
Pre stiahnutie aplikácie:
Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty
Kedy by sa mali vymeniť brzdové kotúče?
Životnosť predných brzdových kotúčov je v priemere 50,000–70,000 km, a zadných 70,000–100,000 km. Niekedy bude potrebné výmenu vykonať skôr. Nové kotúče sa musia inštalovať, ak sa opotrebujú na minimálnu prípustnú hrúbku uvedenú v návode na používanie auta. Hrúbku sa odporúča merať pomocou posuvného meradla každých 10,000 km. Praskliny, zárezy, nerovnomerné opotrebenie a zvlnenie indikujú potrebu výmeny súčiastky.
Proces kontroly opotrebenia brzdového kotúča:
Poznáme aj nepriame príznaky, ktoré vám ukážu, že je potrebné skontrolovať alebo vymeniť brzdové kotúče. Ak pociťujete trasenie, rinčanie, rachot alebo vibrácie pri brzdení, môže to indikovať, že súčiastky sú zvlnené. V tomto prípade bude potrebné vykonať ďalšie úkony merania, ako napríklad použiť číselný indikátor. Pred meraním dôkladne vyčistite náboj kolesa a kotúč. Nainštalujte zariadenie na stojan a jeho vreteno dajte zvislo voči povrchu kotúča, asi 5 mm od jeho okraja. Špička vretena by mala byť v kontakte s povrchom. Potom otočte nábojom kolesa. Číselný indikátor by nemal ukazovať odchýlku väčšiu než 0,06 mm.
Slabé a nerovnomerné brzdenie, a tiež vibrácie na brzdovom pedáli, často indikujú nerovnomerné opotrebenie trecích povrchov brzdových kotúčov.
Je potrebné vymeniť brzdové kotúče a brzdové platničky spolu?
Pri výmene brzdových kotúčov sa odporúča súčasne inštalovať nové brzdové platničky. Staré súčiastky majú na sebe vytvorený vzor opotrebenia, ktorý korešponduje so starými brzdovými kotúčmi. Pri používaní týchto brzdových platničiek je riziko predčasného opotrebenia kotúčov a zníženie brzdného výkonu. Dĺžka trvania procesu závisí od dizajnu vozidla a vašich mechanických zručností. V priemere trvá inštalácia nových brzdových kotúčov a brzdových platničiek od 15 minút do 3 hodín.
Môžem vymeniť iba jeden brzdový kotúč?
Nie, nemôžete. Brzdové kotúče sa musia vymeniť iba v páre v rámci danej nápravy. Inak vplyvom menšej hrúbky starej súčiastky bude mať piest rozdielnu dĺžku ťahu, brzdový mechanizmus nebude pracovať simultánne, čo bude viesť k nestabilite vozidla pri brzdení.
Je jazda s opotrebovanými brzdovými kotúčmi nebezpečná?
Áno, je pomerne nebezpečná, preto by sa mali opotrebované brzdové kotúče ihneď vymeniť. Brzdové kotúče, ktoré sú príliš tenké, nedokážu účinne odvádzať teplo, kvôli čomu prasknú alebo sa poškodia po prehriatí. Výsledkom bude zablokovanie kolesa a šmyk auta. Nerovnomerné opotrebenie a hlboké drážky zmenšujú oblasť kontaktu s brzdovou platničkou, čo vedie k zhoršeniu brzdného výkonu. Zvlnenie spôsobí laterálne vybehnutie, čo vedie k nerovnomernému opotrebeniu pracovného povrchu súčiastky a predĺženému pohybu brzdového pedála (tzv. „špongiové brzdy“). Čo sa týka korózie, brzdové kotúče sa môžu použiť, ak sa na nich objaví malá korózia, no počas jazdy by ste mali očistiť ich povrch tak, že naplno zatlačíte brzdový pedál. Ak sa brzdný výkon výrazne znížil vplyvom korózie, alebo brzdový mechanizmus nefunguje správne, súčiastky sa musia vymeniť čo najskôr.