Pre stiahnutie aplikácie:
Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty
Aké sú príznaky pre potrebu výmeny?
Akékoľvek poškodenie tejto súčiastky má priamy vplyv na prevádzku jednotiek, ktoré poháňa: alternátor, kompresor klimatizácie, hydraulické čerpadlo posilňovača riadenia, a ventilátor chladenia. Vodič si napríklad môže všimnúť, že autobatéria sa bude nabíjať pomalšie. V tomto prípade sa na palubnej doske objaví alebo bude blikať indikátor autobatérie. Ak má vaše auto hydraulický posilňovač riadenia, kvôli poškodenému klinovému drážkovanému remeňu bude potrebné použiť omnoho viac sily na točenie volantom. Budete počuť špecifické škrípanie spod kapoty pri štartovaní motora a pri jazde na vysokých otáčkach. Pri vizuálnej kontrole môžete vidieť praskliny, odreniny, odlúpené rebrá, a stopy oleja na súčiastke.
Môže poškodený klinový drážkovaný remeň spôsobiť zvýšenú spotrebu paliva?
Nie. Opotrebenie tejto súčiastky nemá vplyv na spotrebu paliva. Príliš silno utiahnutý remeň spôsobuje zvýšenú laterálnu mechanickú záťaž na alternátor a kľukový hriadeľ. Potrebujú viac energie na rotáciu a spôsobujú iba mierne zvýšenie spotreby paliva. Tento rozdiel si však ani nevšimnete bez použitia špeciálneho a presného meracieho nástroja.
Prečo klinový drážkovaný remeň píska, keď je chladno?
Pískanie pri štartovaní motora, najmä, keď je vonku chladno, je obvykle spôsobené zvýšenou viskozitou maziva, ktoré sa používa v ložiskách alternátora alebo v kladkách a valčekoch iných pomocných jednotiek. Ak je mazivo stvrdnuté, otáčanie kladky si bude vyžadovať viac sily než obvykle. Spôsobí sa tým skĺznutie remeňa a vznikne špecifický zvuk pískania. Po určitom čase, keď sa rozohrejú všetky jednotky auta, tento zvuk zmizne. Ďalšou príčinou pískania remeňa hneď po naštartovaní motora je vlhkosť, ktorá sa kondenzuje medzi remeňom a kladkami a vyparí sa hneď po zahriatí motora.
Je možné pokračovať v používaní klinového drážkovaného remeňa po detegovaní príznakov zlyhania?
Poškodený remeň sa musí ihneď vymeniť. Inak by mohol prasknúť počas jazdy, čo spôsobí problémy s riadením, zlyhanie elektrického vybavenia, a vybitie autobatérie, kvôli čomu nebude možné naštartovať motor. Pretrhnutý klinový drážkovaný remeň je nebezpečný pre ventilové rozvody: môže sa omotať okolo kladky kľukového hriadeľa alebo iných kladiek tohto systému. Môže to viesť k pretrhnutiu ozubeného remeňa, poškodeniu ventilov motora a prasknutiu ozubených koliesok vačkového hriadeľa.
Môžem svojpomocne vymeniť klinový drážkovaný remeň?
Výmena klinového drážkovaného remeňa je pomerne náročný proces. Ak však budete postupovať podľa návodu z AUTODOC CLUB, túto úlohu zvládnete aj sami. Nezabudnite, že spolu s novým remeňom sa odporúča inštalovať aj nové valčeky. Odfoťte si alebo si nakreslite schému vedenia remeňa pred začatím práce. Dôležité je nastaviť správne napnutie remeňa po dokončení práce. K tomu bude potrebné použiť špeciálne nástroje.
Čo spôsobuje poškodenie klinového drážkovaného remeňa?
Obvykle sa remeň pretrhne vplyvom prílišného alebo nerovnomerného opotrebenia, alebo keď nie sú vyrovnané kladky, prípadne keď sa zablokujú ložiská alternátora a iné pomocné jednotky. Tento problém sa objaví, keď sa súčiastky inštalujú nesprávne, napríklad hornou stranou nadol, alebo pri zanedbaní schémy vedenia remeňa podľa výrobcu. Pri ignorovaní odporúčaní od výrobcu vymeniť kladky spolu s remeňom vzniká ďalšie nebezpečenstvo: opotrebovaná kladka má zárezy na svojom povrchu, ktoré môžu poškodiť nový remeň. Takisto je dôležité udržať súčiastku správne napnutú.
K čomu je pripojený klinový drážkovaný remeň?
Podľa konštrukcie vozidla a stupňa výbavy sa táto súčiastka môže pripojiť k rôznemu počtu jednotiek. Remeň sa obvykle pripája ku kladkám alternátora, kompresoru klimatizácie, hydraulickému čerpadlu posilňovača riadenia. V systéme sú navyše napínacie a vodiace kladky. Podrobnú schému vedenia remeňa nájdete v návode na používanie vášho auta.