TDI motory: prevádzkové vlastnosti

TDI motory: prevádzkové vlastnosti

TDI je séria dieselových preplňovaných motorov s priamym vstrekovaním paliva od Volkswagen Group. Motor sa predstavil v roku 1989 na modeli Audi 100 C3. Dnes majú tieto motory takmer všetky modely značiek Volkswagen, Seat, Audi, a Škoda. Tiež sa inštalujú na niektorých modeloch značiek Ford, Volvo, Mitsubishi, Chrysler, a iných značiek.

Vlastnosti

TDI motory majú bloky valcov z hliníka alebo liateho železa. Hlavy valcov sú vyrobené z hliníka. Remeň sa obvykle používa v mechanizme časovania ventilov, no existujú aj verzie, ktoré používajú reťaz alebo ozubené kolieska. Podľa verzie motora má palivový systém vysokotlakové čerpadlo, vstrekovače jednotky, alebo rozdeľovač paliva. Turbodúchadlo s variabilnou geometriou je inštalované na mnohých autách namiesto bežného. Existujú aj verzie s dvojitým turbodúchadlom, a niektoré z nich majú názov BiTDI.

Obľúbené motory TDI

Séria motorov Objem motora, L Kód motora Počet valcov Počet ventilov Max výkon, hp Max krútiaci moment, N·m Typ vstrekovania paliva Začiatok výroby Aplikovanie na modeloch
EA381 2.5 1T radový 5 10 120 265 Priame vstrekovanie 1989 Audi 100 C3
EA153 2.5 BAC radový 5 10 174 400 Vstrekovače jednotky 2003 Volkswagen Touareg 1
5.0 AJS V10 20 313 750 Vstrekovače jednotky 2002 Volkswagen Phaeton 1
EA180 1.9 AFN radový 4 8 110 235 Priame vstrekovanie 1996 Volkswagen Golf 3; SEAT Cordoba 1; Volkswagen Vento 1; Audi A6 C5; Volkswagen Passat B4; Volkswagen Passat B5; SEAT Ibiza 2; Volkswagen Polo 3; SEAT Toledo 1; Volkswagen Sharan 1; Audi A4 B5
EA188 1.9 AWX radový 4 8 130 285 Vstrekovače jednotky 2000 Audi A4 B6; Audi A6 C6; Škoda Superb 1; Volkswagen Passat B5
2.0 BMM radový 4 8 140 320 Vstrekovače jednotky 2004 Audi A3 8P; Škoda Octavia 2; Volkswagen Caddy 3; SEAT Altea 1; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; SEAT Leon 2; Volkswagen Touran 1
EA189 1.6 CAYC radový 4 16 105 250 Common rail 2009 Škoda Rapid 1; Audi A3 8P; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Passat B7; Škoda Octavia 2; SEAT Leon 2; Škoda Yeti; Volkswagen Golf 6; Škoda Superb 2; Volkswagen Jetta 5
1.9 CAAC radový 4 16 140 340 Common rail 2009 Volkswagen Multivan T5; Volkswagen Caravelle T5; Volkswagen Transporter T5
EA288 1.6 DCXA radový 4 16 120 250 Common rail 2014 Škoda Superb 3; Volkswagen Passat B8
2.0 DBGC radový 4 16 150 340 Common rail 2016 Škoda Kodiaq 1; Volkswagen Tiguan 2
EA330 2.5 BDH V6 24 180 370 Priame vstrekovanie 2004 Audi A6 C5; Volkswagen Passat B5; Audi A4 B6 Cabrio
EA381 2.5 BJK radový 5 10 109 285 Common rail 2006 Volkswagen Crafter 1
EA896 3.0 CASA V6 24 240 550 Common rail 2007 Volkswagen Touareg 1; Audi Q7 4L
EA897 3.0 CRCA V6 24 245 550 Common rail 2010 Volkswagen Touareg 2; Audi Q7 4L
EA898 4.2 CKDA V8 32 340 800 Common rail 2010 Volkswagen Touareg 2

Bežné zlyhania motorov TDI

ZlyhaniaMotory
Často je potrebné nastavenie elektronicky riadeného vysokotlakového čerpadla.1T; BDH
Hlava valca sa často zdeformuje vplyvom prehrievania motora, ktoré je spôsobené zlyhaním systému chladenia.1T
Sacie potrubie je náchylné na prasknutie.BAC
Tesnenie vstrekovačov jednotky a tandemové čerpadlo časom stratí tesnosť.AJS; AWX; BAC
Ozubené kolieska mechanizmu časovania ventilov sa rýchlo poškodí.AJS
Montážne pozície ventilov sa vypália po veľa najazdených km, čo vedie k strate kompresie motora.AFN
Čepele turbíny alebo EGR ventilu sa niekedy zablokujú.AFN; AWX; CAAC; BDH; BMM
Používanie nekvalitného oleja spôsobí rýchle opotrebenie vačiek vačkového hriadeľa alebo hydraulických zdvíhacích prvkov.AWX; BJK
Piezo-vstrekovače sa rýchlo poškodia.BMM; CAYC; BJK; CKDA; CRCA; CASA; CAAC
Upevňovacie prvky vstrekovačov jednotky sa uvoľnia, čo bude viesť k únikom.BMM
Pod krytom ventilu sa často objavujú úniky.BDH; CAYC
Dieselový filter pevných častíc sa relatívne rýchlo upchá.CAAC; DBGC; CKDA; CRCA; CASA; CAYC
Tesnenie výmenníka tepla rýchlo vyschne, čo vedie k úniku chladiacej kvapaliny.DCXA
Víriace klapky sacieho potrubia sa časom zablokujú.CASA