4motion je patentovaný názov pre systémy pohonu všetkých kolies v autách Volkswagen. Používa sa od roku 1998. Predtým sa verzie pohonu všetkých kolies nazývali “Syncro”. Zlepšené off-road schopnosti v ťažkom teréne a na uvoľnenom alebo klzkom povrchu sú jednou z hlavných výhod tohto systému.
Ako to funguje
Plnohodnotný systém 4motion nájdeme na autách s pozdĺžnym motorom. Používa sa tu samosvorný diferenciál Torsen, ktorý distribuuje krútiaci moment motora podľa podmienok na ceste, a jeho väčšiu časť prenáša na nápravu s lepšou trakciou.
Elektronicky riadená Haldex viackotúčová spojka je prvkom v systéme na vyžiadanie. V normálnych podmienkach je všetok krútiaci moment distribuovaný iba na prednú nápravu. Ak sa predné kolesá šmýkajú, zadné kolesá sa zapoja a na krátku dobu sa na ne prenesie až 100% krútiaceho momentu.
Čiastočný pohon všetkých kolies je menej častý. Aktivuje ho vodič a zaručuje pevné spojenie medzi prednou a zadnou nápravou. Je určený výhradne pre jazdu v teréne a na klzkých povrchoch.
Modely Volkswagen vybavené systémom 4motion
Typ pohonu | Autá |
Plnohodnotný s diferenciálom Torsen | Passat B5; Phaeton 3D1, 3D2, 3D3, 3D4, 3D6, 3D7, 3D8, 3D9. |
Na vyžiadanie so spojkou Haldex | Golf 1J1, 1K1, 1K5, 5K1; Bora 1J2, 1J6; Passat B6, B7; Tiguan 5N, AD1, BW2. |
Pohon všetkých kolies čiastočný | Amarok 2HA, 2HB, S1B, S6B, S7A, S7B. |
Komentovať