Každý spaľovací motor je charakteristický určitými základnými súčiastkami, ktoré umožňujú jeho hladký chod. Keďže sa zväčša jedná o piestové motory, základnými komponentmi pohonnej jednotky sú práve piesty a valce motora, do ktorých sa nasáva palivová zmes, stláča sa, zapaľuje sa a vzniknutá energia poháňa ďalšie súčiastky motora. Základným princípom funkčnosti spaľovacích motorov je premena tepelnej energie a tlaku z detonácie paliva na rotačný pohyb kolies. Prvými súčiastkami, ktoré v rámci motora a procesu premeny jednosmerného (vertikálneho pohybu piestov) pohybu na rotačný pohyb získavajú rotáciu, sú ojnice motora. O týchto komponentoch si dnes povieme niečo viac.
Kde sa nachádza ojnica a na čo slúži
Ojnica, inak nazývaná aj ako piestna tyč, je pevnou súčasťou piestu motora, ktorý sa pohybuje vo valci motora. Je teda neoddeliteľnou súčasťou tejto skupiny, pričom samotná ojnica sa skladá z niekoľkých častí. Vo všeobecnosti sa jedná o robustnú kovovú tyč, ktorá je na oboch koncoch zakončená hlavou piestu, pričom na jednom z koncov je uspôsobená tak, aby sa dokázala spojiť s kľukovým hriadeľom. Tzv. malá hlava ojnice sa spája s piestnou časťou komponentu, a tzv. veľká hlava sa spája s kľukovým hriadeľom.
Sekcia medzi týmito dvomi hlavami ojnice sa nazýva driek, a je obvykle vyrobená z trvanlivého a odolného kovu, nakoľko súčiastka pracuje pod neustálym tlakom a pod vysokou teplotou, a tieto nepriaznivé prevádzkové podmienky musí dobre znášať po veľmi dlhý čas. Životnosť tohto komponentu je vo všeobecnosti veľmi dlhá a výmena sa uskutočňuje iba zriedka. Najčastejšie sa na výrobu ojníc motorov používa oceľ s rôznymi inými zliatinami, a najefektívnejším spôsobom výroby je metóda kovania a následného obrábania pre lepšie vyváženie a redukciu celkovej hmotnosti súčiastky.
Typy a konštrukcie ojnice motora
Vyššie sme si popísali základnú konštrukciu ojníc, ktoré sa používajú v motoroch áut. Ide o tzv. jednoduchú konštrukciu s rozdelenou hlavou. Typickou črtou tohto typu konštrukcie je malá a veľká hlava na jednotlivých koncoch ojnice. Podobná konštrukcia, avšak s uzatvorenou hlavou, sa používa v motoroch určených pre motocykle. Lodné motory najčastejšie využívajú tzv. jednoduchú konštrukciu s oddelenou hlavou, v rámci ktorej sa driek a hlava ojnice spájajú pomocou skrutiek. Posledným konštrukčným typom ojnice motorov je tzv. rozvidlená ojnica používaná vo vidlicových motoroch.
Aké sily musí znášať ojnica motora?
Ojnica motora patrí medzi najviac namáhané komponenty motora. Ako sme si už povedali, z tohto dôvodu je potrebné, aby bola vyrobená z veľmi odolného materiálu. Piestna tyč motora musí znášať najmä sily, ktoré na ňu pôsobia vplyvom spaľovania paliva, no okrem toho sa musí popasovať aj s inými, pridruženými silami a tlakmi, ako napríklad so zotrvačnosťou z vlastnej hmotnosti.
Tlak a teplota pri spaľovaní paliva v spaľovacích komorách sú obrovské. Tieto sily sa prenášajú na hlavu piestu a následne na ojnicu motora a kľukový hriadeľ, čím sa zabezpečuje rotačný pohyb. Čím sú otáčky motora vyššie, tým sú aj väčšie sily pôsobiace na piesty a ojnice motora. O správnu prevádzku týchto pohyblivých súčiastok sa samozrejme stará motorový olej.
