Geartronic — prevodovky pre autá Volvo

Geartronic — prevodovky pre autá Volvo

Geartronic je poloautomatická prevodovka s hydraulickým konvertorom krútiaceho momentu a funkciou manuálneho radenia, ktorá sa používa v osobných a nákladných autách značky Volvo. Vytvorená bola v 90. rokoch 20. storočia. Dnes je v ponuke takmer pre všetky modely tejto značky. Manuálny režim umožňuje vodičovi prevziať v prípade potreby kontrolu nad vozidlom; napríklad pre zlepšenie jeho vlastností v teréne alebo zlepšenie dynamiky v určitých jazdných situáciách.

Ako funguje prevodovka Geartronic

V predvolenom režime pracuje prevodovka Geartronic ako automatická prevodovka, nezávisle vypočítava a mení prevodový pomer. Ak chcete prepnúť na manuál, vodič musí posunúť radiacu páku do polohy (otvoru) “+S-” a potom do “+” alebo “-”, podľa toho, akú rýchlosť chce zaradiť. Mnoho moderných modelov Volvo má aj páčkové radenie na manuálne ovládanie prevodovky. Po prepnutí na manuál sa farba indikátora „+S-„ na palubnej doske zmení na oranžovú a objaví sa tam číslo, ktoré indikuje, ktorý prevodový stupeň je práve zaradený.

Obľúbené verzie prevodovky Geartronic

Kód prevodovky Výrobca Počet rýchlostí Max objem motora, L Max krútiaci moment motora, N·m Začiatok výroby Inštalovaná na modeloch
AWTF-80 SC Aisin 6 2.5 450 2001 Volvo C30 I; Volvo S60 I, II; Volvo XC60 I; Volvo S40 II; Volvo XC70 II
AW55-50SN Aisin 5 3.5 320 2000 Volvo S40 I, II; Volvo S80 I, II; Volvo S60 I; Volvo V70 I
4T65-E General Motors 4 3.8–5.3 380–440 1996 Volvo XC90; Volvo S80
TG-81SC (AWF8F35, AWF8G45, AWF8F45) Aisin 8 3.5–4.5 350–480  2013 Volvo S60 I; Volvo XC40 I; Volvo S90 I; Volvo XC90 I; Volvo S80 I; Volvo V90 I; Volvo XC60 I
TF-80SD Aisin 6 3.0 450 2010 Volvo V40 II; Volvo V70 III; Volvo V50 I; Volvo XC70 II; Volvo S60 II; Volvo XC60 I

Bežné zlyhania prevodovky Geartronic 

ZlyhaniaPrevodovky
Solenoidy konvertora krútiaceho momentu sa upchajú, ak sa prevodová kvapalina nevymení včas.AW55-50SN, TG-81SC.
Mechanické prvky prevodovky sa začnú opotrebovávať, ak je hladina prevodovej kvapaliny príliš nízka.AW55-50SN.
Hriadele planétového kolesa sa často poškodzujú.AW55-50SN.
Závierka spojky konvertora krútiaceho momentu sa opotrebuje.TG-81SC. 
Puzdro alebo tesnenie ľavého hnacieho hriadeľa nápravy stratí svoju tesnosť.TG-81SC.
Ložiská sú náchylné na zlyhanie.GM 4Т65Е. 
Váš profil je váš osobný asistent.

Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty