Xtronic CVT je elektronicky ovládaná kontinuálne variabilná prevodovka inštalovaná na mnohých modeloch značky Nissan a niektorých modeloch Renault a Infiniti. Vyrába sa zhruba od začiatku 21. storočia. Moderné modely majú režim manuálneho radenia so 6 virtuálnymi rýchlosťami. Všetky prevodovky Xtronic CVT sú vyrábané japonskou spoločnosťou Jatco, dcérskou spoločnosťou firmy Nissan Motor Co., Ltd.
Princíp funkčnosti prevodovky Xtronic CVT
Väčšinou je Xtronic CVT kontinuálne variabilná prevodovka poháňaná klinovým remeňom, elektronicky riadená, a k dispozícii má hydraulický konvertor krútiaceho momentu. Remeň bol nahradený reťazou vo výkonnejších motoroch. Verzie pre hybridné vozidlá používajú suchú spojku namiesto konvertora krútiaceho momentu.
Manuálny režim používa elektronickú riadiacu jednotku so špeciálnym softvérom. Pre jeho aktiváciu musí vodič preradiť radiacu páku do polohy “D” a potom postrčiť páku doľava pre uzamknutie zaradenej rýchlosti. Ak chce radiť nahor alebo nadol, vodič musí pohnúť radiacou pákou doľava alebo doprava – k značkám “+” alebo “–”.
Obľúbené prevodovky Xtronic CVT
Index prevodovky | Max objem motora, l | Max krútiaci moment motora, N·m | Typ pohonu | Začiatok výroby | Inštalovaná na modeloch |
JF009E (RE0F08A, RE0F08B) | 1.8 | 175 | Predný | 2002 | Nissan Cube Z11; Nissan Tiida C11; Nissan Note E11; Nissan Wingroad Y12 |
JF010E (RE0F09A, RE0F09B) | 3.5 | 350 | Predný, Pohon všetkých kolies | 2002 | Nissan Murano Z50; Nissan Presage U31; Nissan Altima L32; Nissan Teana J31; Nissan Quest RE52; Nissan Teana J32; Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Renault Megane III; Renault Scenic 3 |
JF011E (RE0F10A) | 2.5 | 250 | Predný, Pohon všetkých kolies | 2005 | Nissan Altima L32; Renault Fluence 1; Nissan Murano Z51; Nissan Qashqai J10, J11; Renault Koleos 1; Nissan Sentra B16, B17; Nissan Teana J32; Renault Scenic 3; Nissan X-Trail T31, T32; Nissan Juke F15; Renault Latitude 1; Renault Megane 3; Nissan Tiida C11 |
JF016E (RE0F10D, RE0F10F) | 2.5 | 250 | Predný, Pohon všetkých kolies | 2012 | Nissan Elgrand E52; Nissan Murano Z51; Nissan Altima L33, L34; Renault Arkana 1; Nissan Qashqai J11; Renault Megane 3; Nissan Serena C26, C27; Nissan Juke F15; Renault Koleos 2; Nissan NV200 M20; Nissan Sentra B17; Renault Clio 4; Renault Fluence 1; Renault Scenic 3; Nissan Rogue T32; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32 |
JF017E (RE0F10G, RE0F10E) | 3.5 | 380 | Predný, Pohon všetkých kolies | 2012 | Nissan Altima L33, L34; Nissan Maxima A36; Nissan Qashqai J11; Nissan Pathfinder R52; Renault Latitude 1; Nissan Elgrand E52; Infiniti JX35 L50; Nissan Murano Z52; Infiniti QX60; Renault Koleos 2; Nissan Teana L33, L34; Nissan X-Trail T32 |
JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) | 2.5 | 350 | Predný, Pohon všetkých kolies | 2012 | Infiniti QX60; Nissan Pathfinder R52; Nissan Rogue T32; Nissan Serena C27; Nissan X-Trail T32 |
JF019E (RE0F10H, RE0F10J) | 3.5 | 450 | Predný, Pohon všetkých kolies | 2014 | Nissan Murano Hybrid Z52; Nissan Altima Hybrid L33 |
Bežné zlyhania prevodoviek Xtronic CVT
Zlyhania | Prevodovky |
Často sa poškodzuje krokový elektromotor. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF011E (RE0F10A) |
Agresívny štýl jazdy s prudkým brzdením spôsobuje natiahnutie remeňa kontinuálne variabilnej prevodovky. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Solenoidy sa upchajú a prevodovka začne prekĺzavať. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF016E (RE0F10D, RE0F10F); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H); JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Tlakový regulačný ventil olejového čerpadla má krátku životnosť, je citlivý na zašpinenie a môže sa zablokovať. | JF009E (RE0F08A, RE0F08B); JF011E (RE0F10A); JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF010E (RE0F09A, RE0F09B); JF019E (RE0F10H, RE0F10J); JF016E (RE0F10F, RE0F10D) |
Riadiaci modul prevodovky sa predčasne poškodí. | JF010E (RE0F09A, RE0F09B) |
Prehrievanie môže spôsobiť zlyhanie vstupných a výstupných senzorov rýchlosti kontinuálne variabilnej prevodovky, a zlyhanie pretlakového ventilu. | JF011E (RE0F10A) |
Ložiská vstupného a výstupného hriadeľa sa niekedy opotrebujú pri nízkom počte najazdených km. V tomto prípade z nich budete počuť špecifické hučanie. | JF011E (RE0F10A) |
Ložisko kladky kontinuálne variabilnej prevodovky sa často poškodzuje. | JF016E (RE0F10D, RE0F10F) |
Hydraulický konvertor krútiaceho momentu sa môže predčasne poškodiť. | JF016E (RE0F10D, RE0F10F) |
Vplyvom svojej polohy sa chladič prevodového oleja pomerne rýchlo zašpiní, vplyvom čoho sa bude prevodovka prehrievať. | JF017E (RE0F10G, RE0F10E); JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) |
Drážkové spoje sa rýchlo opotrebujú vplyvom vysokého krútiaceho momentu spôsobeného agresívnym štýlom jazdy. | JF017E (RE0F10G, RE0F10E) |
Ventily elektromagnetickej spojky sa vypália. | JF018E (RE0F10F, RE0F03H, RE0F02H) |
Komentovať