Čo je to mŕtvy uhol auta

Čo je to mŕtvy uhol auta

Bezpečnosť je pri jazde autom prvoradá. O tom niet pochýb. Nezáleží pritom na tom, či ideš vysokou rýchlosťou po diaľnici alebo minimálnou rýchlosťou počas parkovania. V každej situácii je potrebné, aby si mal pod kontrolou všetko, čo sa deje okolo tvojho auta. K dobrej viditeľnosti do okolia auta slúžia najmä okná – čelné, zadné a bočné, a ďalšie pomocné prvky, ako napríklad vnútorné spätné zrkadlo alebo bočné spätné zrkadlá. Napriek tomu však z pozície vodiča nie je možné vidieť úplne všetko, čo sa deje za autom. Oblasť, ktorú v spätných zrkadlách nie je vidieť, sa nazýva mŕtvy uhol, a práve mŕtvy uhol je témou tohto článku.

Nebezpečenstvo v podobe mŕtveho uhla

Nebezpečenstvo v podobe mŕtveho uhla

Mŕtvy uhol (po anglicky „blind spot“ – teda slepé miesto) je nočnou morou každého vodiča vozidla, ktoré nemá potrebné komponenty alebo systémy na monitorovanie mŕtveho uhla. Ide o oblasť z pravej i ľavej strany za autom, ktorú nie je možné vidieť v spätných zrkadlách, a keď si vodič nedá dobrý pozor a nesleduje situáciu za svojim vozidlom, môže to mať veľmi zlé následky. V tom lepšom prípade ťa niekto len vytrúbi, ak si ho v mŕtvom uhle nevšimneš a náhodou mu vkĺzneš do jeho jazdného pruhu. V tých horších prípadoch sa podobná situácia končí dopravnou nehodou, ktorej závažnosť často závisí od aktuálnej rýchlosti vozidiel.

Aby sa tomuto nebezpečenstvu predišlo, výrobcovia automobilov začali do vozidiel inštalovať komponenty a nové systémy s inovatívnymi technológiami, ktorých cieľom je čiastočné alebo úplné eliminovanie mŕtveho uhla. V prípade, že vozidlo disponuje akýmkoľvek systémom monitorovania mŕtveho uhla, jazda pri viacpruhovej premávke sa stáva omnoho bezpečnejšou.

Spôsoby, ako eliminovať mŕtvy uhol

Dnešné moderné vozidlá využívajú viacero druhov komponentov alebo systémov, ktoré zaručujú, že vodič bez problémov uvidí vozidlá okolo svojho auta, vrátane vozidiel v mŕtvom uhle. Vo všeobecnosti je možné povedať, že poznáme tri druhy:

  • i Spätné zrkadlo špecifického tvaru: Najčastejšie sa na autá inštalujú bočné spätné zrkadlá, ktorých povrch nie je plochý, ale vyznačuje sa určitým zaoblením. Toto kopulovité zakrivenie zaručuje širší uhol zobrazenia. V tomto prípade hovoríme o tzv. vypuklých, konvexných, resp. sférických zrkadlách. Výhodou týchto spätných zrkadiel je, že vodičovi poskytujú lepší prehľad o tom, čo sa deje za jeho vozidlom, a čiastočne eliminujú aj mŕtvy uhol za autom. Nevýhodou je, že kvôli svojmu vypuklému tvaru je obraz, ktorý vodič vidí, mierne narušený. Znamená to, že objekty, ktoré vodič vidí v zrkadle, sa zdajú byť ďalej, než v skutočnosti sú. Toto je potrebné zohľadniť pri jazde a situáciu si odkontrolovať aj za pomoci vnútorného spätného zrkadla, ktoré je obvykle ploché a obraz nenarúša.
  • i Prídavné spätné zrkadlo: Okrem tvaru samotného spätného zrkadla je možné mŕtvy uhol čiastočne eliminovať aj inštalovaním dodatočného spätného zrkadla. Inštalované môže byť buď priamo v spätnom zrkadle, nad ním (toto väčšinou využívajú autoškoly, autobusy alebo nákladné autá), prípadne môže byť inštalované ako rozširujúci dodatočný prvok (často je využívané pri autách, ktoré za sebou ťahajú napríklad obytný príves).
  • i Systém monitorovania mŕtveho uhla (Blind Spot Monitoring System – BSM): V prvých dvoch prípadoch išlo najmä o vlastnosti samotných spätných zrkadiel. Mŕtvy uhol je však možné v moderných vozidlách eliminovať omnoho efektívnejšie, a to za pomoci elektronického monitorovacieho systému. Je to systém zložený zo snímačov, vodičov, konektorov, riadiacej jednotky a signalizačného zariadenia, ktoré sa môže nachádzať napríklad na spätných zrkadlách v podobe špecifického indikátora.

