úniky, ďalšia jazda s autom je zakázaná.
Prečo z môjho auta vychádza čierny dym?
Čierny dym z výfuku je znakom príliš bohatej zmesi paliva a vzduchu. Môže to byť spôsobené upchatým vzduchovým filtrom, kvôli čomu sa menej vzduchu dostane do motora, objaví sa zlyhanie palivového čerpadla alebo regulátora, čo bude viesť k zvýšenému tlaku v palivovom potrubí.
Ak uvidíte problém, postupujte podľa týchto krokov:- Zmerajte tlak v palivovom systéme pomocou merača tlaku.
- Skontrolujte vstrekovače. Ak to chcete urobiť, použite multimeter na zmeranie odporu a porovnajte získané hodnoty s referenčnými hodnotami. Pre podrobnejšiu diagnostiku, ktorá sa vykonáva na špeciálnom stojane, zájdite do autoservisu.
- Zabezpečte správne fungovanie kyslíkových senzorov. Najskôr skontrolujte, či sú senzory bezpečne spojené so svorkami. Podľa potreby tieto svorky vyčistite. Rozoberte súčiastku a skontrolujte ju. Prítomnosť usadenín na ochrannej rúrke komponentu indikuje potrebu jej výmeny.
- Zapnite zapaľovanie. Zapojte sondy multimetra do okruhu ohrievača. Napätie by malo mať hodnotu 12 V.
- Zapojte sondy do signálneho vodiča a uzemnenia podvozku. Multimeter by mal ukazovať hodnotu 0.45 V.
- Odstráňte konektor zo zariadenia. Zmerajte odpor medzi svorkami ohrievača. Hodnoty sa budú líšiť podľa typu senzora, no nemali by byť vyššie než 2-10 Ohmov.
- Nainštalujte nový senzor namiesto toho poškodeného.
- Ak máte dieselové auto, zapnite režim regenerácie dieselového filtra pevných častíc.
- V dieselových autách môže byť hustý čierny dym spôsobený upchatým filtrom pevných častíc.
Môžem pokračovať v jazde, ak z výfuku vychádza čierny dym?
Prečo z výfuku vychádza modrý dym?
Ak z výfuku auta vychádza modrý dym, indikuje to vniknutie oleja do spaľovacích komôr. Obvykle je to spôsobené opotrebením dielov skupiny piestu a valca, zalepením piestnych krúžkov, deštrukciou tesnenia zdvíhadla ventilu a používaním oleja s nesprávnou viskozitou.
Toto musíte urobiť:- Uistite sa, že v systéme mazania používate správny olej. Ak to tak nie je, vymeňte ho a systém vypláchnite.
- Zmerajte mieru kompresie vo valcoch motora. Ak nie je dostatočná, stratila sa tesnosť v spaľovacích komorách. Potrebná bude podrobnejšia diagnostika.
- Auto odvezte do autoservisu: často sa stáva, že keď z auta vychádza modrý dym, je to znakom pre hroziace celkové repasovanie motora. Bez pomoci odborníkov to nie je možné vykonať.
Čo sa stane, ak budem pokračovať v jazde, keď mi z motora vychádza modrý dym?
Záver
Dym z výfuku takmer vždy indikuje nejaké zlyhanie v rôznych systémoch vozidla. Tento znak zlyhania nesmiete ignorovať. Čím skôr tento problém vyriešite, tým menšie poškodenie sa spôsobí na vašom aute.
Komentovať