
Pre stiahnutie aplikácie:
Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty
Aké sú príznaky poškodeného termostatu?
Ak sa termostat poškodí, motoru môže trvať veľmi dlho, kým dosiahne pracovnú teplotu, alebo sa môže veľmi rýchlo prehriať. Pri akcelerácii môže teplota motora náhle klesnúť a rýchlo sa zvýšiť ihneď po zastavení vozidla. Interiérový ohrievač môže pracovať omnoho menej účinne. Teplota spodnej rúrky chladiča je ďalším indikátorom poškodeného termostatu: ak sa zohreje hneď po naštartovaní motora, znamená to, že ventil súčiastky je zablokovaný v otvorenej polohe. Keď rúrka zostane studená aj po dosiahnutí pracovnej teploty motora, indikuje to zablokovanie ventilu v zatvorenej polohe.
Niekedy môže poškodený termostat spôsobiť zasvietenie indikátora „Kontrola motora“ na palubnej doske. Skenovanie v rámci diagnostiky odhalí príslušný chybový kód. Nestáva sa to vždy, a preto je vždy potrebné zohľadniť príznaky uvedené vyššie.
Stáva sa, že motor nechce vôbec naštartovať, ak je táto jednotka poškodená. Napríklad to platí pre autá MINI, ktoré majú termostaty so zabudovanými snímačmi teploty chladiacej kvapaliny. Ak tento snímač zlyhá, motor naštartuje a hneď sa zastaví. Niekedy elektronická riadiaca jednotka blokuje naštartovanie motora.
Ako opravíte zablokovaný termostat?
Ak počas diagnostického skenovania nájdete chybový kód indikujúci zablokovanie termostatu, súčiastku vymeňte. Je to jediný spôsob, ako tento problém opraviť.
Môžete jazdiť s autom s poškodeným termostatom?
Nie, nemôžete. Termostat musí fungovať správne, pretože od neho priamo závisí správna funkčnosť systému chladenia. Ak je ventil zablokovaný v otvorenej polohe, chladiaca kvapalina bude cirkulovať cez veľký okruh a výrazne sa tak predĺži čas rozohriatia motora. Zvýši sa tým aj miera opotrebenia motora a záťaž na systém mazania. Ak je ventil termostatu zablokovaný v zatvorenej polohe, chladiaca kvapalina nebude prúdiť do chladiča a nebude sa chladiť, čo spôsobí prehriatie motora.
Aký problém môže nastať v motore, ak sa termostat inštaluje vrchnou stranou nadol?
Súčiastka musí byť inštalovaná presne v takej polohe, akú špecifikuje výrobca vozidla. Ak sa súčiastka nainštaluje naopak, ventil bude pracovať nesprávne, čo spôsobí var chladiacej kvapaliny, ktorá bude cirkulovať iba v malom okruhu. Môže to viesť k prehriatiu motora.
Prečo sa moje auto prehrieva, hoci mám nový termostat?
Je možné, že nová súčiastka nebola pred inštaláciou otestovaná, a že ste dostali poškodenú súčiastku. Rovnaký problém sa môže objaviť vplyvom nesprávnej inštalácie súčiastky. Ak ste si istý, že súčiastka je v dobrom stave, a je správne nainštalovaná, znamená to, že príčina prehrievania je niekde inde. Napríklad môže byť upchatý chladič, v systéme môžu byť vzduchové bubliny, alebo kriticky nízka hladina chladiacej kvapaliny. Niekedy sa prehrievanie objaví aj pri správne fungujúcom systéme chladenia. Stane sa to napríklad ak je pretrhnuté tesnenie hlavy valca, kedy sem prúdia výfukové plyny, alebo sú tu problémy so vstrekovaním paliva, tvorbou zmesi paliva a vzduchu, alebo pri problémoch so zapaľovaním.
Je potrebné vypustiť chladiacu kvapalinu pri výmene termostatu?
Áno, vo väčšine prípadov je pred inštaláciou novej súčiastky potrebné vypustiť chladiacu kvapalinu. Ak ste chladiacu kvapalinu menili nedávno, a chcete ju znova použiť, pripravte si čistú nádobu. Niektorí majitelia áut zvládnu vypustiť chladiacu kvapalinu čiastočne cez hadičku termostatu. V tomto prípade je tu riziko vyliatia kvapaliny v motorovom priestore a poškodenia elektrických súčiastok. Preto je lepšie a bezpečnejšie pracovať pri úplne vypustenom systéme chladenia.