Elektronický systém monitorovania mŕtveho uhla – vlastnosti a princíp funkčnosti

Elektronický systém monitorovania mŕtveho uhla

Elektronický systém monitorovania mŕtveho uhla sa dnes inštaluje takmer do každého nového vozidla. Môže mať rôzne podoby a finálne vyhotovenie, no jeho princíp funkčnosti je vo všetkých autách v podstate rovnaký.

Hlavnými komponentmi tohto systému sú snímače, ktoré sú obvykle inštalované na zadnom nárazníku vozidla tak, ako aj parkovacie snímače. Tieto snímače sú obvykle dva, jeden na každej strane auta a ich snímací rádius je zhruba 3-5 metrov. Úlohou snímačov monitorovania mŕtveho uhla je snímanie oblasti za autom, ktorú vodič nemôže vidieť prostredníctvom spätných zrkadiel.

Ak sa v určitej vzdialenosti od tvojho auta nachádza v tejto oblasti nejaká prekážka, chodec, vozidlo, atď., snímače tento objekt zachytia a cez konektory a vodiče pošlú do riadiacej jednotky signál o existujúcej prekážke. Následne sa tento signál prenesie do indikátorov, ktoré sú obvykle inštalované priamo v spätných zrkadlách v podobe oranžových diód. Niektoré vozidlá sú vybavené aj zvukovou indikáciou prekážky v mŕtvom uhle, ktorá sa spustí pri hroziacom nebezpečenstve kolízie alebo napríklad pri zapnutí smerovky.

Poruchy systému monitorovania mŕtveho uhla a možnosti obnovy funkčnosti

Tento systém si nevyžaduje nejakú významnú a pravidelnú údržbu. Ako aj pri iných elektronických systémoch, aj tu môžu časom zlyhať vodiče alebo konektory, ktorých výmena za nové je pomerne jednoduchá. Snímače ako také môžu byť vystavené mechanickému poškodeniu, napríklad pri nárazoch pri parkovaní alebo pri dopravnej nehode.

Vodiči sa najčastejšie stretávajú s falošným zapnutím indikátorov mŕtveho uhla v čase, keď jazdia za nepriaznivých podmienok počasia, alebo keď sú snímače mŕtveho uhla príliš zašpinené. Je to podobné ako pri parkovacích snímačoch – aj v tomto prípade sa môže stať, že snímač mŕtveho uhla zapadne snehom alebo na ňom bude ľad či dažďová kvapka, a následne uvidíš, že sa indikátor rozsvieti aj bez toho, aby si vo svojom okolí mal akékoľvek vozidlo. Keďže sa však jedná o mŕtvy uhol, rozsvietenie tohto indikátora nikdy nie je možné podceňovať a situáciu je nutné vždy preveriť.

V prípade zašpinenia sa indikátor tiež môže rozsvietiť. Obnova správnej funkčnosti je pomerne jednoduchá – snímače stačí len utrieť od špiny, snehu, ľadu alebo vody. V prípade mechanického poškodenia je vhodné túto súčiastku vymeniť za novú. Následne skontroluj jej správnu funkčnosť napríklad tak, že sa pri naštartovanom motore postavíš za auto s tým, aby si videl, či sa na spätnom zrkadle zobrazí oranžový indikátor.

Tipy na záver k používaniu systému monitorovania mŕtveho uhla

Ak tvoje auto nemá elektronický systém, a máš „iba“ spätné zrkadlá špeciálneho tvaru, pre zabezpečenie dokonalej viditeľnosti je potrebné sa o ne správne starať. Spätné zrkadlá pravidelne čisti od nečistôt a v prípade akéhokoľvek poškodenia (praskliny, odreniny, odlúpnuté časti) zrkadlo vymeň.

V prípade elektronického systému monitorovania je vhodné občas vyčistiť povrch snímačov a najmä nezabudnúť si tento systém zapnúť (napríklad, keď vchádzaš na diaľnicu alebo keď jazdíš v meste vo viacpruhovej premávke).

Navštív online obchod AUTODOC, v ktorom nájdeš rôzne prídavné spätné zrkadlá pre tvoje auto. Všetky komponenty ponúkame za výhodné ceny, preto si u nás určite vyberieš aj ty!

Váš profil je váš osobný asistent.

Sleduje výdavky na auto, zapisuje do servisnej knihy a plánov výmeny, a ukladá obľúbené materiály, poznámky a dokumenty