Geartronic je poloautomatická prevodovka s hydraulickým konvertorom krútiaceho momentu a funkciou manuálneho radenia, ktorá sa používa v osobných a nákladných autách značky Volvo. Vytvorená bola v 90. rokoch 20. storočia. Dnes je v ponuke takmer pre všetky modely tejto značky. Manuálny režim umožňuje vodičovi prevziať v prípade potreby kontrolu nad vozidlom; napríklad pre zlepšenie jeho vlastností v teréne alebo zlepšenie dynamiky v určitých jazdných situáciách.
Ako funguje prevodovka Geartronic
V predvolenom režime pracuje prevodovka Geartronic ako automatická prevodovka, nezávisle vypočítava a mení prevodový pomer. Ak chcete prepnúť na manuál, vodič musí posunúť radiacu páku do polohy (otvoru) “+S-” a potom do “+” alebo “-”, podľa toho, akú rýchlosť chce zaradiť. Mnoho moderných modelov Volvo má aj páčkové radenie na manuálne ovládanie prevodovky. Po prepnutí na manuál sa farba indikátora „+S-„ na palubnej doske zmení na oranžovú a objaví sa tam číslo, ktoré indikuje, ktorý prevodový stupeň je práve zaradený.
Obľúbené verzie prevodovky Geartronic
Kód prevodovky | Výrobca | Počet rýchlostí | Max objem motora, L | Max krútiaci moment motora, N·m | Začiatok výroby | Inštalovaná na modeloch |
AWTF-80 SC | Aisin | 6 | 2.5 | 450 | 2001 | Volvo C30 I; Volvo S60 I, II; Volvo XC60 I; Volvo S40 II; Volvo XC70 II |
AW55-50SN | Aisin | 5 | 3.5 | 320 | 2000 | Volvo S40 I, II; Volvo S80 I, II; Volvo S60 I; Volvo V70 I |
4T65-E | General Motors | 4 | 3.8–5.3 | 380–440 | 1996 | Volvo XC90; Volvo S80 |
TG-81SC (AWF8F35, AWF8G45, AWF8F45) | Aisin | 8 | 3.5–4.5 | 350–480 | 2013 | Volvo S60 I; Volvo XC40 I; Volvo S90 I; Volvo XC90 I; Volvo S80 I; Volvo V90 I; Volvo XC60 I |
TF-80SD | Aisin | 6 | 3.0 | 450 | 2010 | Volvo V40 II; Volvo V70 III; Volvo V50 I; Volvo XC70 II; Volvo S60 II; Volvo XC60 I |
Bežné zlyhania prevodovky Geartronic
Zlyhania | Prevodovky |
Solenoidy konvertora krútiaceho momentu sa upchajú, ak sa prevodová kvapalina nevymení včas. | AW55-50SN, TG-81SC. |
Mechanické prvky prevodovky sa začnú opotrebovávať, ak je hladina prevodovej kvapaliny príliš nízka. | AW55-50SN. |
Hriadele planétového kolesa sa často poškodzujú. | AW55-50SN. |
Závierka spojky konvertora krútiaceho momentu sa opotrebuje. | TG-81SC. |
Puzdro alebo tesnenie ľavého hnacieho hriadeľa nápravy stratí svoju tesnosť. | TG-81SC. |
Ložiská sú náchylné na zlyhanie. | GM 4Т65Е. |
Komentovať