JTD je séria dieselových motorov vybavených systémom priameho vstrekovania paliva Common Rail od spoločnosti Fiat Chrysler Automobiles. Tieto motory sa inštalujú na autách značiek Fiat, Lancia, a Alfa Romeo. Modely značiek Chrysler, Jeep, Maserati, RAM, a niektoré iné autá majú tiež tieto motory. Vyrábajú sa od roku 1997. Boli to prvé motory so systémom priameho vstrekovania paliva Common Rail – vytvorený v rámci spolupráce firiem Fiat a Bosch. Niektoré JTD motory boli vytvorené v spolupráci s General Motors. Všetky boli vybavené dvojitým turbodúchadlom alebo turbodúchadlom s variabilnou geometriou. Sú typické vysokým výkonom, spoľahlivosťou a úsporou paliva.
Obľúbené motory JTD
Kód motora | Názov verzie | Objem, L | Počet a usporiadanie valcov | Počet ventilov | Výkon, hp | Max krútiac moment, N·m | Začiatok výroby | Inštalovaný na modeloch |
182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 | Unijet; od 2002, MultiJet | 1.9 | 4, radové | 8 | 80–140 | 195–280 | 1997 | Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto; Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Bravo; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta |
192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 | MultiJet | 1.9 | 4, radové | 16 | 140–190 | 305‒400 | 2002 | Fiat Doblo; Fiat Croma; Alfa Romeo GT; Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156 |
188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000 | MultiJet | 1.3 | 4, radové | 16 | 70–105 | 170 | 2003 | Fiat Punto;Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo; Fiat Palio; Fiat 500; Fiat Doblò; Fiat Qubo; Fiat Tipo; Lancia Musa |
955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000. | Multijet | 1.6 | 4, radové | 16 | 105–120 | 290–320 | 2006 | Alfa Romeo Mito; Fiat Bravo; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo |
844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 | Multijet II | 2.0 | 4, radové | 16 | 110–195 | 260–380 | 2008 | Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Bravo; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato;Alfa Romeo 159; Fiat Croma |
839 A5.000; 185 A6.000; AR 32501; 839 A6.000; AR 34202 | Unijet | 2.4 | 5, radové | 10 | 136–150 | 1997 | Fiat Marea; Fiat Marea Weekend | |
841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 | Multijet | 2.4 | 5, radové | 20 | 175–210 | 385–400 | 2003 | Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon |
F1AE0481D; F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D | Multijet | 2.3 | 4, radové | 16 | 110–148 | 270–380 | 2006 | Fiat Ducato |
Bežné zlyhania motorov JTD
Zlyhania | Motory |
Vo verziách s plastovým sacím potrubím sa víriace klapky môžu pretrhnúť a poškodiť motor, ak sa dostanú do spaľovacích komôr. | 1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v. |
Ak sa olej nevymení včas, vstrekovače paliva sa môžu rýchlo upchať. Po vyčistení nevydržia dlho. | 1.9 MultiJet. |
Olej sa rýchlo spaľuje, čo spôsobuje preskakovanie rozvodovej reťaze. | 1.3 MultiJet. |
Rozvodová reťaz má krátku životnosť. Ak sa poškodí, poškodia sa aj vahadlá. | 1.3 MultiJet. |
Zlyhania elektronickej riadiacej jednotky motora počas mrazu, kvôli čomu nie je možné naštartovať motor. | 1.3 MultiJet. |
Spod termostatu začne unikať chladiaca kvapalina, čo bude viesť k prehrievaniu motora. V niektorých verziách je samotný termostat náchylný na prasknutie. | 1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II. |
Komentovať