SelectShift je automatická prevodovka s možnosťou manuálneho ovládania. K dispozícii ju má mnoho modelov značiek Ford a Lincoln. Vo svojom aktuálnom dizajne bola táto prevodovka predstavená okolo roku 2000. Samotný názov “SelectShift” sa však objavil už o niečo skôr: v roku 1966 ho spoločnosť Ford používala pre 3- a 4-rýchlostnú automatickú prevodovku s nízkymi prevodovými stupňami: Ford C6 SelectShift Cruise-O-Matic a Ford C4.
Princíp funkčnosti prevodovky SelectShift
Prevodovka SelectShift je klasická automatická prevodovka s hydraulickým konvertorom krútiaceho momentu, ktorá má možnosť prepnúť na manuálny režim vďaka špeciálnemu firmvéru. Pre jeho aktiváciu pohnite radiacou pákou do režimu Sport (“S”) a potom stlačte tlačidlo “+” alebo “-” pre radenie nahor alebo nadol. V niektorých verziách môže vodič ovládať krútiaci moment motora v manuálnom režime pomocou páčkového radenia.
Obľúbené prevodovky SelectShift
Kód prevodovky | Počet rýchlostí | Výrobca | Max krútiaci moment, N⋅m | Max objem motora, l | Typ pohonu | Začiatok výroby | Modely áut vybavené týmto typom prevodovky |
5F31J (JF506E) | 5 | Jatco | 350 | 3.8 | Predný pohon, Pohon všetkých kolies | 2000 | Ford Galaxy MkII; Ford Mondeo MkIII |
5R55E | 5 | Ford | 550 | 5.0 | Zadný pohon, Pohon všetkých kolies | 1997 | Ford Mustang; Ford Explorer; Lincoln LS; Ford Ranger; Ford Thunderbird; Lincoln Aviator |
6F35 | 6 | Ford/General Motors | 350 | 3.0 | Predný pohon, Pohon všetkých kolies | 2008 | Ford Mondeo; Ford C-Max; Lincoln MKZ; Ford Escape; Ford Focus; Ford Fusion; Ford Kuga |
6F55 | 6 | Ford/General Motors | 450 | 4.6 | Predný pohon, Pohon všetkých kolies | 2007 | Ford Explorer; Lincoln MKS; Ford Taurus; Lincoln MKT |
6R80 (6HP26) | 6 | ZF | 600 | 6.0 | Predný pohon, Zadný pohon, Pohon všetkých kolies | 2001 | Ford Explorer; Ford Expedition; Ford Mustang; Ford Territory |
Bežné zlyhania prevodoviek SelectShift
Zlyhania | Prevodovky |
Telo ventilu a solenoidy sa upchajú a rýchlo poškodia. | 5F31J (JF506E); 5R55E; 6R80 (6HP26); 6F55 |
Aj to najmenšie prehriatie môže spôsobiť zlyhanie prevodovky. | 5F31J (JF506E) |
Prietokový riadiaci ventil sa často kazí. | 5F31J (JF506E) |
Vstupný rýchlostný senzor má krátku životnosť. | 5F31J (JF506E) |
Dynamický štýl jazdy môže spôsobiť pretrhnutie brzdových pásov. | 5R55E |
Piesty a čerpadlo majú krátku životnosť. | 5R55E |
Rýchlosti sa radia trhavo. | 6F35 |
Niekedy sa objaví zlyhanie elektronickej riadiacej jednotky. | 6F35 |
Silentbloky prevodovky sa opotrebujú pomerne rýchlo. | 6F55; 6R80 (6HP26) |
Mechatronická jednotka sa často vypáli, najmä v horúcom počasí. | 6R80 (6HP26) |
Plastová vaňa sa zdeformuje a objaví sa únik oleja. | 6R80 (6HP26) |
Poškodí sa vnútorný káblový zväzok prevodovky. | 6R80 (6HP26) |
Komentovať