Sentronic je marketingový názov pre niekoľko automatických prevodoviek s funkciou manuálneho radenia rýchlostí, inštalovaných v autách značky Saab. Prevodovka debutovala okolo roku 2000, keď na trh vstúpila druhá generácia modelov Saab 9-3 a Saab 9-5.
Princíp funkčnosti prevodovky Sentronic
Hlavné komponenty tejto prevodovky sú planétové kolesá a konvertor krútiaceho momentu s funkciou uzávierky v určitých režimoch. V manuálnom režime môže vodič využiť krútiaci moment motora s maximálnou účinnosťou, čo má pozitívny vplyv na dynamiku vozidla, zvyšuje sa tým výkon na klzkých povrchoch, drsných cestách a pri jazde z kopca. Ak chcete prepnúť na manuálny režim, vodič musí pohnúť pákou do polohy „M“. Zatlačením páky k značkám “+” alebo “-” sa vykoná zaradenie vyššej, resp. nižšej rýchlosti. V ponuke je aj páčkové radenie.
Obľúbené prevodovky Sentronic
Index prevodovky | Výrobca | Počet rýchlostí | Max objem motora, l | Max krútiaci moment motora, Nm | Typ pohonu | Začiatok výroby | Inštalovaná na modeloch |
FA57 (AF33, AW55-50SN) | Aisin | 5 | 3.5 | 330 | Predný | 2000 | Saab 9-3; Saab 9-5 |
AF40-6 (AWTF-80SC) | Aisin | 6 | 2.5 | 450 | Predný, Pohon všetkých kolies | 2001 | Saab 9-5; Saab 9-3 |
Bežné zlyhania prevodoviek Sentronic
Zlyhania | Prevodovky |
Solenoidy sa upchajú produktami opotrebenia trecieho obloženia v kolesách spojky. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Nedostatok oleja vedie k opotrebeniu mechanických prvkov prevodovky. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Zlyháva telo ventilu a vložky planétových kolies. | FA57 (AF33, AW55-50SN) |
Po odjazdení určitého počtu km je cítiť trhanie, ktoré indikuje zlyhanie tela ventilu. | AF40-6 (AWTF-80SC) |
Opotrebovávajú sa brzdové pásy. | AF40-6 (AWTF-80SC) |
Komentovať