S-AWC (Super All Wheel Control) je značkový systém kontroly dynamiky vozidla, ktorý sa inštaloval na autách Mitsubishi s pohonom všetkých kolies (AWD). Používa sa od roku 2007. Systém kontroluje, koľko krútiaceho momentu sa prenáša na každé koleso. Vylepšuje sa tým dynamika vozidla, ovládateľnosť, bezpečnosť a vlastnosti v teréne.
Ako funguje systém S-AWC
Pohon všetkých kolies v autách so systémom S-AWC môže byť plnohodnotný alebo na vyžiadanie. Elektronicky riadená viackotúčová spojka alebo centrálny diferenciál, ktorý rozdeľuje krútiaci moment symetricky, sa používa na rozloženie krútiaceho momentu medzi nápravy. V hybridných verziách nie je medzi nápravami mechanické spojenie. Zadná náprava je napájaná elektromotorom.
S-AWC optimalizuje prevádzku nasledovných systémov:
- AYC (aktívna kontrola vychýlenia sa od kurzu jazdy): Kontroluje diferenciály kolies a posilňovač riadenia. Systém distribuuje krútiaci moment medzi všetky 4 kolesá podľa podmienok na ceste.
- ASC (aktívna kontrola stability): Pomáha udržať zamýšľanú dráhu jazdy spomalením nápravy, ktorá prekĺzava, a redukovaním krútiaceho momentu motora.
- Sport ABS: Vylepšuje brzdovú účinnosť pri jazde cez zákruty a bráni šmyku.
Technické vlastnosti systému S-AWC
Typ pohonu | Rozloženie krútiaceho momentu | Režimy | Modely Mitsubishi vybavené týmto typom pohonu | |
Medzi nápravy | Medzi kolesá | |||
Pohon všetkých kolies na vyžiadanie | Viackotúčová spojka zapája zadnú nápravu, keď deteguje, že predná náprava prekĺzava. | Systém AYC kontroluje posilňovač riadenia, aktívny predný diferenciál a brzdy. | Eco: Na šetrenie paliva. Snow: Na klzké povrchy. Normal: Na suché vozovky. Lock: Pre off-road povrchy. | Outlander |
Hybridný pohon všetkých kolies | Twin Motor 4WD systém kontroluje 2 elektromotory, z ktorého každý poháňa vlastnú nápravu. | Systém AYC spomaľuje preklz kolies použitím brzdového mechanizmu. | Normal: Pre jazdu na dobrých povrchoch. 4WD Lock: Pre off-road podmienky. | Outlander PHEV |
Plnohodnotný pohon všetkých kolies | Centrálny diferenciál distribuuje krútiaci moment motora v pomere 50:50. | Systém AYC kontroluje brzdy a aktívny diferenciál. | Tarmac: Pre suché povrchy. Gravel: Pre mokré a hlinené povrchy. Snow: Pre klzké povrchy. | Lancer Evolution |
Komentovať