SelectShift prevodovka: typické vlastnosti a technické charakteristiky

SelectShift prevodovka: typické vlastnosti a technické charakteristiky

SelectShift je automatická prevodovka s možnosťou manuálneho ovládania. K dispozícii ju má mnoho modelov značiek Ford a Lincoln. Vo svojom aktuálnom dizajne bola táto prevodovka predstavená okolo roku 2000. Samotný názov “SelectShift” sa však objavil už o niečo skôr: v roku 1966 ho spoločnosť Ford používala pre 3- a 4-rýchlostnú automatickú prevodovku s nízkymi prevodovými stupňami: Ford C6 SelectShift Cruise-O-Matic a Ford C4. 

Princíp funkčnosti prevodovky SelectShift 

Prevodovka SelectShift je klasická automatická prevodovka s hydraulickým konvertorom krútiaceho momentu, ktorá má možnosť prepnúť na manuálny režim vďaka špeciálnemu firmvéru. Pre jeho aktiváciu pohnite radiacou pákou do režimu Sport (“S”) a potom stlačte tlačidlo “+” alebo “-” pre radenie nahor alebo nadol. V niektorých verziách môže vodič ovládať krútiaci moment motora v manuálnom režime pomocou páčkového radenia.

Obľúbené prevodovky SelectShift

Kód prevodovkyPočet rýchlostíVýrobcaMax krútiaci moment, NmMax objem motora, lTyp pohonuZačiatok výrobyModely áut vybavené týmto typom prevodovky
5F31J (JF506E)5Jatco3503.8Predný pohon, Pohon všetkých kolies2000Ford Galaxy MkII; Ford Mondeo MkIII
5R55E5Ford5505.0Zadný pohon, Pohon všetkých kolies1997Ford Mustang; Ford Explorer; Lincoln LS; Ford Ranger; Ford Thunderbird; Lincoln Aviator
6F356Ford/General Motors3503.0Predný pohon, Pohon všetkých kolies2008Ford Mondeo; Ford C-Max; Lincoln MKZ; Ford Escape; Ford Focus; Ford Fusion; Ford Kuga
6F556Ford/General Motors4504.6Predný pohon, Pohon všetkých kolies2007Ford Explorer; Lincoln MKS; Ford Taurus; Lincoln MKT
6R80 (6HP26)6ZF 6006.0Predný pohon, Zadný pohon, Pohon všetkých kolies2001Ford Explorer; Ford Expedition; Ford Mustang; Ford Territory

Bežné zlyhania prevodoviek SelectShift

ZlyhaniaPrevodovky
Telo ventilu a solenoidy sa upchajú a rýchlo poškodia.5F31J (JF506E); 5R55E; 6R80 (6HP26); 6F55
Aj to najmenšie prehriatie môže spôsobiť zlyhanie prevodovky.5F31J (JF506E)
Prietokový riadiaci ventil sa často kazí.5F31J (JF506E)
Vstupný rýchlostný senzor má krátku životnosť.5F31J (JF506E)
Dynamický štýl jazdy môže spôsobiť pretrhnutie brzdových pásov.5R55E
Piesty a čerpadlo majú krátku životnosť.5R55E
Rýchlosti sa radia trhavo.6F35
Niekedy sa objaví zlyhanie elektronickej riadiacej jednotky.6F35 
Silentbloky prevodovky sa opotrebujú pomerne rýchlo.6F55; 6R80 (6HP26)
Mechatronická jednotka sa často vypáli, najmä v horúcom počasí.6R80 (6HP26)
Plastová vaňa sa zdeformuje a objaví sa únik oleja.6R80 (6HP26)
Poškodí sa vnútorný káblový zväzok prevodovky.6R80 (6HP26)