TDI je séria dieselových preplňovaných motorov s priamym vstrekovaním paliva od Volkswagen Group. Motor sa predstavil v roku 1989 na modeli Audi 100 C3. Dnes majú tieto motory takmer všetky modely značiek Volkswagen, Seat, Audi, a Škoda. Tiež sa inštalujú na niektorých modeloch značiek Ford, Volvo, Mitsubishi, Chrysler, a iných značiek.
Vlastnosti
TDI motory majú bloky valcov z hliníka alebo liateho železa. Hlavy valcov sú vyrobené z hliníka. Remeň sa obvykle používa v mechanizme časovania ventilov, no existujú aj verzie, ktoré používajú reťaz alebo ozubené kolieska. Podľa verzie motora má palivový systém vysokotlakové čerpadlo, vstrekovače jednotky, alebo rozdeľovač paliva. Turbodúchadlo s variabilnou geometriou je inštalované na mnohých autách namiesto bežného. Existujú aj verzie s dvojitým turbodúchadlom, a niektoré z nich majú názov BiTDI.
Obľúbené motory TDI
Séria motorov | Objem motora, L | Kód motora | Počet valcov | Počet ventilov | Max výkon, hp | Max krútiaci moment, N·m | Typ vstrekovania paliva | Začiatok výroby | Aplikovanie na modeloch |
EA381 | 2.5 | 1T | radový 5 | 10 | 120 | 265 | Priame vstrekovanie | 1989 | Audi 100 C3 |
EA153 | 2.5 | BAC | radový 5 | 10 | 174 | 400 | Vstrekovače jednotky | 2003 | Volkswagen Touareg 1 |
5.0 | AJS | V10 | 20 | 313 | 750 | Vstrekovače jednotky | 2002 | Volkswagen Phaeton 1 | |
EA180 | 1.9 | AFN | radový 4 | 8 | 110 | 235 | Priame vstrekovanie | 1996 | Volkswagen Golf 3; SEAT Cordoba 1; Volkswagen Vento 1; Audi A6 C5; Volkswagen Passat B4; Volkswagen Passat B5; SEAT Ibiza 2; Volkswagen Polo 3; SEAT Toledo 1; Volkswagen Sharan 1; Audi A4 B5 |
EA188 | 1.9 | AWX | radový 4 | 8 | 130 | 285 | Vstrekovače jednotky | 2000 | Audi A4 B6; Audi A6 C6; Škoda Superb 1; Volkswagen Passat B5 |
2.0 | BMM | radový 4 | 8 | 140 | 320 | Vstrekovače jednotky | 2004 | Audi A3 8P; Škoda Octavia 2; Volkswagen Caddy 3; SEAT Altea 1; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; SEAT Leon 2; Volkswagen Touran 1 | |
EA189 | 1.6 | CAYC | radový 4 | 16 | 105 | 250 | Common rail | 2009 | Škoda Rapid 1; Audi A3 8P; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Passat B7; Škoda Octavia 2; SEAT Leon 2; Škoda Yeti; Volkswagen Golf 6; Škoda Superb 2; Volkswagen Jetta 5 |
1.9 | CAAC | radový 4 | 16 | 140 | 340 | Common rail | 2009 | Volkswagen Multivan T5; Volkswagen Caravelle T5; Volkswagen Transporter T5 | |
EA288 | 1.6 | DCXA | radový 4 | 16 | 120 | 250 | Common rail | 2014 | Škoda Superb 3; Volkswagen Passat B8 |
2.0 | DBGC | radový 4 | 16 | 150 | 340 | Common rail | 2016 | Škoda Kodiaq 1; Volkswagen Tiguan 2 | |
EA330 | 2.5 | BDH | V6 | 24 | 180 | 370 | Priame vstrekovanie | 2004 | Audi A6 C5; Volkswagen Passat B5; Audi A4 B6 Cabrio |
EA381 | 2.5 | BJK | radový 5 | 10 | 109 | 285 | Common rail | 2006 | Volkswagen Crafter 1 |
EA896 | 3.0 | CASA | V6 | 24 | 240 | 550 | Common rail | 2007 | Volkswagen Touareg 1; Audi Q7 4L |
EA897 | 3.0 | CRCA | V6 | 24 | 245 | 550 | Common rail | 2010 | Volkswagen Touareg 2; Audi Q7 4L |
EA898 | 4.2 | CKDA | V8 | 32 | 340 | 800 | Common rail | 2010 | Volkswagen Touareg 2 |
Bežné zlyhania motorov TDI
Zlyhania | Motory |
Často je potrebné nastavenie elektronicky riadeného vysokotlakového čerpadla. | 1T; BDH |
Hlava valca sa často zdeformuje vplyvom prehrievania motora, ktoré je spôsobené zlyhaním systému chladenia. | 1T |
Sacie potrubie je náchylné na prasknutie. | BAC |
Tesnenie vstrekovačov jednotky a tandemové čerpadlo časom stratí tesnosť. | AJS; AWX; BAC |
Ozubené kolieska mechanizmu časovania ventilov sa rýchlo poškodí. | AJS |
Montážne pozície ventilov sa vypália po veľa najazdených km, čo vedie k strate kompresie motora. | AFN |
Čepele turbíny alebo EGR ventilu sa niekedy zablokujú. | AFN; AWX; CAAC; BDH; BMM |
Používanie nekvalitného oleja spôsobí rýchle opotrebenie vačiek vačkového hriadeľa alebo hydraulických zdvíhacích prvkov. | AWX; BJK |
Piezo-vstrekovače sa rýchlo poškodia. | BMM; CAYC; BJK; CKDA; CRCA; CASA; CAAC |
Upevňovacie prvky vstrekovačov jednotky sa uvoľnia, čo bude viesť k únikom. | BMM |
Pod krytom ventilu sa často objavujú úniky. | BDH; CAYC |
Dieselový filter pevných častíc sa relatívne rýchlo upchá. | CAAC; DBGC; CKDA; CRCA; CASA; CAYC |
Tesnenie výmenníka tepla rýchlo vyschne, čo vedie k úniku chladiacej kvapaliny. | DCXA |
Víriace klapky sacieho potrubia sa časom zablokujú. | CASA |
Komentovať