Sentronic prevodovka: základné informácie, druhy, vlastnosti a technické parametre

Sentronic prevodovka: základné informácie, druhy, vlastnosti a technické parametre

Sentronic je marketingový názov pre niekoľko automatických prevodoviek s funkciou manuálneho radenia rýchlostí, inštalovaných v autách značky Saab. Prevodovka debutovala okolo roku 2000, keď na trh vstúpila druhá generácia modelov Saab 9-3 a Saab 9-5.

Princíp funkčnosti prevodovky Sentronic

Hlavné komponenty tejto prevodovky sú planétové kolesá a konvertor krútiaceho momentu s funkciou uzávierky v určitých režimoch. V manuálnom režime môže vodič využiť krútiaci moment motora s maximálnou účinnosťou, čo má pozitívny vplyv na dynamiku vozidla, zvyšuje sa tým výkon na klzkých povrchoch, drsných cestách a pri jazde z kopca. Ak chcete prepnúť na manuálny režim, vodič musí pohnúť pákou do polohy „M“. Zatlačením páky k značkám “+” alebo “-” sa vykoná zaradenie vyššej, resp. nižšej rýchlosti. V ponuke je aj páčkové radenie.

Obľúbené prevodovky Sentronic

Index prevodovkyVýrobcaPočet rýchlostíMax objem motora, lMax krútiaci moment motora, NmTyp pohonuZačiatok výrobyInštalovaná na modeloch
FA57 (AF33, AW55-50SN)Aisin53.5330Predný2000Saab 9-3; Saab 9-5
AF40-6 (AWTF-80SC)Aisin62.5450Predný, Pohon všetkých kolies2001Saab 9-5; Saab 9-3

Bežné zlyhania prevodoviek Sentronic

ZlyhaniaPrevodovky
Solenoidy sa upchajú produktami opotrebenia trecieho obloženia v kolesách spojky.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Nedostatok oleja vedie k opotrebeniu mechanických prvkov prevodovky.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Zlyháva telo ventilu a vložky planétových kolies.FA57 (AF33, AW55-50SN)
Po odjazdení určitého počtu km je cítiť trhanie, ktoré indikuje zlyhanie tela ventilu.AF40-6 (AWTF-80SC)
Opotrebovávajú sa brzdové pásy.AF40-6 (AWTF-80SC)