Chladiaca kvapalina

Chladiaci systém motora slúži na reguláciu tepla v motorovom priestore a zaručuje, že po dosiahnutí prevádzkovej teploty sa motor nebude prehrievať. Prehrievanie motora by totiž malo za následok vznik poškodení na rôznych systémoch a ich následné zlyhanie. Základným pracovným prvkom systému chladenia motora je – okrem chladiča a chladiacich okruhov pozostávajúcich z chladiaceho potrubia a ďalších komponentov – samozrejme chladiaca kvapalina. O tejto kvapaline sa všetko potrebné dočítaš práve v tomto článku, tak nech sa páči.

Čo je chladiaca kvapalina a na čo slúži?

Ako už bolo spomenuté vyššie, chladiaca kvapalina je pracovná kvapalina systému chladenia motora. Jedná sa o špeciálnu tekutinu, ktorá za určitých prevádzkových podmienok zabezpečuje správny prenos a odvádzanie tepla a chladu z alebo do systému. Takáto chladiaca kvapalina musí mať vysokú tepelnú kapacitu pre zabezpečenie toho, že na spoľahlivú prevádzku nebude potrebné používať jej príliš veľké množstvo. Z viac ako 90% táto látka obsahuje monoetylenglykol, pričom zvyšok tvorí voda a rôzne aditíva. Aditíva sú najmä látky proti vzniku korózie, rôzne stabilizátory a regulátory pH, farbivá a látky na zabránenie penenia chladiacej kvapaliny.

 Snímač teploty chladiacej kvapaliny

Chladiaca kvapalina je v motorom priestore uskladnená v expanznej nádržke s pevne uzatvoreným viečkom a tesnením. Z expanznej nádržky následne prúdi systémom chladenia motora cez prívodné potrubie, chladič, vývodné potrubie, malý a veľký chladiaci okruh, pričom pri dosiahnutí prevádzkovej teploty motora pomáha chladiť ostatné rozohriate časti motora. Dôležitú úlohu tu hrá aj snímač teploty chladiacej kvapaliny.

Ďalšou dôležitou vlastnosťou chladiacej kvapaliny je jej správna viskozita, ktorou sa zaručí, že systémom bude bezproblémovo prúdiť v akýchkoľvek teplotných podmienkach, a že bude správne regulovať odovzdávanie a prijímanie tepla v rámci systému chladenia.

Aké poznáme typy a farby

Aké poznáme typy a farby

Chladiaca kvapalina do auta môže mať rôzne farby, a to najmä podľa typu vozidla. Čo sa týka základných farieb tejto kvapaliny, rozlišujeme najmä žltú, modrozelenú, červenú a fialovú farbu.

  • i Žltá – táto chladiaca kvapalina sa používala najmä v minulosti v starších autách a dnes sa už veľmi nepoužíva.
  • i Modrozelená – používa sa v súčasných vozidlách, ktoré majú hlavu valcov vyrobenú z hliníkových zliatin.
  • i Červená – tento typ chladiacej kvapaliny je vhodný pre rovnaké motory, v akých sa používa aj modrozelená kvapalina, no zároveň pôsobí menej agresívne na rôzne materiály v chladiacom systéme, či už sa jedná o plastové komponenty, kovové alebo aj gumové tesnenia.
  • i Fialová – táto kvapalina je asi najuniverzálnejšia a svojimi vlastnosťami je takmer zhodná s červeným typom chladiacej kvapaliny. Okrem toho sa vyznačuje dobrou ochranou kovov proti korózii.
  • i Destilovaná voda – môže sa pridať do chladiacej kvapaliny v určitom malom množstve, prípadne ako núdzová látka na krátku jazdu do autoservisu v prípade poruchy systému chladenia. Destilovaná voda sa však môže pridať iba v lete, nakoľko v zime by mohla zamrznúť a systém chladenia by bol nefunkčný. Jej použitie iba na krátke trasy je limitované tým, že táto kvapalina neobsahuje žiadne potrebné aditíva.

Čo robiť, keď sa rozsvieti kontrolka – príčiny, príznaky, oprava

Čo robiť, keď sa rozsvieti kontrolka

To, či motor tvojho auta dosiahol prevádzkovú teplotu, zistíš podľa indikátora na prístrojovom paneli, či sa už sa jedná o kontrolku chladiacej kvapaliny, ktorá môže v prípade podchladenia motora svietiť namodro alebo v prípade prehrievania motora bude svietiť načerveno, alebo o ručičkový ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny.

