Žeraviace sviečky, alebo niekedy nazývané aj ako žhaviace sviečky, sú základnou súčiastkou systému žeravenia vo vozidlách s dieselovým motorom. Možno si si myslel, že ich konštrukcia a princíp funkčnosti je podobný, ako je to u zapaľovacích sviečok, ktoré sa používajú v benzínových motoroch. Opak je pravdou – je tu totiž niekoľko zásadných odlišností, o ktorých si povieme viac v tomto článku.
Základný princíp funkčnosti žeraviacich sviečok
Tieto komponenty majú jednu podstatnú základnú funkciu, ktorou je vytvorenie tepla dostatočného na naštartovanie motora. Zapaľovacie sviečky v benzínových motoroch pracujú neustále počas chodu motora a tvoria iskry, ktorými sa zapaľuje zmes paliva a vzduchu. Naopak, žeraviace sviečky v dieselových motoroch sú potrebné iba pri štartovaní motora.
Celý proces prevádzky žhavičov môžeme rozdeliť do troch základných fáz. Prvou fázou je akési zahriatie sviečok na prevádzkovú teplotu. Je to presne tá fáza, keď si ako vodič sadneš do dieselového auta, vložíš kľúčik do zapaľovania, otočíš ho do druhej polohy, a niekoľko sekúnd počkáš. Obvykle táto fáza trvá 3 až 7 sekúnd, čo závisí napríklad od teploty okolia – v zime to trvá dlhšie, v lete kratšie. Druhá fáza je samotné štartovanie – v tejto chvíli už majú žeraviace sviečky potrebnú teplotu na naštartovanie motora. Ty otočíš kľúčikom a motor je naštartovaný. Nasleduje posledná fáza procesu – „dožhavenie“. V tejto fáze si sviečky ešte nejaký čas zachovávajú prevádzkovú teplotu, ktorá je dôležitá pre celkové zníženie miery škodlivosti výfukových plynov, nakoľko pri stále vysokej teplote žeraviacich sviečok sa palivo dobre spaľuje aj pri relatívne studenom motore.
Životnosť žeraviacich sviečok a intervaly výmeny
Životnosť týchto súčiastok je o niečo kratšia oproti svojim „príbuzným“, zapaľovacím sviečkam. Obvykle sa môžeš stretnúť s informáciou, že ideálnym intervalom výmeny žeraviacich sviečok je míľnik 30 000 km, no v niektorých autách to môže byť až 50 000 km. Záleží to však najmä od podmienok používania vozidla, celkového nájazdu a veku vozidla, správnej starostlivosti a včasnej údržby okolitých systémov a súčiastok.
Poruchy a príznaky poškodenia žeraviacich sviečok
Medzi najčastejšie poruchy žeraviacich sviečok patria poškodenia vyplývajúce buď z používania starých súčiastok alebo príliš namáhaných súčiastok, ktoré už nezvládajú znášať pracovnú záťaž. Na starších žhaviacich sviečkach sa môže objaviť tepelné poškodenie. Čo sa týka elektrického poškodenia, na žeraviacich sviečkach, resp. v danom elektrickom okruhu, sa môže objaviť skrat alebo otvorenie okruhu na kontakte sviečky. Nemenej častým poškodením je mechanické poškodenie, ktoré sa objaví vplyvom neodborného zásahu do motora alebo vplyvom amatérskej výmeny starej sviečky za novú.
V tomto prípade ide najčastejšie o poškodenie závitu žhaviacej sviečky, poškodenie otvoru/šachty sviečky alebo zlomenie starej sviečky v jej montážnej pozícii pri neodbornom a nevydarenom pokuse vybrať ju a vymeniť za novú.
Ak sú v dieselovom motore poškodené žeraviace sviečky, pocítiš to na chode motora. Prvým jasným znakom poškodenia sviečok bude náročné štartovanie, a to nie len v zime alebo za zlého a chladného počasia, ale aj v prípade, že s počasím práve nie je žiadny problém. V tomto ohľade je vhodné pozrieť sa aj na stav autobatérie a alternátora, a hľadať možnú príčinu chyby tam, no pravdepodobnejšie je, že za nenaštartovanie tvojho naftového motora budú môcť práve sviečky. Ak je ich poškodenie vážnejšie, motor nebude možné naštartovať, čo sa môže výraznejšie prejaviť v zime alebo v nepriaznivom počasí.
Môžem žhaviče opraviť alebo je vhodnejšie ich vymeniť za nové?
Žhaviace sviečky dieselového motora sú spotrebiteľné súčiastky, ktoré sa neoplatí opravovať. Nie sú to drahé komponenty a na sklade ich stále má množstvo predajcov, takže ani s okamžitou dostupnosťou určite nebude problém. Práve preto je najvhodnejšie ich vymeniť za nové.
Postup výmeny starých sviečok za nové je pomerne jednoduchý a zvládne ho takmer každý vodič, aj ak napríklad nemáš nejaké extra skúsenosti s opravami auta. Ak si však netrúfaš na svojpomocnú výmenu, kontaktuj autoservis, kde ti odborníci veľmi radi pomôžu.
Základným pravidlom pri výmene starých sviečok za nové je výmena všetkých sviečok v rámci jednej opravy. Zaručí sa tým správna funkčnosť celého systému, predĺženie životnosti komponentov a odbremení ťa to od zisťovania, ktorá sviečka funguje správne, a ktorá nie.
Okrem toho je pri výmene potrebné dávať si pozor na to, aby sa do systému (otvoru/šachty žhavičov) nedostali žiadne nečistoty. Nové žeraviace sviečky je potrebné utiahnuť správnym krútiacim momentom – jeho hodnotu obvykle uvádza výrobca auta alebo výrobca súčiastky. Táto hodnota sa obvykle pohybuje na úrovni 20 až 25 Nm. V neposlednom rade je po tomto úkone výmeny potrebné správne zapojiť autobatériu, aby sa predišlo akýmkoľvek problémom v elektrickom systéme auta, a aby vozidlo bežalo hladko.
Tip na záver
Keď budeš potrebovať nové žhaviče do tvojho naftového vozidla, určite sa obráť na online obchod AUTODOC a na našich odborníkov, ktorí ti poradia, aký produkt si máš vybrať. Je totiž veľmi dôležité, aby si si do auta inštaloval kvalitné žeraviace sviečky, ktoré sú spoľahlivé, zaručia svoju dlhú životnosť a bezproblémovú prevádzku. Ušetríš sa tak od ďalších starostí s ich predčasnou výmenou.
Komentovať