Aby motor vozidla fungoval správne a čo najefektívnejšie, v rámci svojej prevádzky musí dosiahnuť optimálnu prevádzkovú teplotu. Pri tejto teplote má motor ideálnu teplotu maziva, ktoré cirkuluje po celom systéme a diely motora sa najmenej opotrebovávajú. Čo sa však stane, ak je teplota motora vyššia než je predpísaná hodnota? Je prehrievanie motora škodlivé? Aký má vplyv na chod vozidla, funkčnosť jeho systémov a životnosť dielov motora? To všetko sa dozvieš nižšie, tak neváhaj, a čítaj.
Príznaky a príčiny prehrievania motora
Na prístrojovom paneli má každé auto indikátor, ktorý vodičovi ukazuje, aká je aktuálna teplota chladiacej kvapaliny. Táto teplota je zároveň ukazovateľom toho, či je motor podchladený, či sa prehrieva alebo či práve dosiahol prevádzkovú teplotu. Keď auto naštartuješ napríklad v zime, je zrejmé, že motor bude veľmi studený a kým sa dostane do správnej prevádzkovej teploty, bude to chvíľu trvať. V lete je to jednoduchšie – autá dosahujú optimálnu prevádzkovú teplotu omnoho rýchlejšie, no hrozí tu však aj rýchlejšie prehriatie motora.
Prvým príznakom prehrievania motora je zapnutie príslušného indikátora na prístrojovom paneli. Ten vodiča upozorňuje väčšinou červenou farbou na to, že motor dosiahol kriticky vysokú teplotu. Ďalším príznakom prehrievania motora môže byť para vychádzajúca spod kapoty. V tomto prípade ide o prehratie chladiacej kvapaliny, ktorá nestíha chladiť motor a pod veľkým tlakom sa začína vyparovať z expanznej nádržky. Pozor! V tomto prípade expanznú nádržku za žiadnych okolností neotváraj, zastav auto, a chladiacu kvapalinu nechaj vychladnúť. Medzi ďalšie príznaky môže patriť zvýšenie spotreby paliva alebo citeľné zníženie výkonu motora.
A čo vlastne toto prehrievanie spôsobuje? Každý problém môže mať inú príčinu. Medzi tie najjednoduchšie vysvetliteľné určite patrí nadmerné preťažovanie auta, napríklad pri veľmi náročnej a dlhej jazde do strmého kopca. Motor vtedy pracuje na plné obrátky a chladiaci systém má čo robiť, aby stíhal motor chladiť. V niektorých prípadoch je jednoducho záťaž kladená na motor vyššia než kapacita a schopnosti systému chladenia, a tak sa motor začne prehrievať. Po takejto náročnej jazde je vhodné auto zastaviť a nechať ho niekoľko minút bežať na voľnobeh, aby sa motor „vydýchal“ a vrátil sa na svoju prevádzkovú teplotu.
Ďalšou príčinou môže byť nejaké zlyhanie v samotnom systéme chladenia, či už sa jedná o opotrebované hadičky a potrubie, starú chladiacu kvapalinu, v ktorej sa nachádza špina a nečistoty, alebo zašpinený chladič, ktorý je častokrát aj náchylný na menšie mechanické poškodenia vplyvom jeho umiestnenia v motorovom priestore. Dokonca aj kvalita motorového oleja má vplyv na účinnosť systému chladenia. V takomto prípade sa prehrievanie motora objaví takmer pri každej jazde. Keď to uvidíš, neváhaj a zober auto do servisu, pretože dlhodobé a pravidelné prehrievanie motora má veľmi negatívny vplyv na všetky jeho diely, systémy a celkový chod celého mechanizmu. V autoservise ti vymenia opotrebované súčiastky, nalejú novú chladiacu zmes, skontrolujú funkčnosť a vyčistia chladič, a následne by auto malo bežať bez akýchkoľvek problémov.
Medzi časté príčiny prehrievania motora patrí aj zlyhanie elektronických súčiastok, ktorými sú najčastejšie snímače teploty chladiacej kvapaliny a termostat. Tieto súčiastky majú za úlohu kontrolovať, a za pomoci riadiacej jednotky aj regulovať teplotu motora prostredníctvom práce chladiaceho systému. Ak snímač teploty motora nedokáže zistiť, že motor sa prehrieva, systém chladenia bude pokračovať v nedostatočnom chladení. To isté platí pre termostat – ak je chybný a ukazuje nesprávne hodnoty, riadiaca jednotka nebude mať dôvod nariadiť chladiacemu systému, aby zvýšil svoj výkon.
Dôsledky prehrievania motora
Ako sme si už povedali, pre motor nie je dobré ani podchladenie, ale ani prehriatie. Čo sa v motore deje, keď beží za prehriateho stavu? Je to ako u človeka – ani nám nie je dobre, keď máme podávať plný výkon, ak máme zvýšenú teplotu alebo sa od fyzickej námahy potíme ako keby nás obliali. V aute je tomu tak tiež. Pri prehriatí motora v ňom nastávajú zmeny, najmä v systéme mazania, ktoré spôsobujú zmenu miery trenia kontaktných súčiastok. Jednoznačným dôsledkom je zvýšená miera opotrebenia, odierania, zvýšenie tekutosti motorového oleja a jeho prípadný nedostatok v systéme. Jednotlivé súčiastky sa pod vplyvom nadmerného tepla môžu mechanicky poškodiť a zdeformovať, čím sa naruší alebo úplne zničí ich správna funkčnosť.
Oprava motora po prehriatí a ochrana pred prehrievaním motora
Ak budeš motor používať v prehriatom stave príliš dlho, môžeš si koledovať o poriadne drahú opravu. Najhorším scenárom je repasovanie celého motora, resp. jeho výmena za nový. Toto bude potrebné urobiť, ak nastane deformácia na valcoch a piestoch, na bloku motora, prípadne ďalších pridružených súčiastkach. Pri menej závažných poruchách je v rámci opravy motora častokrát potrebné vymeniť termostat, snímač teploty chladiacej kvapaliny, ventilátory systému chladenia a vodnú pumpu. Tento problém si určite nechaj vyriešiť v autoservise, kde ti odborníci presne povedia, aký typ opravy bude pre tvoje auto najvhodnejší.
Po inštalovaní nových a funkčných súčiastok bude tvoje auto ochránené pred opätovným prehrievaním. Dôležitú úlohu tu hrá aj to, či si do auta naleješ kvalitný motorový olej a kvalitnú chladiacu kvapalinu. Podstatné je zvoliť si produkty od overených výrobcov, ktoré v širokom sortimente nájdeš v našom online obchode AUTODOC. Neváhaj, a pozri sa na našu ponuku pre tvoje auto ešte dnes!
Niekoľko užitočných tipov na záver
Ak sa ti stane, že motor tvojho auta sa prehrial, čo najskôr odstav auto, ale v žiadnom prípade nevypni motor. Mohol by si mu ešte viac uškodiť. Naopak, nechaj ho bežať niekoľko minút na voľnobeh. Celkom užitočným trikom je, ak počas jazdy zapneš kúrenie a systém ventilácie v aute na maximum. Pomôžeš tým odľahčiť motoru jeho prácu s chladením, uvoľníš tým trocha tepla a motor sa rýchlejšie schladí.
V neposlednom rade je potrebné dbať na správnu údržbu motora a nákup kvalitnej chladiacej kvapaliny. Z času na čas je vhodné skontrolovať správnu hladinu chladiacej kvapaliny v expanznej nádržke, a podľa potreby túto kvapalinu doliať. Pozri sa aj na chladič, či náhodou nie je zanesený od hmyzu alebo iných nečistôt, a to najmä v prípade, že rád a často jazdíš v teréne. Prítomnosťou špiny na chladiči sa zmenšuje jeho účinná pracovná plocha, čo môže mať následný vplyv na kvalitu chladenia motora. Pravidelné čistenie a údržba celého systému chladenia je nesmierne dôležitá pre celkovú správnu funkčnosť motora a jeho udržanie v hladine optimálnej prevádzkovej teploty.
Komentovať