Ako si vybrať autobatériu

Ako si vybrať autobatériu

Ak chcete mať istotu, že motor vášho auta naštartujete bez ohľadu na počasie, autobatériu auta bude potrebné udržať v čo najlepšom stave. Jej priemerná životnosť je asi 5-7 rokov. Túto súčiastku sa odporúča vymeniť na konci tohto obdobia. Prečítajte si viac o druhoch autobatérií a aké typy sú najžiadanejšie a dnes aj najúčinnejšie. Takisto vám povieme o veciach, ktoré by ste mali zohľadniť pri výbere autobatérie.

 Druhy autobatérií 

Mokrá (Wet Cell Battery)

Ich elektródy sa skladajú z dosiek pokrytých špongiovým olovom alebo oxidom olovičitým. Roztok kyseliny sírovej sa používa ako elektrolyt. Tieto autobatérie sú najbežnejšie, sú lacné a oproti iným druhom sú aj menej citlivé na prebitie a variácie napätie v elektrickom systéme auta. Pre tieto autobatérie je avšak veľmi nebezpečné práve silné vybitie, ktoré spôsobuje zasírenie dosiek. Pravidelné slabé nabitie, ktoré sa deje počas krátkych jázd počas zimy, sa tiež neodporúča. Pri nízkych teplotách elektrolyt zamrzne. Okrem toho sa aj vyparuje. Preto, ak na vašej autobatérii nie je označenie, že je bezúdržbová, potrebné bude kontrolovať hustotu elektrolytu a občas ho rozriediť destilovanou vodou.

Mokrá (Wet Cell Battery)

EFB (Enhanced Flooded Battery)

Líši sa od bežnej oloveno-kyselinovej autobatérie konfiguráciou dosiek – špeciálny sieťovinový materiál sa aplikuje na pozitívne strany. Slúži ako ochrana pred dezintegráciou olovenej špongie a zasírením dosiek, čím sa predlžuje životnosť. Tieto autobatérie majú lepší výkon, nabíjajú sa rýchlejšie a dokážu obnoviť až 100% svojej pôvodnej kapacity po silnom vybití. Taktiež majú vyššiu intenzitu elektrického prúdu pri štartovaní. Sú o niečo drahšie oproti bežným oloveno-kyselinovým autobatériám, ale sú účinnejšie a slúžia dlhšie. Udržia si dobrú funkčnosť i pri teplote do −50 °С. Tieto zdroje energie sú avšak nekompatibilné s vozidlami so rekuperačným brzdovým systémom.

EFB (Enhanced Flooded Battery)

AGM (Absorbent Glass Mat)

Ich kľúčovým rozdielom oproti štandardným autobatériám je ich sklolaminátová vrstva, ktorá absorbuje tekutý elektrolyt. Tieto autobatérie sa nabíjajú 2-3 krát rýchlejšie než bežné autobatérie. Napriek rovnakým rozmerom, aké majú aj iné autobatérie, je ich kapacita omnoho vyššia. Okrem toho sú odolnejšie voči vibráciám. Nevýhodou je vyššia cena. Prebíjanie a skladovanie v plne nabitom stave je nebezpečné pre tento druh autobatérií.

AGM (Absorbent Glass Mat)

GEL

Rovnako, ako aj autobatérie uvedené vyššie, aj tieto autobatérie patria medzi oloveno-kyselinové, avšak ich elektrolyt je imobilný v podobe gélu vplyvom pôsobenia oxidu kremičitého. Takto sa predlžuje životnosť autobatérie, a niekedy dosiahne až 10 rokov. Tieto autobatérie sú odolné voči silnému vybitiu: vydržia až 400 cyklov, zatiaľ čo bežné autobatérie s mokrými bunkami vydržia iba 20 až 30 cyklov. Navyše je ich intenzita elektrického prúdu pri štartovaní 2-2,5 krát vyššia než je obvyklé. Vďaka tomu sa motor naštartuje bez akýchkoľvek problémov aj v tej najtuhšej zime. Tieto autobatérie sa rýchlo nabíjajú, čo pomáha predísť problémom spôsobeným častými krátkymi jazdami. Majú extrémne nízku mieru samovybíjania, ale sú drahé. Pri ich používaní veľmi dôležité monitorovať stav elektrického vybavenia, najmä regulátora napätia alternátora. Dokonca aj malé prebitie spôsobuje nezvratné zmeny v obsahu elektrolytu a jeho znehodnotenie v tomto druhu autobatérie.

GEL batéria

Dôležitá poznámka: pred nákupom autobatérie typu, ktorý sa líši od štandardného typu pre vaše auto, si prečítajte návod na používanie auta a uistite sa, že to povoľuje výrobca. Používanie nevhodnej autobatérie je veľmi nebezpečné!

 4 parametre, ktoré je potrebné zohľadniť pri výbere autobatérie 

Kapacita

Meria sa v ampér-hodinách. Tento parameter ukazuje hodnotu prúdu, ktorú je autobatéria schopná dodať pri 20 hodinovom vybití pri napätí 10.8V. Napríklad, autobatéria s hodnotou 72 A⋅h má dostatočnú kapacitu na dodanie prúdu v hodnote 3.6A po dobu 20 hodín. Čím je auto výkonnejšie, tým potrebuje autobatériu s vyššou kapacitou.

Štartovací prúd (CCA)

Táto hodnota sa meria v ampéroch. Ukazuje maximálnu hodnotu prúdu v autobatérii, ktorú je možné dodať v prvých sekundách pre naštartovanie motora pri teplote −18 °C. Táto hodnota definuje, či má batéria dostatok energie na naštartovanie motora v zime. Tento parameter je pre bežné osobné autá viac ako 255 A pre benzínové motory, a viac ako 300 A pre dieselové motory.

Rozmery

Mali by korešpondovať s veľkosťou štandardného vybavenia. Inak by ste mohli mať problémy pri inštalácii autobatérie. Napríklad, autobatérie vyrobené pre americké autá majú svorky na stranách, na rozdiel od európskych áut, kde sú svorky na vrchnej strane. Navyše majú vnútorný závit.

Polarita

Môže byť normálna alebo obrátená. V prvom prípade je kladný pól naľavo a druhý je napravo. Normálna polarita je obvykle označená ako 1 alebo L, a obrátená ako 0 alebo R. Polarita nových autobatérií by mala byť rovnaká, ako polarita starej autobatérie, pretože v opačnom prípade by káble na zapojenie nemuseli byť dostatočne dlhé.

Dôležitá poznámka: vyberajte si produkty od známych výrobcov, akými sú napríklad Bosch, Varta, Vemo, Exide, Ipsa, Energizer, Herth+Buss Elparts, Magneti Marelli. Ich produkty sú bez pochýb najkvalitnejšie, a pri správnej údržbe vám budú slúžiť dlhé roky.

Záver

Stabilná práca elektrického vybavenia a schopnosť naštartovať motor priamo závisí od stavu autobatérie. Práve preto je veľmi dôležité vybrať si produkty, ktoré sú v súlade so špecifikáciami vášho auta. Informácie o parametroch autobatérie inštalovanej ako štandardné vybavenie nájdete v návode na používanie auta. Chceli by sme vám poradiť, aby ste nemenili parametre zvoleného vybavenia: môže to byť nebezpečné. Nakupujte v online obchode AUTODOC: u nás nájdete iba spoľahlivé produkty.

Váš profil je váš osobný asistent.

Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty