Čo je to presne AdBlue

Čo je to presne AdBlue

Dieselové motory majú už niekoľko rokov zlú povesť znečisťovateľov životného prostredia. Najmä rušné mestá už dlhší čas trpia vysokým zaťažením ovzdušia oxidom dusičitým, ktoré spôsobujú vo veľkej miere autá so vznetovým motorom. Tento plyn nielenže ohrozuje naše okolie, ale časom sa usadzuje aj v našich pľúcach, kde môže okrem iného zapríčiniť poškodenie pľúcnych buniek. V najhoršom prípade to môže viesť k dlhodobému poškodeniu dýchacích ciest.

A práve tu vstupuje do hry aditívum pod názvom AdBlue. V nasledujúcom článku si vysvetlíme, z čoho pozostáva, ako funguje a samozrejme aj to, na čo si treba dávať pozor pri práci s touto prísadou.

Z čoho sa skladá AdBlue?

Na rozdiel od pohonných hmôt alebo motorových olejov nie je AdBlue obzvlášť škodlivý alebo nebezpečný ani pre životné prostredie, ani pre ľudí. Je to tým, že tekutý a číry roztok pozostáva najmä z destilovanej vody a 32,5 % močoviny. Ak hovoríme o destilovanej vode, znamená to prosto, že z nej boli odstránené soli a minerály, ktoré sa zvyčajne v nej vyskytujú. Čo sa týka močoviny, normy stanovujú veľmi vysoké požiadavky na jej kvalitu a čistotu, aby sa zabezpečilo, že aditívum bude plniť svoju úlohu čo najlepšie. Z tohto dôvodu nie je možné si v núdzovej situácii AdBlue vyrobiť sám a vždy je potrebné ho zakúpiť od autorizovaného výrobcu, napríklad na čerpacej stanici alebo cez internet v renomovanom online obchode.

Mimochodom, AdBlue nie je až taká novinka, ako by sa mohlo zdať. Prísada sa už dlho používa v nákladných vozidlách, ale kvôli dodatočným nákladom a údržbou to trvalo nejaký čas, kým sa začala používať aj v osobných automobiloch. Od januára 2016 je používanie AdBlue povinné pre väčšinu vozidiel a iné stroje so vznetovým motorom a nedodržiavanie tejto požiadavky je trestné. Preto autá vybavené zodpovedajúcim druhým plniacim hrdlom odmietajú po vyprázdnení modrej nádrže pokračovať v jazde.

Čo dokáže AdBlue v dieselovom motore?

Roztok močoviny sa plní do samostatného zásobníka

Roztok močoviny sa plní do samostatného zásobníka, ktorý je bežne umiestnený priamo vedľa palivovej nádrže. Mimochodom, nádrž s modrým uzáverom má podstatne menší objem, väčšinou od 8 po 25 litrov, v závislosti od rozmerov a modelu vozidla.

Po spaľovaní v motore výfukové plyny putujú potrubím smerom ku katalyzátoru. Po ceste sa do nich automaticky vstrekuje AdBlue na základe koncentrácie oxidu dusičitého. Vysoké teploty vo výfukovom potrubí spôsobujú tzv. hydrolýzu, chemickú reakciu, pri ktorej sa močovina obsiahnutá v roztoku mení na amoniak. Amoniak sa spolu s výfukovými plynmi ďalej dostáva do katalyzátoru, kde reaguje s oxidmi dusíka, ktoré sú škodlivé pre životné prostredie, a premieňa ich na vodu a neškodný dusík. Pomocou špeciálnych sond sa neustále kontroluje obsah oxidov dusíka pred a za katalyzátorom, čím sa môže nielen zabezpečiť, aby vozidlo aj v skutočnosti využívalo AdBlue, ale dá sa tak aj podľa potreby meniť dávkovanie zmesi a optimalizovať proces čistenia.

Ako a kde môžem doplniť AdBlue?

AdBlue nadrz

Teraz už viete, z čoho sa AdBlue skladá a ako funguje. Ale ako často a predovšetkým kde presne je treba kvapalinu doliať? Žiaľ, nie je možné všeobecne povedať, ako často, pretože na to majú vplyv nie len rozmery nádrže, ale aj štýl jazdy a mnoho ďalších faktorov. U niektorých vozidiel stačí nádrž doplniť počas každoročnej kontroly. Iní vodiči sa zasa musia pripraviť na to, že do servisu alebo na benzínovú pumpu budú chodiť niekoľkokrát do roka. Orientačne však možno povedať, že priemerné auto spotrebuje približne 1 až 1,5 litra AdBlue na 1 000 najazdených kilometrov.

Ale nemohli by ste si kvapalinu aj doplniť sami? Dobrá správa znie: Áno, v čoraz väčšom počte vozidiel to skutočne ide! Za posledné roky sa zákonodarcovia snažili štandardizovať zaobchádzanie s prísadou na území Európskej únie, aby to bolo pre koncového spotrebiteľa čo najjednoduchšie. Je preto celkom možné, že už dokážete doplniť AdBlue aj do svojho vozidla samostatne bez dodatočnej pomoci mechanika. Plánuje sa, že v blízkej budúcnosti bude väčšina benzínových púmp vybavená vlastnými čerpacími stojanmi na roztok močoviny. V súčasnosti si však na mnohých benzínkach dosiaľ musíte kúpiť nový plastový kanister, ak si chcete aditívum doliať sami. Pri kúpe tovaru je dôležité uistiť sa, že pochádza od licencovaného výrobcu. To sa dá ľahko rozpoznať podľa príslušných pečatí kvality na balení a aj samotný názov AdBlue nesmie za žiadnych okolností chýbať. V opačnom prípade je vysoko pravdepodobné, že ide o nekvalitnú napodobeninu, ktorá môže mať pre vaše vozidlo neočakávané negatívne dôsledky. Často sa na týchto podradných výrobkoch jednoducho uvádza, že ide o roztok močoviny, ale práve prísne požiadavky na kvalitu sú zárukou dlhodobej ochrany vášho vozidla.

AdBlue kontrolka

Takisto je užitočné vedieť, že vozidlá s naftovým motorom vybavené nádržou na AdBlue majú spravidla aj vlastnú kontrolku, ktorá vás včas upozorní na nedostatok kvapaliny v zásobníku. Je veľmi dôležité jej venovať pozornosť a nenechať vozidlo príliš dlho čakať, keďže, ako sme už napísali vyššie, ak je nádržka AdBlue prázdna, vozidlo sa zastaví a jeho odtiahnutie do najbližšieho servisu vás vyjde rozhodne drahšie ako kúpa nového balení produktu.

Je AdBlue teda prínosom alebo príťažou?

Asi málokoho prekvapí, že pre väčšinu motoristov bolo zavedenie povinného používania AdBlue vo vozidlách s naftovým motorom málo radostné. Je to ďalší aspekt, ktorý je potrebné zohľadniť pri jazde a ktorý občas stojí ďalšie peniaze. Skutočnosť, že auto bez tohto aditíva sa vôbec nepohne, taktiež nebude pre všetkých príjemnou myšlienkou. Rozhodujúce však je to, že toto riešenie prispieva k tomu, aby sa jedovaté a škodlivé emisie stali znesiteľnejšími nielen pre planétu, ale aj pre náš vlastný organizmus. Inými slovami, ide v podstate o malú investíciu do nášho zdravia a kvality života v mestách. So širším zavedením AdBlue na benzínkach sa navyše odstránia rôzne nepríjemné prekážky a jeho používanie sa stane oveľa menej náročné z hľadiska každodenného zaobchádzania.