Ak sú tieto ukazovatele v norme – ktorá je v moderných autách okolo 90 °C – nemusíš nič riešiť a systém chladenia funguje správne. Ak sa však rozsvieti kontrolka príliš vysokej teploty, je potrebné spozornieť. Stať sa to môže z viacerých príčin, najmä pri veľkej záťaži kladenej na vozidlo. Často sa to stáva napríklad pri nekonečnej jazde v zápche, kedy chladič nemá potrebné prúdenie vzduchu. Okrem toho autu neprospieva ani zanesenie systému, ak napríklad často jazdíš v teréne po prašných cestách. Čím je chladič špinavší, tým je jeho účinnosť horšia.

Keďže je chladič umiestnený väčšinou v prednej časti motorového priestoru, aj napriek tomu, že je chránený mriežkou chladiča a nárazníkom, niekedy sa môže stať, že doň narazia kamienky alebo konáriky, ktoré ho mechanicky poškodia. Prúdenie chladiacej kvapaliny môže byť potom obmedzené, čo má negatívny vplyv na proces chladenia motora.

V neposlednom rade sa môže časom zašpiniť aj samotná chladiaca kvapalina v aute vplyvom rôznych nečistôt, ktoré sa dostanú do systému. Preto je nesmierne dôležité dodržať intervaly výmeny chladiacej kvapaliny, ktoré určuje výrobca vozidla v návode na používanie. Ideálnym intervalom výmeny sú 3-4 roky, pretože po tomto období sa väčšine chladiacich kvapalín končí ich životnosť a strácajú svoje prevádzkové vlastnosti.

Môžem jazdiť bez chladiacej kvapaliny?

V určitých prípadoch sa tiež môže stať, že chladiaca kvapalina bude z motora unikať. Je to jedovatá látka, ktorá je škodlivá pre životné prostredie. Ak si všimneš, že motor tvojho auta sa rýchlo prehrieva a zistíš, že uniká chladiaca kvapalina, je potrebné ihneď konať. V prvom rade je potrebné skontrolovať tesnenie systému na expanznej nádržke a aj v potrubí systému chladenia. Únik môže byť aj v chladiči, ak má nejakú prasklinu.

Jazda autom bez chladiacej kvapaliny síce je možná, ale bude len veľmi krátka, nakoľko keď sa motor dostane do prevádzkovej teploty, veľmi rýchlo sa začne prehrievať a jeho účinnosť sa rapídne zníži, čo bude viesť k poškodeniu. Ak ti z auta vytiekla chladiaca kvapalina, je potrebné okamžite zájsť do najbližšieho autoservisu. A ako vypustiť kvapalinu a naliať novú? Keďže sa jedná o toxickú látku, prácu s ňou radšej nechaj na odborníkov, ktorí sa postarajú o vypustenie zvyškov starej kvapaliny, vyčistenie systému pridaním aditív, a naliatie novej kvapaliny, ktorá ti vydrží minimálne 60 000 km.

Tipy, ako si vybrať chladiacu kvapalinu pre tvoje auto

Ako si vybrať chladiacu kvapalinu pre tvoje auto

Ak potrebuješ do svojho auta naliať novú chladiacu kvapalinu, určite zohľadni niektoré z jej základných vlastností. V prvom rade by táto nemrznúca zmes do auta mala mať nízky bod zamrznutia, vďaka čomu bude jej používanie efektívne aj v zimných mrazoch, a zároveň v najväčších horúčavách zostane motor tvojho auta ochránený pred prehriatím.

Nezabudni si zistiť, chladiaca kvapalina akého typu, resp. akej farby je vhodná pre motor tvojho auta. Všetky potrebné informácie nájdeš v návode na používanie vozidla. Okrem toho dbaj na pravidelnú výmenu kvapaliny a údržbu občasným doliatím vhodných aditív, ktoré nájdeš v našom online obchode AUTODOC. Okrem toho máme pre teba chladiace kvapaliny od top výrobcov, takže pri ich nákupe si môžeš byť istý, že životnosť tejto látky bude naozaj dlhá a prevádzka spoľahlivá.

Váš profil je váš osobný asistent.

Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty