
Keď si človek sadne do svojho milovaného auta, posledná vec, ktorú by chcel vidieť, je rozsvietenie indikátora „Kontrola motora“ na prístrojovom paneli. Túto kontrolku pozná snáď každý majiteľ auta, no nikto z nás ju nevidí rád, pretože môže naznačovať ľahšie, ale aj závažnejšie poškodenie motora, jeho systémov, jednotiek, rôznych snímačov a senzorov, prípadne iných systémov auta. Poďme sa spoločne pozrieť na to, aké sú príčiny objavenia sa kontrolky motora, prečo niekedy začne svietiť na prístrojovom paneli, ako toto chybové hlásenie odstrániť a ako zabrániť jeho opätovnému rozsvieteniu.
Aké sú príčiny rozsvietenia kontrolky motora
Či už kontrolka motora začne svietiť alebo len sem-tam bliká, vždy naznačuje, že s tvojim autom niečo nie je v poriadku (snáď okrem prípadu štartovania auta – vtedy môžeš túto kontrolku vidieť zasvietenú na krátky čas bez toho, aby mal tvoj štvorkolesový kamarát akýkoľvek problém). Chyba je v niektorých prípadoch možno len malá, a v iných prípadoch môže ísť o závažné poškodenie.
To, o chybu akej závažnosti sa jedná, sa zistí následnou diagnostikou. Na to sa však pozrieme o niečo neskôr. Teraz poďme zistiť, prečo sa na prístrojovom paneli tento indikátor objavuje.
V prvom rade označuje nejakú chybu motora alebo chybu riadiacej jednotky motora. Na prvý pohľad sa môže zdať, že auto nemá žiadny problém a ide normálne. Opak však môže byť pravdou, a práve z toho dôvodu je potrebné, aby sa žiadne takéto chybové hlásenie nezanedbalo a s každým takým sa pracovalo s najväčšou dôležitosťou. Nikdy totiž nevieme, či nám daná chyba nepoškodí celé auto, ak sa rozhodneme ju ignorovať a jednoducho pokračovať v jazde.
Medzi najčastejšie príčiny rozsvietenia kontrolky motora patria napríklad používanie nekvalitného paliva, problémy vo výfukovom systéme – najmä čo sa týka poruchy lambda sondy, problémy v systéme zapaľovania, či už sa jedná o chybu v zapaľovacích sviečkach, zapaľovacích cievkach, snímačoch alebo v riadiacej jednotke. Okrem toho sa chyba motora môže objaviť aj pri nízkej hladine motorového oleja alebo ak sú v aute príliš zašpinené rôzne filtre (vzduchový alebo palivový), pričom následne nastáva problém s tvorbou zmesi paliva a vzduchu, a riadiaca jednotka motora to oprávnene vyhodnotí ako chybu, ktorú vodič nesmie ignorovať a musí ju začať bezodkladne riešiť.
Ako toto chybové hlásenie odstrániť

Čo je teda potrebné urobiť? V prvom rade je potrebné zastaviť auto. Ak to situácia dovoľuje, s autom je povolené prejsť do najbližšieho autoservisu, v ktorom odborníci použijú špecializované zariadenia a nástroje, pomocou ktorých sa vykoná dôkladná diagnostika. Tá pozostáva najmä z použitia skenera OBD2, ktorý mechanikovi presne ukáže kód chybového hlásenia a tiež to, kde je problém a čo je potrebné urobiť, aby sa tento problém odstránil.
Po dokončení diagnostiky nasleduje krok odstránenia samotnej príčiny problému. Pokiaľ sa napríklad jedná o zašpinený, starý, upchatý filter, či už vzduchový alebo palivový, jeho výmena je asi to najpraktickejšie riešenie. Cena týchto súčiastok nie je vysoká, a proces výmeny starej súčiastky za novú nie je náročný a v mnohých prípadoch ho človek aj s malými skúsenosťami s opravou auta zvládne do niekoľkých desiatok minút. To isté platí aj pre prípad, že kontrolka motora sa objavila vplyvom nízkej hladiny motorového oleja alebo kvôli používaniu nekvalitného (nízko-oktánového) paliva. V prvom prípade stačí doplniť motorový olej a v druhom prípade stačí začať používať kvalitnejšie palivo.