V tomto ohľade však môžeme hovoriť o jednej výnimke, a to o ojniciach, ktoré sa inštalujú do športových áut, resp. pretekárskych áut. Základným predpokladom úspechu je čo najväčšie zníženie hmotnosti vozidla, a preto sa v týchto autách používajú ojnice z ľahkých materiálov, napríklad z rôznych hliníkových zliatin. Hmotnosť motora sa týmto výrazne zníži, a môže sa zvýšiť aj jeho výkon, no je potrebné povedať, že ojnice vyrobené z tohto materiálu majú výrazne kratšiu životnosť oproti piestnym tyčiam inštalovaným v bežných sériovo vyrábaných autách používaných v rámci normálnych podmienok na verejných komunikáciách.
Problémy, poruchy a poškodenia ojnice motora
Hoci sa jedná o veľmi robustnú súčiastku vyrobenú z trvanlivých materiálov a vyznačujúcu sa dlhou životnosťou, niekedy sa na nej môžu objaviť poškodenia, ktoré je potrebné riešiť. Poškodenia tohto komponentu sú zriedkavé, no ak sa objavia, môže ísť napríklad o trhliny alebo praskliny na súčiastke. Ich vznik je najčastejšie spôsobený únavou materiálu vplyvom dlhodobého používania súčiastky v nepriaznivých a náročných podmienkach. Tieto praskliny nie je možné jednoducho opraviť, a preto je ideálnym a cenovo dostupným i časovo rozumným riešením výmena týchto komponentov za nové.
Vplyvom dlhého používania sa môžu jednotlivé spojovacie prvky ojnice uvoľniť. Ak nastane takáto situácia, najvhodnejším riešením je výmena puzdier ojnice motora, prípadne výmena piestu a kontrola všetkých tesnení.
Potrebné je tiež dbať na pravidelnú kontrolu stavu motorového oleja a jeho pravidelnú výmenu. Ak sa v motore používa zašpinený olej plný abrazívnych častíc, tieto môžu mať negatívny vplyv na ojnicu a môžu ju rýchlejšie opotrebovať. Nedostatok motorového oleja v systéme má na ojnice podobné účinky.
Na ojnicu motora môže mať z dlhodobého hľadiska vplyv aj tepelná záťaž, ktorá môže spôsobiť miernu deformáciu súčiastky. V tomto prípade hovoríme o skrútení piestnej tyče, ohnutí alebo zmene uhlu pôsobenia ojnice, čo má následný vplyv na rotáciu kľukového hriadeľa a zníženie potenciálneho výkonu komponentu. V prípade ohnutia ojnice je riešením jej vyrovnanie pomocou rôznych vyrovnávacích nástrojov.
Tipy na záver
Ojnica motora má sama o sebe veľmi dlhú životnosť. Ak však chceš, aby jej životnosť dosiahla maximálnu hodnotu, a aby tvoje auto bežalo hladko čo najdlhší čas, potrebné je dodržiavať niektoré zásady správnej jazdy. Vyhni sa agresívnemu štýlu jazdy, otáčky motora nevytáčaj na najvyššie hodnoty a pravidelne sa staraj o systém mazania motora. Všetky tieto veci totiž majú vplyv na to, ako veľmi budú zaťažované ojnice motora a ako dlho budú v tvojom aute bezproblémovo fungovať.
Ak bude napokon potrebné ojnicu motora vymeniť, určite zvoľ piestnu tyč vyrobenú z rovnakého materiálu, z akého bola vyrobená tá pôvodná. Výrobca auta totiž zohľadňuje námahu kladenú na túto súčiastku a podľa toho dôkladne určí, aký typ materiálu ojnice je pre daný motor najvhodnejší. Neoplatí sa teda nechať sa zlákať lacnejšou alternatívou vyrobenou z iného materiálu. Tvojmu motoru by to mohlo uškodiť, a ak by sa aj nič zlé nestalo, súčiastka by určite mala kratšiu životnosť, než originálny diel. Dávaj si na cestách pozor a ak budeš čokoľvek potrebovať, obráť sa na našich odborníkov z online obchodu AUTODOC, ktorí ti veľmi radi poradia a pomôžu so správnym výberom ojníc motora. V našom katalógu nájdeš široký výber rôznych produktov pre motor tvojho auta – stačí iba zvoliť značku, model a rok výroby vozidla, a náš vyhľadávač ti nájde všetky kompatibilné súčiastky.
Komentovať