
Prevodovka s priamym radením (DSG) je elektronicky riadená automatická prevodovka s dvojitou spojkou a s viacerými hriadeľmi. Je inštalovaná na mnohých autách od Volkswagen Group. Majú ju k dispozícii hlavne autá značiek Škoda, SEAT, Volkswagen, a Bugatti.
Táto prevodovka debutovala v roku 2003 na modeli Volkswagen Golf Mk4 R32. Bola to prvá automatizovaná prevodovka na svete inštalovaná na sériovo vyrábanom aute. Táto prevodovka ponúka režim automatického alebo manuálneho radenia rýchlostí.
Dodnes sa vytvorilo niekoľko generácií tejto prevodovky. Mnoho z nich sa vytvorilo v rámci spolupráce s inými výrobcami, vrátane BorgWarner a LuK.
Ako funguje prevodovka DSG
Hlavnou výhodou tohto druhu prevodovky je stály prenos rotačného krútiaceho momentu, čo je možné dosiahnuť vďaka dvom spojkám a dvom hriadeľom prevodovky. Jedna rýchlosť je zapojená, zatiaľ čo druhá je pripravená na zapojenie. Elektronická riadiaca jednotka zvolí určitú rýchlosť podľa signálov z rôznych senzorov. Zapojenie rýchlosti sa vykonáva pomocou riadiacich, elektromagnetických ventilov a ventilov na reguláciu tlaku. Ak chcete prepnúť do manuálneho režimu, radiacu páku je potrebné presunúť do pravej strany. Ak chcete redukovať prevodový pomer, páku presuňte k značke “+” alebo “-”. Páčkové radenie je v ponuke v mnohých verziách a slúži na ovládanie manuálnej prevodovky.
Obľúbené verzie prevodovky DSG
Verzia | Kód | Počet rýchlostí | Max krútiaci moment, N·m | Max objem motora, L | Druh spojky | Začiatok výroby | Inštalovaná na modeloch |
DSG-6 | DQ250 (02E) | 6 | 350 | 3.2 | Suchá | 2003 | Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6; Seat Leon 1P; Škoda Octavia A5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Superb B6; Volkswagen Touran |
DSG-7 | DQ200 (0AM) | 7 | 250 | 2.0 | Suchá | 2007 | Škoda Rapid; Volkswagen Golf 6; Škoda Fabia 2; Volkswagen Polo 5; Volkswagen Passat B7; Škoda Superb B6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Octavia A7 |
DSG-7 | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) | 7 | 600 | 2.5 | Olejová | 2008 | Volkswagen Golf 7; Škoda Superb B8; Volkswagen Tiguan NF; Škoda Octavia A7; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Jetta 6 |
DSG-7 | DQ380 (0DE) | 7 | 420 | 2.0 | Olejová | 2015 | Volkswagen Golf 7 GTI; Volkswagen Magotan |
DSG-7 | DQ381 (0GC) | 7 | 420–430 | 2.0 | Olejová | 2017 | Volkswagen Golf 7.5 R; Škoda Karoq; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Octavia 3 A7; Volkswagen Golf Sportsvan; SEAT Leon 3; Volkswagen Arteon |
DSG-7 | DL382 (0CK/0CL) | 7 | 500 | 3.0 | Olejová | 2015 | Volkswagen Phideon |
Bežné zlyhania prevodoviek DSG
Zlyhania | Prevodovky |
Časté trhanie a vibrácie počas prevádzky. | DQ250 (02E) |
Solenoidy sa môžu upchať produktami opotrebenia spojky, ak sa prevodový olej nevymení včas. | DQ250 (02E), DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
Set spojky sa opotrebuje predčasne. | DQ200 (0AM) |
Elektronická riadiaca jednotka sa vypáli. | DQ200 (0AM) |
Kryt mechatronickej jednotky môže prasknúť vplyvom vysokého tlaku oleja. | DQ200 (0AM) |
Vidlica zapájajúca šiesty prevodový stupeň je náchylná na zlyhanie. | DQ200 (0AM) |
Prevodovka sa môže prehriať vplyvom upchatia výmenníka tepla. | DQ500 (0BT, 0BH, 0DL) |
Zlyhanie mechatronickej jednotky. | DL382 (0CK, 0CL) |
Prevodovka rýchlo stráca svoje prevádzkové vlastnosti. Spôsobuje to opotrebenie ložiska spojky. | DL382 (0CK, 0CL) |
Komentovať