Pýtajte sa alebo zdieľajte vaše skúsenosti s opravami na fóre o autách. Prihláste sa k odberu aktualizácií, aby ste nepremeškali naše nové návody.
Pre stiahnutie aplikácie:
Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty
Aké sú príznaky zlyhania ložiska náboja kolesa?
Prvé príznaky opotrebovaného ložiska náboja kolesa sú škrípanie, klepanie, rachotenie a iné neobvyklé zvuky, ktoré počujete z oblasti kolesa. Tieto zvuky sa stupňujú alebo zmiznú pri jazde cez zákrutu. Napríklad hluk pri zatáčaní do pravej strany indikuje problém súčiastky na ľavom kolese. Zmiznutie hluku indikuje poškodené ložisko na pravej strane. Na volante môžete pociťovať aj vibrácie. Niekedy sa vibrácie prenesú aj na karosériu auta. Pri jazde so zablokovaným ložiskom môže auto ťahať do jednej strany. Ak chytíte vrch a spodok kolesa, a pokúsite sa ním zatriasť nahor a nadol, pocítite voľnosť jeho pohybu.
Niekedy sa na palubnej doske rozsvieti indikátor systému ABS, pretože ložisko a ABS systém sú prepojené: súčiastka má integrovaný ABS krúžok, ktorý sa používa na meranie rýchlosti rotácie kolesa.
Často sa tvrdí, že poškodené ložisko kolesa môže viesť k nesprávnej funkčnosti systému pohonu – je to však mýtus. Ak vám zlyhala prevodovka, mali by ste príčinu hľadať niekde inde.
Môžem svojpomocne vymeniť ložisko kolesa?
Ak máte základné zručnosti v rámci opravy auta, ložisko náboja kolesa môžete vymeniť aj sami. Video tutoriály v AUTODOC Club vám s tým pomôžu. Proces výmeny je však pomerne náročný. Budete potrebovať kovovú kefu, súbor vyťahovačov ložísk, montážne kľúče, vrátane kľúča na matice, kladivo a skrutkovače. Tiež je dobré zásobiť sa autokozmetikou: čistič bŕzd na odstránenie špiny a odmastenie povrchov, penetračný olej na uvoľnenie zablokovaných upevnení, a viacúčelové mazivo. Ak máte prístup k zdviháku na autá, vašu prácu to výrazne uľahčí. V priemere trvá výmena na jednom kolese 1-3 hodiny, podľa dizajnu auta a vašich zručností.
Súčiastky nie je potrebné meniť v páre na danej náprave. Podľa potreby môžete vymeniť iba jednu poškodenú súčiastku. V moderných autách sa väčšinou používajú ložiská kolies vyrobené ako jednokusové produkty. Pred inštaláciou ich nie je potrebné namazať, pretože sú naplnené správnym továrenským mazivom.
Je veľmi dôležité utiahnuť maticu náboja kolesa správnym krútiacim momentom. Inak sa môže súčiastka veľmi rýchlo poškodiť. Krútiaci moment pre utiahnutie sa líši podľa značky a modelu auta, a obvykle ho uvádza výrobca v návode na používanie auta.
Je nebezpečné jazdiť s opotrebovaným ložiskom náboja kolesa?
Je to veľmi nebezpečné. V najlepšom prípade skončí jazda s poškodeným ložiskom náboja kolesa drahou opravou systému zavesenia kolies. V najhoršom prípade, ak sa ložisko náboja poškodí počas jazdy, sa môže koleso zablokovať, kvôli čomu úplne stratíte kontrolu nad vozidlom, čo bude viesť k nehode.
Ako rýchlo sa poškodí ložisko kolesa?
Priemerná životnosť súčiastky je 100.000–150.000 km. Niekedy, napríklad ak je súčiastka chybná alebo nekvalitná, alebo ak bola nesprávne nainštalovaná, sa môže ložisko poškodiť už po 3000 km.
Ku skorému poškodeniu súčiastky prispieva aj jeho vychýlenie z rotačnej osi, príliš silno utiahnutá matica náboja kolesa, použitie rázových nástrojov na montáž, opätovné použitie starých upevnení a tesnení, a agresívny štýl jazdy s častým a náhlym rozbiehaním sa alebo zastavovaním. Negatívny vplyv na súčiastku má aj jazda na drsných cestách a preťažovanie auta. Neodporúča sa jazdiť cez hlboké kaluže. Vyhnite sa neodbornému tuningu, pretože inštalácia príliš širokých kolies alebo kolies s veľkým priemerom, používanie nízkoprofilových pneumatík, tuhších pružín a tlmičov zvyšuje záťaž na zostavu náboja kolesa a môže spôsobiť jeho rýchlu deštrukciu.