Pre stiahnutie aplikácie:
Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty
Kedy je potrebné vymeniť môj olejový filter?
Súčiastku by ste mali vymeniť každých 7,000–10,000 km. Životnosť týchto spotrebiteľných dielov sa môže výrazne skrátiť vplyvom neustálej zvýšenej záťaže kladenej na motor, nízkej kvality oleja v systéme mazania alebo vniknutia chladiacej kvapaliny vplyvom narušenej integrity systému. Ďalším dôvodom pre predčasnú výmenu súčiastky môže byť prehrievanie motora, po ktorom sa musí vymeniť pracovná kvapalina v systéme mazania a samotný filter.
Neexistujú žiadne nepriame príznaky upchatého olejového filtra. Súčiastka má špeciálny obtokový ventil, ktorý sa otvorí, keď je filtračný prvok upchatý. Pomáha to zabrániť nedostatku oleja. Kvôli tomu je však nemožné odhadnúť prietokovú kapacitu filtra. Z toho dôvodu by ste mali postupovať podľa odporúčaní výrobcu ohľadom intervalov výmeny, a zohľadniť aj prevádzkové podmienky používania vozidla.
Pozor: nainštalujte nový filtračný prvok, kým nevymeníte mazivo, pretože súčiastka sa rýchlo kontaminuje vplyvom aditív obsiahnutých v oleji. Z rovnakého dôvodu nepoužívajte starý filter s novým olejom: nový olej by sa veľmi rýchlo zašpinil.
Niekedy úniky na kryte filtra indikujú, že súčiastku je potrebné vymeniť. Indikátor tlaku oleja môže svietiť dlhšie než obvykle v autách s horizontálne montovaným filtrom. Môže to byť výsledok poškodeného ventilu, ktorý bráni spätnému toku.
Čo sa stane, keď nikdy nevymením olejový filter?
Dizajn olejového filtra má špeciálny obtokový ventil, ktorý bráni nedostatočnému prúdeniu oleja v motore. Otvára sa, keď štartujete studený motor, v prípade vysokej viskozity oleja, extrémne vysokého tlaku v systéme mazania, alebo pri upchatí filtračného prvku a výraznom znížení prietokovej kapacity. Ak ste olejový filter dlho nemenili, do motora bude neustále dodávaný nečistý olej. Bude to viesť k zvýšenej tvorbe uhlíka a kalu na častiach motora, olejové kanáliky sa upchajú, a uvidíte rýchle opotrebenie na zostave piestu a valca.
Aké sú kroky v rámci výmeny olejového filtra?
Najskôr je potrebné zdvihnúť auto alebo ho umiestniť nad servisnú jamu. Znehybnite ho pomocou ručnej brzdy. Motor by mal byť mierne zahriaty. Potom odskrutkujte výpustný uzáver olejovej vane a vypusťte starý olej do pripravenej nádoby. Pozor: olej je horúci! Potom, podľa toho, či je váš filter kazetového typu alebo nie, odskrutkujte kryt filtra alebo odstráňte filtračný prvok z krytu. Karosériu auta prekryte látkou, aby ste ju udržali čistú. Namažte tesnenie nového filtra motorovým olejom. Pred inštaláciou by aj samotný filter mal byť naplnený mazivom. Pomáha to predísť vzniku nedostatku oleja v motore v prvých sekundách po naštartovaní. Nová súčiastka musí byť zaskrutkovaná pomocou momentového kľúča. Súčiastku neuťahujte príliš silno, pretože poškodený O-krúžok spôsobí únik cez montážnu pozíciu tesnenia.
Následne vyčistite olejovú vaňu a zaskrutkujte závitovú zástrčku s novým O-krúžkom na nej. Potom dolejte nový olej do potrebnej hladiny, naštartujte motor, nechajte ho chvíľu bežať, skontrolujte hladinu oleja pomocou mierky hladiny oleja, a podľa potreby olej ešte doplňte.
Môže výmena olejového filtra vylepšiť výkon motora?
Nie, nemôže. Olej je dodávaný do motora bez ohľadu na stav filtračného prvku vďaka obtokovému ventilu. Ak sa tento ventil zablokuje, a naruší sa prietoková kapacita filtra, množstvo oleja, ktoré bude prúdiť do motora, bude menšie než je potrebné. Kvôli tomu sa rozsvieti indikátor tlaku oleja, ktorý vám oznámi, že v systéme je nízky tlak oleja. V tomto prípade je problém potrebné eliminovať pred tým, než spozorujete stratu výkonu motora.
Líšia sa jednotlivé komponenty?
Áno, komponenty sa môžu líšiť veľkosťou, stupňom schopnosti filtrácie, prietokovou kapacitou, materiálom filtračného prvku a krytu, počtom ventilov, a tlakom požadovaným na otvorenie týchto ventilov. Existujú závitové a kazetové druhy olejových filtrov. Kazetové sú menej škodlivé k životnému prostrediu, pretože možnosť vymeniť iba filtračný prvok rieši problém s likvidáciou kovových dielov. Uistite sa, že súčiastky, ktoré si vyberáte, sú plne v súlade s dizajnom auta a jeho prevádzkovými vlastnosťami. Dôvodom nie sú len problémy pri inštalácii. Napríklad, ak si kúpite produkt pre športové auto s obtokovým ventilom, ktorý sa otvorí pri nízkom tlaku, olej väčšinu času nebude filtrovaný.