Touchtronic: vlastnosti, výhody a nevýhody

Touchtronic: vlastnosti, výhody a nevýhody

Touchtronic je funkcia manuálneho radenia v automatických prevodovkách inštalovaných v autách značky Aston Martin. Táto možnosť debutovala na modeli DB7 Vantage, ktorý sa predstavil na ženevskom autosalóne v roku 1999. Štvrtá generácia systému – Touchtronic IV – sa predstavila v roku 2019.

Princíp funkčnosti prevodovky Touchtronic

Touchtronic systém sa používa v klasických automatických prevodovkách s hydraulickým konvertorom krútiaceho momentu a súborom planétových prevodoviek. Špeciálny firmvér bráni automatickému zaradeniu rýchlosti, keď je aktivovaný manuálny režim. Tento režim môže vodič zapnúť pomocou tlačidiel na stredovej konzole alebo pomocou páčkového radenia. Radenie nahor alebo nadol sa vykonáva pomocou páčkového radenia.  

Technické špecifikácie prevodoviek s funkciou Touchtronic

Kód prevodovkyVýrobca prevodovkyGenerácia TouchtronicZačiatok výrobyPočet rýchlostíMax objem motora, lMax krútiaci moment, NmTyp pohonuModely áut vybavené týmto typom prevodovky
5HP30ZFI199956.0560Zadný pohonAston Martin DB7 Vantage
6HP28ZFII200366.7620Predný pohon, Zadný pohon, Pohon všetkých koliesAston Martin DBS; Aston Martin Rapide; Aston Martin DB9
8HP90ZFIII201288.01000Predný pohon, Zadný pohon, Pohon všetkých koliesAston Martin DBS; Aston Martin DB11; Aston Martin Rapide S; Aston Martin Vanqiush S
725.0 (NAG3)Mercedes-BenzIV201996.71000Zadný pohon, Pohon všetkých koliesAston Martin DBS; Aston Martin Vantage

Bežné zlyhania prevodoviek s funkciou Touchtronic

ZlyhaniaPrevodovky
Bubon spojky sa predčasne poškodíZF 5HP30; ZF 6HP28
Vložky trecích dosiek a hydraulického konvertora krútiaceho momentu sa opotrebujú, čo je spojené s vibráciami v prevodovke.ZF 6HP28
Vplyvom opotrebovaných vložiek sa zníži tlak oleja v systéme, čo vedie k predčasnému opotrebeniu mechanických častí prevodovky.ZF 8HP90
Zašpinené solenoidy spôsobia trhanie počas radenia rýchlostí.ZF 6HP28
Poškodené olejové tesnenia vedú k únikom oleja.ZF 6HP28
Plastová vaňa prevodovky sa zdeformuje, čo tiež vedie k úniku.ZF 6HP28
Mechatronická jednotka sa v horúcom počasí spáli.ZF 6HP28; ZF 8HP90
Pri jazde v dopravnej zápche sa objavujú chyby pri radení rýchlostí.725.0 (NAG3)