GM 5L40-E a 5L50 sú 5-rýchlostné automatické prevodovky s funkciou manuálneho ovládania. Vyrábajú sa od roku 1999. Sú inštalované na mnohých autách vyrobených spoločnosťou General Motors. K dispozícii ich majú najmä modely značiek Cadillac, Pontiac, Holden, Chevrolet, Saturn, Opel, a Land Rover. Nájdeme ich aj na modeloch BMW pod rôznymi kódmi prevodovky.
Ako funguje prevodovka GM 5L40-E a 5L50
Prevodovky GM 5L40-E a 5L50 majú základ v klasických automatických prevodovkách s hydraulickým konvertorom krútiaceho momentu a súborom planétových kolies. Vďaka špeciálnemu softvéru majú niekoľko prevádzkových režimov, zaručujú optimálne nastavenie pre rôzne jazdné podmienky. Manuálny režim sa môže aktivovať posunutím radiacej páky do príslušnej polohy označenej (napríklad) písmenom “M”, a jej posunutím smerom k značke “+” alebo “-” pre radenie rýchlostí nahor alebo nadol.
Technické vlastnosti prevodoviek GM 5L40-E a 5L50
Kód prevodovky | Max objem motora, L | Max krútiaci moment motora, Nm | Typ pohonu | Začiatok výroby | Inštalované na modeloch |
5L40E (A5S360R) | 3.6 | 360 | Zadný, Pohon všetkých kolies | 1999 | Cadillac CTS; BMW X5 E53; Pontiac Solstice; BMW E39; Cadillac STS; Cadillac SRX; Pontiac G8; BMW E46; BMW X5 E83; BMW Z3 E36 |
5L50E (A5S390R) | 4.6 | 450 | Zadný, Pohon všetkých kolies | 2000 | Cadillac CTS; Cadillac SRX; BMW X5 E53; Cadillac XLR |
Bežné zlyhania prevodoviek GM 5L40-E a 5L50
- Olejové čerpadlo je citlivé na vysoké otáčky motora a zvykne sa zablokovať.
- Olej sa kontaminuje produktami opotrebenia uzávierky konvertora krútiaceho momentu.
- Solenoidy a kanáliky hydraulickej jednotky sa upchajú, ak sa prevodová kvapalina nevymení včas.
- Nedostatok oleja spôsobí trhavé pohyby pri radení rýchlostí.
- Trecie spojenia sa prehrievajú a zničia vplyvom zníženia tlaku maziva.
- Vytvarované gumové piesty sa spália vplyvom prehriatia.
Komentovať