Ako skontrolovať a vymeniť prevodovú kvapalinu

Ako skontrolovať a vymeniť prevodovú kvapalinu

Prevodový olej vykonáva veľmi dôležité funkcie. Maže kontaktné súčiastky prevodovky, odstraňuje špinu a produkty opotrebenia a pomáha pri chladení. V automatických prevodovkách táto pracovná kvapalina prenáša krútiaci moment medzi komponentmi konvertora krútiaceho momentu. Preto väčšina výrobcov áut odporúča sledovať hladinu a stav prevodovej kvapaliny v prevodovke. Povieme vám, ako skontrolovať jej hladinu v rôznych autách a tiež sa pozrieme na situácie, kedy táto kvapalina bude potrebovať vymeniť.

Aké sú príznaky zlej prevodovej kvapaliny?

 Tieto znaky indikujú, že v prevodovke nie je dostatok oleja, alebo že je čas na jeho výmenu: 


  • Zvláštne zvuky a vibrácia pri preraďovaní rýchlostí;
  • V zime sa môžete stretnúť s problémom s preraďovaním rýchlostí, keď zostava ešte nie je dobre rozohriata;
  • Zhorší sa dynamika vo vozidlách s automatickou prevodovkou;
  • Trhanie autom pri preraďovaní rýchlostí;
  • Oneskorené preraďovanie rýchlostí;
  • Automatická prevodovka podraďuje alebo radí vyššiu rýchlosť vtedy, keď nemá.

Ako skontrolovať hladinu prevodovej kvapaliny?