Ak je problém napríklad v systéme zapaľovania a bude potrebné vymeniť zapaľovaciu cievku alebo zapaľovaciu sviečku, tak túto prácu radšej nechaj na odborníka v autoservise. Opäť, nie je to nič extra náročné, no tieto komponenty potrebujú po inštalovaní aj správne nastavenie, a s tým si človek bez predchádzajúcich skúseností nemusí sám poradiť.
Odbornú pomoc však určite vyhľadaj, ak sa diagnostikou zistí, že príčinou rozsvietenia kontrolky motora je napríklad chybná lambda sonda, upchaté vstrekovače paliva alebo napríklad poškodenie katalyzátora. Tieto opravy už môžu byť o niečo drahšie a náročnejšie.
Tipy na záver, ako predísť rozsvieteniu kontrolky motora
Keď už vieme, čo označuje indikátor kontroly motora, vieme, čo je príčinou jeho rozsvietenia, a vieme, ako tieto chybové hlásenia opraviť a odstrániť, zamerajme sa na to, čo robiť, aby sa táto nepríjemná situácia viac nezopakovala.

V prvom rade vychádzajme z príčin týchto chybových hlásení. Ak bola problémom nízka hladina motorového oleja, nezabúdaj pravidelne kontrolovať systém mazania motora. Ak bol problém s filtrami, určite ich pravidelne meň v intervaloch, ktoré určuje a odporúča výrobca auta. Ak auto nadmerne zaťažuješ, filtre meň častejšie. Nemenej dôležité je pravidelne kontrolovať funkčnosť všetkých snímačov v systémoch, pretože aj ich zlyhanie, resp. nesprávna funkčnosť, môže spustiť kontrolku motora.
Hoci ceny paliva nie sú práve najnižšie, nikdy by si na ňom nemal až príliš šetriť a kupovať si nekvalitné pohonné hmoty. Keď budeš nabudúce tankovať, rozhodni sa pre palivo, ktoré tvojmu autu nebude škodiť. Čo sa týka systému zapaľovania, platí tu to isté, čo bolo vyššie uvedené pri filtroch – pravidelná kontrola funkčnosti a samozrejme pravidelná výmena spotrebiteľných súčiastok podľa intervalov, ktoré určuje výrobca tvojho auta.
A nakoniec – snaž sa, aby tvoje auto čo najviac bežalo pri prevádzkovej teplote motora. Pamätaj, že motoru rovnako škodí jeho prehrievanie, ako aj to, keď musí bežať za studena.
Zhrnutie a záver
Je bežnou praxou, že mnoho vodičov ignoruje rozsvietenú kontrolku motora. Títo vodiči však robia veľkú chybu, pretože riskujú, že ich auto bude po niekoľkých kilometroch či metroch nepojazdné. Veríme a vieme, že zákazníci nášho online obchodu sú zodpovední šoféri, ktorí milujú svoje autá, a keď sa u nich náhodou objaví indikátor kontroly motora, túto chybu riešia bez zbytočného odkladania.
Ak sa budeš chcieť poradiť ohľadom toho, prečo sa v tvojom aute objavila táto kontrolka, čo je potrebné urobiť alebo ako tento indikátor odstrániť, určite sa neváhaj obrátiť na odborníkov z AUTODOC, ktorí ti radi pomôžu. Okrem toho sú ti k dispozícii aj v rámci pomoci pri objednávaní produktov z nášho širokého sortimentu náhradných dielov, príslušenstva do auta alebo náradia a zariadení, medzi ktorými nájdeš napríklad aj spoľahlivé OBD2 skenery na dôkladnú diagnostiku problémov, ktoré sa môžu z času na čas objaviť v tvojom aute.
- @user_10261623.07.2024 13:35Člen
Dobrý deň,
chcem Vás poprosiť o radu, pri signalizácii oranžového ozubeného kolečka a k tomu svieti červená kontrolka. Motor sa mi dostal do núdzového režimu a nie je možné prekročiť 2 000 ot./min.
Keď som odpojil batériu a následne ju pripojil, po zapnutí zapalovania bolo všetko bez známok poruchy. Po naštartovaní sa mi po minúte tieto indikátory znovu rozsvietili. Predpokladám, že by to mohla byť vstrekovacia tryska, lebo keď bolo chladnejšie motor išiel asi 1 minútu na tri valce.
Potreboval by som núdzový režim dočasne odblokovať aspoň na dojazd, nakoľko odťahovka by ma stála veľa.