 Ak chcete skontrolovať hladinu oleja v manuálnej prevodovke, urobte nasledovné: 
  1. Pripravte si všetky potrebné nástroje a chemikálie: montážny kľúč, WD-40, kovovú kefu, čistú látku alebo papierové utierky. Tiež budete asi potrebovať olej – musíte použiť rovnaký, aký je práve vo vašej prevodovke. Informácie o kvapaline používanej pre váš model auta by ste mali nájsť v návode na používanie auta. Ak tam táto informácia nie je, vyhľadajte pomoc od odborníkov.
Pripravte si všetky potrebné nástroje a chemikálie
  1. Auto dajte na zdvihák alebo nad servisnú jamu. Ak takéto vybavenie nemáte a vaše auto má predný pohon, odstráňte predné koleso, aby ste sa dostali ku kontrolnému okienku, ktoré je umiestnené na kryte prevodovky.
  2. Zatiahnite parkovaciu brzdu.
  3. Ak ste práve vypli motor, počkajte niekoľko minút, kým olej natečie do olejovej vane.
  4. Vyčistite uzáver plniaceho hrdla a miesto okolo neho pomocou kovovej kefy. Utrite toto miesto čistou utierkou a rozpúšťadlom. Pomôže vám to zabrániť vniknutiu špiny do jednotky.  
Vyčistite uzáver plniaceho hrdla a miesto okolo neho pomocou kovovej kefy
  1. Odskrutkujte uzáver, ktorý zatvára otvor. Ak sa zablokuje, použite WD-40 na jeho uvoľnenie.
Odskrutkujte uzáver, ktorý zatvára otvor
  1. Skontrolujte, koľko oleja je v prevodovke. Jeho hladina by mala dosiahnuť na spodný okraj otvoru.
  2. Podľa potreby doplňte kvapalinu použitím striekačky.
Podľa potreby doplňte kvapalinu použitím striekačky
  1. Utrite všetky stopy oleja na kryte prevodovky pomocou látky alebo papierovej utierky.
  2. Zaskrutkujte uzáver.
  3. Nainštalujte všetky jednotky na svoje miesto v opačnom poradí.
Automatické prevodovky majú obvykle tyčku na meranie hladiny kvapaliny automatickej prevodovky (ATF).
 Proces kontroly je nasledovný: 
  1. Zaparkujte vaše vozidlo na rovnom povrchu.
  2. Otvorte kapotu.
  3. Nájdite tyčku na meranie kvapaliny v prevodovke. Obvykle má jej rukoväť jasnú farbu – často je oranžová. Podľa potreby si prečítajte návod na používanie auta s popisom umiestnenia tyčky na meranie kvapaliny.
  4. Naštartujte motor. Nechajte ho chvíľu bežať, aby sa rozohrial.
  5. Ak budete systém testovať hneď po jazde, skúste zaradiť všetky režimy držaním páky v každej polohe po dobu asi 3 sekúnd. Pomôže to lepšie rozptýliť prevodovú kvapalinu do všetkých kanálikov.
  6. Radiacu páku preraďte do režimu “Park” alebo “Neutral” podľa modelu auta. Presnú polohu radiacej páky často nájdete na tyčke na meranie hladiny oleja.
  7. Zatiahnite parkovaciu brzdu.
  8. Prečítajte si pokyny v návode na používanie auta, kde zistíte, či motor musí bežať alebo či má byť pri kontrole vypnutý. Napríklad v niektorých modeloch značiek Acura a Honda sa musí pohonná jednotka vypnúť po jej rozohriatí.
  9. Vytiahnite tyčku na meranie hladiny oleja z prevodovky a utrite ju čistou látkou, ktorá nezanecháva nitky.
  10. Vložte meraciu tyčku až po okraj a potom ju znova vytiahnite.
  11. Pozrite sa na meraciu tyčku. Uvidíte na nej dve značky. Jedna indikuje hladinu prevodovej kvapaliny v studenom motore, a druhá v rozohriatom motore. Obvykle majú tieto značky označenie buď „Cold“ (studený) a „Hot“ (horúci), alebo sú na nej čísla indikujúce teplotu. Keď je váš motor rozohriaty, olejová stopa na meracej tyčke by mala byť na značke „Hot“ alebo na vyššej teplote, no nie nad nimi. Neodporúča sa merať hladinu prevodovej kvapaliny v studenom motore, pretože výsledky budú nepresné.
  12. Podľa potreby doplňte ATF do prevodovky. K tomu vypnite motor a použite lievik.
  13. Počkajte, kým olej stečie do olejovej vane.
  14. Naštartujte motor a znova skontrolujte hladinu prevodovej kvapaliny.
Niektoré modely, ako napríklad BMW E46, BMW E39, Audi A4, Audi A6, Volkswagen Passat, majú prevodovky, ktoré nemajú meracie tyčky.
 Na kontrolu, či sú dostatočne plné alebo nie, urobte nasledovné: 
  1. Zahrejte prevodovku na pracovnú teplotu odjazdením asi 15 km.
  2. Auto dajte na zdvihák, nad servisnú jamu alebo na rampu, aby ste sa dostali k spodnej časti auta.
  3. Naštartujte motor.
  4. Radiacu páku preraďte do príslušného režimu – “Park” alebo “Neutral”.
  5. Odskrutkujte kontrolnú zástrčku na spodku prevodovky. Ak kvapalina vyteká z otvoru, nemusíte ju doplniť. Zaskrutkujte uzáver späť.
  6. Ak nič neuniká, znamená to, že tu nie je dostatok oleja.
  7. Nalejte trocha ATF cez plniaci otvor pomocou špeciálneho čerpadla alebo rúrky, či lievika, kým nezačne vytekať z kontrolného otvoru.
  8. Zatvorte otvor pomocou uzáveru.
  9. Naštartuje motor.
  10. Odskrutkujte uzáver znova a zopakujte proces doplnenia kvapaliny.
  11. Keď začne ATF znova vytekať, zatvorte otvor.
  12. Radiacu páku preraďte do všetkých režimov.
  13. Otvorte kontrolný otvor a doplňte kvapalinu poslednýkrát.
  14. Zaskrutkujte kontrolný otvor i plniacu zástrčku.
  15. Utrite škvrny oleja z prevodovky.

Kedy je potrebné vymeniť prevodovú kvapalinu?

Olej sa odporúča vymeniť v manuálnej prevodovke každých 80,000 – 100,000 km alebo po 5 rokoch prevádzky – podľa toho, čo nastane skôr. V polo-automatických prevodovkách sa kvapalina mení každých 60,000 km. Intervaly výmeny oleja pre automatické prevodovky s rôznym dizajnom sa líšia ešte viac – od 30,000 do niekoľko stotisíc km. Presný interval výmeny pre model vášho auta nájdete v návode na používanie auta.

 Prevodová kvapalina niekedy stratí svoje vlastnosti ešte pred koncom jej životnosti. Je to spôsobené hlavne týmito vecami: 


  • Agresívny štýl jazdy.
  • Ťahanie ťažkého vozíka/prívesu.
  • Príliš dlhé pretáčanie kolies na klzkom povrchu.
  • Nevhodná ATF.
  • Príliš dlhá jazda v dopravných zápchach v horúcom počasí.
  • Nesprávne preraďovanie rýchlostí.

Preto pri každej kontrole hladiny oleja si kvapnite kvapku prevodovej kvapaliny na vreckovku, a pozrite sa na vzniknutú škvrnu. Nesmie obsahovať žiadny cudzí materiál. Čierne usadeniny na meracej tyčke, silný zápach spálenia, zákal, alebo výrazná zmena farby, napríklad ak bol olej červený alebo žltý a teraz je tmavohnedý alebo čierny, sú ďalšími indikáciami, že kvapalina je opotrebovaná.

Ako svojpomocne vymeniť olej v prevodovke?

 Ak chcete vymeniť prevodový olej v manuálnej prevodovke, vykonajte tieto kroky: 
  1. Zistite, koľko prevodového oleja môžete naliať do vašej prevodovky. Túto informáciu nájdete v návode na používanie auta. Okrem potrebného množstva kvapaliny budete podľa dizajnu vozidla potrebovať tesnenie olejovej vane prevodovky alebo O-krúžok na výpustný uzáver, nejaký tesniaci prostriedok, nádobu na zachytenie použitého oleja, lievik alebo striekačku, látku a montážne kľúče na odmontovanie upevnení.
  2. Pred začatím odjazdite asi 5-10 km, aby sa olej zahrial a bol menej viskózny: jednoduchšie vytečie zo systému.
  3. Auto dajte na zdvihák, nad servisnú jamu alebo na rampu. Podľa potreby zaistite kolesá pomocou klinov.
Auto dajte na zdvihák
  1. Odstráňte klznú dosku.
  2. Nainštalujte nádobu pod olejovú vaňu.
Nainštalujte nádobu pod olejovú vaňu
  1. Odstráňte výpustný uzáver (platí napríklad pre model Renault Megane, Audi 100 a Audi A6) a nechajte prevodovú kvapalinu vytiecť. Ak tu nie je výpustný uzáver (ako napríklad v modeloch Opel Astra alebo Chevrolet Lacetti), uvoľnite upevnenia olejovej vane, počkajte, kým olej vytečie, a potom odstráňte komponent opatrným nahnutím na jednu stranu.
Uvoľnite upevnenia olejovej vane
  1. Čističom na brzdy odstráňte špinu z montážnej pozície olejovej vane alebo závitov zástrčky.
Odstráňte špinu z montážnej pozície olejovej vane alebo závitov zástrčky
  1. Ak ste počas práce odstránili olejovú vaňu, vyčistite kontaktnú plochu od zvyškov starého tesnenia, utrite ju rozpúšťadlom, a nainštalujte nové tesnenie za použitia tesniaceho prostriedku. Olejovú vaňu potom nainštalujte späť na svoje miesto.
Nainštalujte nové tesnenie za použitia tesniaceho prostriedku
  1. Ak ste odstránili zástrčku, vymeňte jej O-krúžok a zatvorte ňou výpustný otvor.
  2. Použite hadičku alebo lievik na naliatie potrebného množstva kvapaliny do prevodovky cez odvzdušňovací otvor. Kvapalinu tiež môžete naliať pomocou striekačky cez kontrolný otvor.
  3. Opätovne všetko namontujte späť v opačnom poradí.
ATF v automatickej prevodovke sa musí vymeniť v autoservise. Svojpomocne totiž nedokážete vyčistiť systém od všetkého oleja. Na vysatie oleja sa používa špeciálne zariadenie, ktoré nájdete práve v autoservise.

Záver

Výmena prevodovej kvapaliny a jej včasné doplnenie vám pomôže výrazne predĺžiť životnosť manuálnej i automatickej prevodovky, a zaručiť ich dlhú a stabilnú prevádzku. Postupujte podľa našich rád, a následne budete vedieť, ako si sami skontrolovať hladinu a kvalitu oleja, aby ste vedeli, čo robiť ďalej.

[Total: 0   Average: 0/5]