- @Dušan Dušek24.07.2024 11:08Moderátor
Dôvodov môže byť veľa a bez poriadnej diagnostiky nevieme nič poradiť, kontaktujte prosím servis.
- @user_157350702.08.2024 09:15Člen
Dobrý deň mám problém,rozsvietila sa mi žlta kontrolka motora včera som navštívil hneď servis kde mi diagnostikovali chybu DPF filtra a možná chyba vstrekovania po oprave mi po najazdených 200 kilometroch začala opäť svietiť ,som na návšteve v nemecku.je možnosť dôjsť domov na Slovensko
- @Dušan Dušek15.08.2024 09:09Moderátor
Dobré popoludnie. Ak bola vykonaná diagnostika a technik zistil príčinu poruchy, opravy sa musia vykonať podľa tejto diagnostiky, inak problém pretrváva a zobrazí sa varovný indikátor. Pravdepodobne budete musieť niečo zmeniť alebo opraviť alebo vyčistiť filter. Všetky ďalšie opravy po diagnostikovaní musia byť podpísané hlavným diagnostikom.
- @user_162696405.09.2024 19:33Člen
Dobry den, mam renault megane IV, 2016, 1.2 Tce 97 kw. Rozsvietila sa kontrolka motora diagnostika ukazala chybny chod katalyzatora. Ten bol vymeneny je novy, cisty ,taktiez lambda sondy aj napriek tomu sa kontrolka rozsvieti. Tankujem kvalitne palivo, moze to sposobovat ukostrenie alebo nieco ine. Su vymenene sviecky aj filtre.
- @Dušan Dušek06.09.2024 14:15Moderátor
Na základe popisu je ťažké vyriešiť váš problém, odporúčame vám kontaktovať servis pre úplnú diagnostiku a identifikáciu príčiny problému.
- @user_179079121.12.2024 23:40Člen
Ak sa mi rozsvietila kontrolka batérie a aj motora signalizuje to 2 chyby alebo kontrolka motora svieti s dôvodu batérie ?
- @Graziana Venturi23.12.2024 13:55@user_1790791Člen
Existujú rôzne možnosti a kombinácie chýb. V každom prípade musíte pripojiť tester, prečítať chybové kódy, so skúsenosťami ich môžete použiť na pochopenie príčiny poruchy.
- @user_180856303.01.2025 18:07Člen
Dobrí večer mohli bi ste mi povedať tak približne neda sa mi naštartovať auto us týždeň neda sa vobec vo tam prosím môže bit probelem vopred ďakujem
- @Dušan Dušek20.01.2025 11:03Moderátor
Dôvodov môže byť veľa, ale najprv musíte urobiť diagnóstiku.
- @user_186840309.02.2025 08:19Člen
Dobrý deň, mám Ford focus mk2 2.0tdci
Začal svietiť motor po výmene vstrekov a dpf filtra ,ktomu meneny aj dpf snimac a stále svieti kontrolka motora a hádže ho do núdzového nejakú radu?- @Dušan Dušek10.02.2025 11:13Moderátor
Je potrebné zopakovať diagnostiku a prečítať chybové kódy z riadiacich jednotiek, ktoré indikujú príčinu poruchy.
- @user_192749208.04.2025 12:02Člen
Dobrý deň,
môj Dacia duster 1,3 Tce 96 kW 4x4, manuál 6 st.vykazuje v poslednej dobe vysokú spotrebu paliva. V meste cca 12 l/ 100 km. Jazdou na nespevnených cestách - poľné cesty je to aj 16 l. Motor má vymenený motorový olej a všetky filtre až na palivový - mechanik konštatoval, že takýto filter moje vozidlo nemá. ?.
Pri štarte sa stáva, že sa rozsvieti kontrolka motora a vozidlo nenatočí. Následným štartom natočí. Táto závada sa zopakovala už viac krát a to častejčie častejšie. Je možné, že sú vadné nejaké senzory- váha vzduchu, lambda sonda prípadne iné? Neviem nájsť palivový filter a tiež váhu vzduchu.
Prosím poradiť.
Ďakujem- @Dušan Dušek08.04.2025 14:31Moderátor
Na presné určenie poruchy je potrebné vykonať diagnostiku. Príčinou môžu byť chybné snímače (kľukový hriadeľ, vačkový hriadeľ, merač prietoku vzduchu atď.) alebo zapaľovacie sviečky so zapaľovacími cievkami.
Komentáre – 14